mpc 1000 noob question

hand klap ka

Ouwe rot
ok, ik maak een drumsequence in mn mpc 1000.

ik wil daar dan aan toevoegen, bass, wat akkoorden en een lead uit mijn alesis micron.

dat wil ik doen door de drumsequence in mn mpc te laten lopen, daarmee meespelen met de synth, die synthpart dan opnemen op de mpc terwijl hij die drumsequence afspeelt, en ook dat die synthpart-opname dan terug komt in mijn mpc-sequence. zodat ik daarna die synth-part kan gaan bewerken/arrangeren in de mpc-sequencer.
dat die synth-part opname dus terugkomt in mijn mpc-sequence, in sync zoals ik hem heb ingespeeld.

kan dat ? zo ja, hoe doe je dat, kortgezegd ?

ok iemand heeft me al ff geholpen.

als ik het goed begrijp heet de functie die ik zoek, "direct record". welke de mpc 1000 akai os niet heeft. de jj os heeft "audio tracks" wat op hetzelfde neerkomt.

correct me if I'm wrong, don't correct me if I'm right

ok iemand heeft me al ff geholpen.

als ik het goed begrijp heet de functie die ik zoek, "direct record". welke de mpc 1000 akai os niet heeft. de jj os heeft "audio tracks" wat op hetzelfde neerkomt.

correct me if I'm wrong, don't correct me if I'm right

Of dat klopt, weet ik niet, maar dat lijkt me waarschijnlijk. Maar ik zou gewoon MIDI opnemen in je MPC 1000 en die de Alesis aan laten sturen in plaats van de audio op te nemen.

ik heb nog heel weinig met midi gewerkt.

maar als ik het goed begrijp zou ik dus, die drumsequence die ik al heb kunnen laten lopen, dan met de Micron mn performance kunnen doen, waarop de MPC via midi mijn synth-performance opslaat en die synthperformance komt dan in dezelfde sequence terug (op een andere track v/d sequence) als de drums die ik al had.
Waarna ik die synth-performance dus kan bewerken in de akai sequencer die de synth aanstuurd als soun-module.

Klopt Dat ?

(gaat me er niet om dat iemand me precies uitlegt hoe ik dat allemaal voor elkaar krijg, ik wil alleen weten OF het kan, dan zoek ik het zelf verder wel uit met de manual)

Ja dat kan.

midi kabel van synth midi uit naar MPC midi in
en kabel van MPC midi uit naar synth midi in

op de gekozen track in je MPC zelfde midi kanaal instellen als je synth

direct record zou ik vermijden, hij heeft altijd een beetje ongewenste attack of decay(denk een bug ofzo) als ik iets inspeel.

maar als je het dan via MIDI doet dan kan je het dus niet opslaan op de MPC want dan ben je volgende keer je synth instellingen kwijt ? In het geheel moet het dan opgenomen worden ? dan kan je het dus later niet meer bewerken

Tenzij je die Synth instellingen in een user-preset vastlegt en die aanroept, of - omslachtiger - ook alle bewegingen van knoppen, schuiven en dergelijke vastlegd en zo de manier waarop het geluid tot stand is gekomen.

misschien een leuke tip;
je kan wel je sequence afspelen en tegelijk opnemen, ik speel dan vaak gewoon wat akkoorden of tonen, die chop ik dan weer op de mpc(met jj os gaat dat toch supersnel) en dan speel ik alles in, dan heb je toch die sounds in je mpc staan.

ik zoek al eventjes hoe ik de midi data van de encoders op mn rack synth kan opnemen in mn MPC1000. heb kabeltje van mpc nr synth en vice versa maar bij het opnemen van een midisequence krijg ik geen resultaat, blijkbaar enkel de noten en wheel bewegingen worden opgenopmen.
Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

zal een instelling op je synth zijn., waarschijnlijk staat hij nu zo ingesteld dat de knoppen geen MIDI uitsturen.
of
er zit een filter op je MPC die Controller Data eruit filtert.

Staat er CC data in je sequence als je die bekijkt op je MPC ?
Op mn MPC5000 zie ik ook perfect wanneer er ook maar iets van MIDI data word ingestuurd, want dan gaat er een MIDI cursor flikkeren. Misschien je rack synth eens aan software hangen en bekijken of er iets binnenkomt als je aan een knop draait.
Ons laten weten welke rack synth kan ook helpen, misschien heb je iets ouds wat helemaal geen CC uit kan zenden...

Heb nog niet gekeken of mijn rack synth (novation KS rack) midi uitstuurt. Ik wist niet dat dit nodig was om in te stellen. Zal dit eens proberen. Thx

ik heb mijn KS aangesloten via midi aan mn interface, zag dat hij midi verstuurt wanneer ik aan de knobs draai.Opnieuw aangesloten op mijn mpc en op een nieuwe track automation proberen op te nemen ==> geen succes.

Bij Midi sync (mpc) : volgende instellingen

Active track receive channel: ALL
Soft thru: omni-AB
Sequence change by program change: ON
Pad To internal sound: Off

Er zijn geen samples ingeladen in een program ofzo.
mijn vraag is enkel ivm automation opnemen die ik op de KS rack inspeel.

Weet er iemand hoe ik de Mpc moet instellen om de automation op te nemen?
Ik denk dat het aan een instelling vd mpc zelf ligt want de KS stuurt wel midi als ik aan een knop draai.

Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg

Ik denk dat wat jij wil "program change" wordt genoemd. Hiermee ken je de aangesloten synth vertellen welke patch deze moet gaan spelen.
Geloof alleen dat de mpc geen bankselector heeft in JJos. Ik kan hier enkel 128 programs kiezen i.i.g.

Nee, een control change (denk ik). Een program change is om te veranderen van sound preset maar dat wil ik niet. Als ik bv de filter frequency van de sound module tweak (= automation) wil ik dit opnemen op de mpc. Ik vind hier nergens info over, ook niet in de manual..
:(

t gaat inderdaad over CC (control Change)

neemt de MPC iets op ? (maw zie je in step editor iets)

of speelt hij wat hij opneemt niet (juist) af naar je module

kan je met een qlink die je juist instelt, wél de cutoff van je synth aansturen ?

Ik ben nog niet bezig geweest met die qlinks maar als ik noten inspeel met mn keyboard neemt hij die wel op, maar de knobs die ik op de synthrack zelf tweak worden niet opgenomen. Ze versturen nochtans een midisignaal. in de step editor zie ik dan niets van control changes staan (enkel noten).
Vraag me dus af of de mpc dat kan opnemen, automation. Heb op de akaifora gezien dat iemand het toch kon doen dus denk ik eerder dat ik een instelling moet vinden waarmee het lukt.

grtz

Back