Zelfbouw lineare voeding

Ja klopt. En de kans dat er ipv 5V iets anders afgegeven wordt, is in elk geval kleiner.

Maar goed, ik ga sowieso voor een voeding met 5VDC en 9VDC en niet voor de 9VAC optie.

Zijn jullie nog iets verder gekomen met de voeding? Ik heb al jaren een werkloze MB6582 in de kast liggen omdat ik maar geen stabiele voeding voor elkaar kreeg (C64 blokken zijn de duivel en ook mijn eigen pogingen om iets te ontwerpen zijn op niets uitgelopen, lacking the skillz). Dus als jullie iets werkend hebben ben ik zeer geinteresseerd, wil uiteraard ook helpen testen.

Zijn jullie nog iets verder gekomen met de voeding? Ik heb al jaren een werkloze MB6582 in de kast liggen omdat ik maar geen stabiele voeding voor elkaar kreeg (C64 blokken zijn de duivel en ook mijn eigen pogingen om iets te ontwerpen zijn op niets uitgelopen, lacking the skillz). Dus als jullie iets werkend hebben ben ik zeer geinteresseerd, wil uiteraard ook helpen testen.

Ff wat drukke tijd met van alles en nog wat. Maar pak het binnenkort weer op

Ff wat drukke tijd met van alles en nog wat. Maar pak het binnenkort weer op

Ik ken dat, dat duurt bij mij nu al een jaar of 5...

Heb het MB forum maar weer eens gechecked en daar is men ook nog steeds bezig, daar ook maar eens rondgevraagd.

Ik ben een tijdje terug nog met je ontwerp bezig geweest Northernlightx. Had je toen ook nog een paar keer ge-pmed.

Maar uiteindelijk heb ik je ontwerp het spreekwoordelijke raam uitgegooid. Met name omdat ik de oplossing met die hoogvermogens weerstanden niet zo'n goed idee vond.

Nu ben ik beetje aan het kijken naar een Crowbar circuit. De voorgesteld mc3423 staat me wel aan. Met R1=6.3kOHM, R2=5.88kOHM en een SCR zou de boel op 5,4V moeten triggeren.

Ik hoor wisselende berichten over dat ontwerp van mij. Het schijnt goed te werken zolang je maar minder dan 1A trekt op de 5V rail. De setup die ik er achter wil hangen gaat echter meer trekken, en die vermogensweerstanden zijn inderdaad ook niet erg elegant. Ik heb echt geen idee wat een Crowbar doet, maar ik denk er nu zelf aan om voor de 5V rail gewoon een aparte ringkern te nemen; een gelijkrichter, wat condensatoren en een spanningsregelaar en klaar ben je. Somt moet je het niet moeilijker willen maken dan nodig...

Een aparte trafo is ook mijn plan. De boel wordt helaas wel wat groter. Maar je bent in elk geval niet je huiskamer aan het verwarmen. 8~

Een crowbar is een beschermingscircuit. Als de voltages uit de regelaar een bepaalde marge overschrijden, dan triggert de crowbar. Die veroorzaakt een kortsluiting en beschermd daarmee de achterliggende circuits.

Ben jij toevallig Shuriken op het MB forum?

Back