microfoon vc10

twenteric

Stamgast
Ik heb een Korg VC-10 met een zwanehals microfoon die helaas defect is.

Ik moet er dus een andere mic op aansluiten om de vocoder te gebruiken en mijn goedkope mic die hier toevallig lag werkt voor geen meter.

Welke mic kan ik het beste gebruiken bij de VC 10 en ik weet dat er mic's te koop zijn voor honderden euro's maar zover wil ik niet gaan.

Wellicht kan iemand mij hierover adviseren.....mijn dank is groot.

een microfoon zal nog niet eens zo heel veel uitmaken voor de quality/articulatie...
het is eerder de draaggolf die je aanbied, dus ipv het standaard geluid dat in de voco zit een externe, een zaagtand bijv...

de vocoder heeft aan de voorzijde een ingang voor zowel een mic in als een draaggolf in...
overigens is het op die manier dan ook mogelijk om de vocoder geheel via midi aan te sturen;
op de ene sluit je een sampler output aan (voor de stem samples) en op de andere een synth voor de draaggolf :eureka:

maar je hoeft dus niet echt een mic te kopen van honderden euros...
een goede raad zou wel zijn om eerst het mic signaal te compressen alvorens het de voco in gaat...

Laatst gewijzigd:
zelf gebruik ik het liefst een microfoon die een beetje scherp klinkt, met een nadruk op het hoog dus.
hierdoor wordt het wat verstaanbaarder. had ooit een €20 superlux condensator mic die perfect voor vocoder was. een sm58 vind ik niet fijn, veels te dof.

zelf gebruik ik het liefst een microfoon die een beetje scherp klinkt, met een nadruk op het hoog dus.
hierdoor wordt het wat verstaanbaarder. had ooit een €20 superlux condensator mic die perfect voor vocoder was.

Goede tip maar hoe kan ik voor aankoop van een mic weten of de nadruk op het hoog ligt?

het frequentbereik nakijken?

Heb je de zwanenhals micro van de korg ms2000b al eens bekeken? Die zou volgens mij geschikt moeten zijn, of zoiets als een kerk microfoon speciaal voor spraak.

frequentiebereik niet, eerder een frequentie plot. de meeste goedkopecondensator mics hebben een redelijke lift in het hoog, dus dit zou in principe prima moeten zijn.

Tot hoever kun je die microfoon uit elkaar halen? Kun je zien wat voor capsule erin zit?
Zou er gewoon een goeie capsule van Panasonic of zo in zetten (als het een dynamische microfoon is).

bij de kassa's van de Burger King hebben ze hele mooi micro's met zwanehals... just sayin' :)

Back