Raad gevraagd voor mic preamp

PaulB

Stamgast
Hello, Ik heb een RME AIO interne soundcard met een breakout-cable. Nu heb ik onlangs een dynamische microfoon gekocht (Stagg SDM50 600ohm, XLR aansluiting) omdat ik eens wilde spelen met m’n vocoder vst’s. De mic heb ik direct in een XLR ingang (left, voor zover dat relevant is) in m’n soundcard geplugd en wat ik al vreesde: de input is veel te laag. Om nog enig geluid te hebben moet ik de fader volledig open zetten en er nog een gain plugje met +30dB bovenop zetten.

Vraag is nu: wat is de goedkoopst mogelijke oplossing om het signaal te versterken? Niet bedoeld om zelf te gaan zingen, alleen om op een normale manier de vocoder te kunnen gebruiken.

Zelf al wat op internet gekeken maar ik kom er niet uit want begrijp het phantom voeding verhaal niet helemaal. Ik zag bijvoorbeeld de Samsung High Rise (Samson High Rise | Bax Music) maar die heeft geen phantom voeding; aan de andere kant lees je dan weer dat dat niet nodig is voor dynamische microphones… of een in-line pre-amp die je tussen je mic en je XLR kabel stopt van 10-20 euro? Geen idee of dat dan werkt…

Kunnen jullie me van raad voorzien? Thanks! Paul

Je microfoon heeft wel of geen voeding nodig. Jouw Stagg SDM50 heeft dat niet. Phantoomvoeding is een techniek waarbij voeding via de microfoonkabel wordt geleverd.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het goedkoopst lijkt me dan zoiets: the t.bone MicPlug USB B-Stock. Dit gaat tussen de microfoonkabel en de interface in en gebruikt een USB kabel als voeding.

Er bestaan ook van die pluggen die dan phantom nodig hebben om te werken, dus geen externe voeding. Ik denk niet dat jouw RME AIO phnatom levert, die kun je dan dus niet gebruiken. Je hebt iets nodig wat voeding uit een stopcontact (of USB) levert.

Een andere optie is om de microfoon via een eigen interface aan te sluiten, dat kan goedkoop via een Behringer U-Phoria UMC22. Of wellicht vind je op het forum een tweedehands interface voor minder.

Aangezien je een RME kaart hebt moet je wel rekening houden met dat goedkoop spul echt andere (mindere) specs heeft. Er staat een RME fireface 800 te koop via het forum. Firewire, dus een oudere techniek, maar daarom d=zijn deze bakken niet gewild en kun je misschien een goede deal scoren. De fireface heeft zeer goede preamps aan boord.

Hier kan je alvast wat meer lezen of de werking van verschillende soorten microfoons.

Een microfoon kan je niet op een standaard 'line' ingang pluggen. Daarvoor heb je een microfoon-voorversterker (mic preamp) nodig.
De Stagg SDM50 600ohm is een dynamische microfoon, en heeft geen phantomvoeding nodig

Die Stagg SDM50 is een dynamische microfoon en heeft niet persé Phantom om te werken. Die Samson High Rise is volgens mij niet echt een Mic pre-amp.. Een mic pre-amp heeft meestal phantom spanning en losse zijn juist wat duurder omdat er meer effort, betere componenten in de schakeling zit.. om een lagere noisefloor te hebben.. dat is eigenlijk een beetje overkill voor jou dus..

Ik kom dit ding tegen bij amazon.. maar het meest voordelig zou misschien een simpel mixertje zijn, wat misschien ook nog kan dienen als submixertje.. ik ben geen fan van Devine maar lees op wat execpten redelijke resultaten: Devine MixPad 502 | Bax Music

Die RME AIO zo ver ik kan zien heeft geen mic inputs.
Dan heb je idd een mic pre nodig.
Voor dynamische mics heb je geen phantom power nodig.

Kwa mic pre ligt eraan wat je budget is.
HEb je evt ander instrumenten ed?

Hey, dank allemaal voor de reacties! Ik keek toevallig zelf ook al naar die Devine mixer - doe alles met plugins maar wie weet, ooit nog eens een druncomputertje of zo? De t.bone is ook interessant maar zit een beetje aan m'n max met usb... Denk dat het de Devine wordt.. budget is laag want vind dat ik al te veel geld uitgeef aan deze hobby :-)

Back