Doepfer a100 en zelf resonerende lp sub bass

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Hallo Synth addicts..vraagje over het volgende.

Ik heb sinds een paar maanden een doepfer. met 3 vco's.

Alleen vind ik het sub geluid wat ik eruit krijg niet echt spanned.

Ik heb een 24 db lowpass die ik via pitch cv zelf resonerend als sub osc wil gebruiken.

hoe doe je dit?? ik bedoel vooral hoe krijg je de pitch goed???

ik heb attunators waar ik de cv preciecer mee kan regelen. maar het lukt me niet om de sub frequentie in tune te krijgen met de oscs

moet je daarvoor een scope hebben?? of zijn er ook simpelen frequency analysers??

thanks in advance.

Tim

De meeste Doepfer filters hebben een 1 V/Oct input. Maar bv de lowpass gate niet.
Om het filter te laten oscilleren, moet je de resonantie helemaal opendraaien. Dan tune je de noot door aan de cutoff van het filter te draaien. Dit is tricky omdat je geen fijn regeling hebt.
Maar probeer eens dit: Tune 1 oscillator gewoon (bv C), tune de andere een vijfde hoger (bv G), de andere 1 octaaf hoger dan de 1e. Gebruik zaag golven. dan gaat dit naar het filter om de boven frequenties eruit te filteren.
Of 1 vco blok golf dan de andere 2 op zaag en 2 octaven hoger.

hoi Patat Met,

Dat ik de resonatie open moet draaien en kan tunen met de filter freq. had ik wel door maar het is onmogelijk om de sub in tune met de rest te krijgen.

Het sub geluid van de lp 24 db is wel wat ik zoek.

Ik heb al geprobeerd om er een Slew limitter a129-3 tussen te zetten zodat ik de pith cv die naar het filter meer onder controle heb.

Maar nog niet in tune.

Wat ik ga proberen is de output van het filter door baudline (een spectrum analyser) te halen om het zaakje in tune te krijgen. http://www.baudline.com/index.html

Ik vraag me af of er makkelijkere manieren zijn. Is er bv een realtime frequentie metertje. ik heb hz op mijn multimeter zitten alleen die werkt alleen in het khz gebied.

Het gebied waar ik nu over praat is 20 to 200 hz..

Ik zie soms wel een gasten en die gebruiken een scope. maar volgens mij kan je daar de frequentie helemaal niet vanaf lezen.

Nou ja bedankt. ik laat wel weten als het lukt

Gr Tim

FCV 1 :Input for voltage control of the filter cut-off frequency (1 V /octave) ...gelukkig is wat ik wil doen wel mogelijk.

Die frequentie weergave met baudline geeft niet een duidelijk inzicht in de lagere frequentie.

Dit komt doordat in de meeste ad converters ook een low pass zit die het meten van sub laag bemoeilijkt..jammer.

ik ga wel op zoek naar een frequentie meter.

of weet iemand er een??

Wat je ook kan doen is een rode uitgang van een A160 of 161 te nemen, zonder dat ze lopen. Op die uitgang staat dan 5 volt. Dat stop je in een mixer om het in niveau te verminderen. Dan patch je de mixer uitgang naar de cv2 of 3 ingang van het filter. Nu kan je met die cv knop de tuning fijn afregelen. Plus je kan met de cv1 ingang die 1V/Oct is nog steeds het filter in tune bespelen.

En stemmen doe je gewoon door met een andere gestemde synth te vergelijken, daar heb je geen ander ding voor nodig.

Hoi Patat Met, Zoals je waarschijnlijk al door hebt ben ik een aardige noob in het modulair patchen.

Ik zal in het weekend eens proberen om met de output van een clockdevider a160 161...de zaak te regelen.

Gelukkig heb ik er daar ook 2 van. Deze gebruik ik ook vaak als OSC zodat ik meer soorten golven kan creeren.

Goed weekend en tot later en bedankt voor de moeite.

hallo Audio collage..

De clockdevider als OSC gebruiken heb ik uit jouw boek geloof ik.

Bedankt voor die tip.

:okdan:

Yes het is gelukt.

Ik kan nu de a122 VCF3 als sub OSC gebruiken.

Heb effe gekeken maar de output van de 160 en 161 is 12 v die van de (A-129) Slew limiter is 5 v.

Ik heb een laptop waar freebsd op draait en dit progje gebruikt http://home.gna.org/fmit/

filter op zelfresoneren zetten, dan een C3 aanslaan dat met behulp van het progje het filter in C3 krijgen ..

zonder het progje is het te moeilijk omdat een halve mm draaien aan de pot al een paar noten is....

Vraagje: waar is die FCV2 input voor??

Laters

Vraagje: waar is die FCV2 input voor??
Dat is een regelbare CV input.
Daarmee kan je mijn truukje toepassen en hoef je geen mm te draaien.
Nog ff voor de duidelijkheid: elke rode uitgang van de 160 heeft 5V. Die verlaag je met een mixer (of je gebruikt de 138c, de 1e ingang is genormaliseerd naar 5V). Nu is de 5V verlaagd naar 0.5V en dat stop je in de FCV2 ingang. Nu kan je met de FCV knop veel makkelijker tunen.

ooh.. ....uh......ja ik wil niet eigenwijs doen..maar ik meet echt 11.35 V gelijkstroom op de output van de a160 maar ook op de a161.

De output van de A129 komt wel in de buurt van 5v.

Ik weet niet maar de a160 en 161 die heb ik beide 2x die zitten alle 4 in het zelfde rack als de A190 midi cv interface.

Heeft dat daar iets mee te maken??

Of doe ik iets anders verkeerd??

Nou heb het voor de zekerheid maar effe op gezocht.

Op blz 116 "De Sequencer als waveshaper:"

ik heb daarvoor een OSC op de trigger input van de clock devider aangesloten deze zit dan weer aan een clock sequencer verbonden.
:P

het boek is van Joris. Dat ben jij toch??

...
Op blz 116 "De Sequencer als waveshaper:"

ik heb daarvoor een OSC op de trigger input van de clock devider aangesloten deze zit dan weer aan een clock sequencer verbonden.
Ja, ok, maar een Sequencer is nog geen Clockdevider hé...

Je dient wel uit te kijken met dat soort patchings hoor.
Modulatie signalen worden dan als audio-signalen gebruikt, dat is geen standaard gebruik.
(allicht D. Doepfer heeft me indertijd bevestigd dat het op zijn systeem wel kan toegepast worden).
Met zoiets kun je beter maar voorzichtig zijn zeker als je modulaire systemen gaat 'mixen'.

Bedank voor de tip ik zal wel een beetje uitkijken anders komt er dadelijk magic smoke uit mijn noodle machine.

Het idee heb ik wel een soort indirect door jouw advanced patching tip.

En zo een tip neem ik van jouw zeker serieus.:kroon:

Ik zal wel extra uitkijken met patching tussen mijn ms20 en a100.

Wat voor noodle machine heb jij eigenlijk??

Back