MC-202 als TB-303

DJ Bies

Ouwe rot
Heeft iemand wat tips voor mij? Ik probeer namelijk een 303-achtige sound uit mijn 202 te halen. Het lijkt er tot nu toe niet echt op. Ik heb wel wat op internet gekeken, en heb wat voorbeelden gehoord, die kwamen aardig in de buurt van de 303. Dus het is mogelijk, maar hoe ze die sounds gemaakt hebben weet ik niet.

Re: MC-202 als TB-303

Origineel geplaatst door DJ Bies
Heeft iemand wat tips voor mij? Ik probeer namelijk een 303-achtige sound uit mijn 202 te halen. Het lijkt er tot nu toe niet echt op. Ik heb wel wat op internet gekeken, en heb wat voorbeelden gehoord, die kwamen aardig in de buurt van de 303. Dus het is mogelijk, maar hoe ze die sounds gemaakt hebben weet ik niet.

Even een vette distortion er over heen gooien en de accent gebruiken.

Origineel geplaatst door mikemix
En niet te zuinig met de resonance;)

Inderdaad :D

om een 202 303-achtig te laten klinken, moet je nagaan waarom een 303 klinkt zoals-ie klinkt (duh):

1. korte staccato nootjes > je kan op je 202 in gate mode de lengte van een note aanpassen. 8 werkt meestal goed
2. veel contrast tussen korte en lange nootjes / hoge lage noten > kwestie van juist programmeren
3. accent: je moet op je 202 de accent op zowel volume als filter toepassen > als ik me kan herinneren dmv shift + accent en dan in je display moeten er 2 letters staan: FA (filter en amplitude)
4. portamento > 303 heeft een unieke pre-note fixed time portamento / glide, waardoor een glide van c-3 naar d#3 even lang duurt als van c-1 naar f#4. cool ja. en wat ook cool is dat-ie al gaat gliden VOORdat de huidige note / step (waarop je de glide geprogd hebt) bereikt is. dus je glide werkt als een aanloopje bend en niet als een pitch bend op de note zelf. tja dat kan nou eenmaal niet op een 202. je moet hem sowieso een noot eerder proggen dan je zou willen, en ook de portamento amount moet je niet te hoog zetten.
5. VCF: je moet je reso niet te hoog zetten want dan gaat de 202 fluiten.
6. VCA: je envelope moet je niet op je vca zetten maar gewoon gaten
7. Distortion: werkt wel goed ja.
8. VCO: met distortion pedaaltje blijkt het wel te werken om zachtjes de sub osc (50%) erdoorheen te mixen, met 1-oct lager. zonder distortion echter klinkt het teveel als een 101 / 202. dan kan je het beste gewoon maar 1 geluid / alleen de saw OF pulse zonder pwm gebruiken.

voor zover...
brand me maar af als ik het mis heb

Re: MC-202 als TB-303

Origineel geplaatst door DJ Bies

uit jouw kit list haal ik het volgende
dat je ook een tb 303 bezit
dan ga je toch niet een tb namaken ,..,....of wel

een sh 101 en mc 202 heben gewoon een heel ander karakter ,.....
het zijn synth met meer mogelijkheden ,...ok ook accent en glide
maar veel meer synth als tb
als ik van mn pro one 1 alles net zo instel als op een tb 1 osc gate filter enz
dan komik ook in de buurt
maar tb blijft tb
nals boys wil be boys
na sccs iid geval

Als je zowel de de 202 als 303 in je bezit hebt, kun je met de 303 sequencer de 202 aansturen.
De slides enzo hoor je dan ook. Op die manier kan je gemakkelijk proberen het geluid zo goed mogeliijk
na te maken. Oja, sorry als de 202 geen gate/cv in heeft(weet ik namelijk niet zeker uit m'n hoofd), ik heb het met de 101 wel eens gedaan,

Origineel geplaatst door jes303
de cv / gate ins van de 202 worden door de cpu gehaald waardoor een vertraging ontstaat. er is een mod die de cpu bypasst, maar ja dat doe je ook niet ff 303 uh 123 :D

die 's niet zo moeilijk hoor..

door voor je eigenlijke noot (1 of 2 stapjes eerder) een portamentonoot te programmeren kun je de 303 slide imiteren.
ik heb deze truuc eens op internet gelezen, weet nu ff niet waar.
het werkt wel overtuigend vind ik...
over het algemeen vind ik dat het vrij goed te doen is om 303 achtige geluiden uit je 202 te halen, maar hij kan veel meer!

PS: ik zie net dat het in die link hierboven staat van die slide imitatie

Ben ff aan de slag gegaan, ik moet zeggen hij komt er nu behoorlijk dicht bij in de buurt. Wat is die 202 eigenlijk toch een toffe bak! Enige nadeel is dat hij geen geheugen heeft. Dacht dat ik dat kon oplossen door er batterijen in te stoppen (had ik ergens gelezen), maar mooi dus niet. Als ik hem uitzet is ie dus echt wel z'n sequence kwijt. Maar goed ik kan elke acid gek aanraden er een aan te schaffen! Tenminste niet zo duur als the real thing en toch een goede emulatie.

Ik heb nog wel een nederlandse hanleiding waar in staat hoe je je sequences moet opslaan met de mc202. Gaat nog volledig analoog met een tape recorder. Er is ook een javascriptje dat je in staat stelt sequences te storen.

een simpel antwoord op het onthouden van je sequences na het uitzetten: powersave! Is gewoon een soort standby modus die alles netjes in geheugen laat staan maar wel zichzelf op 'standby' zet. gebruik ik altijd. soms staat-ie wel 2 maanden op powersave, en dan zet ik hem zo weer aan en kan gelijk weer verder.

hoe: je moet je shift knop indrukken en dan 1 van die 'note' toetsjes indrukken met labeltje 'powersave' je hoort dan een piepje en that's it. om weer aan te zetten zelfde handeling uitvoeren.

Back