JV/XP serie DAC`s

7four

Ingeburgerd
Ik ben geinteresseerd in de Roland JV/XP serie.

Ik hoorde van iemand dat hij de XP-80 een mooiere klinkende DAC converter vind hebben dan de XP-30.

Daarom ben ik wat info gaan zoeken op internet en ik vond de volgende informatie van Lil Chip Systems op deze website:
http://web.archive.org/web/20040415025018/www.lilchips.com/roland/info/sjv-family.asp

samenvatting van de info op deze site:

De oudste modellen uit de JV/XP serie > de JV1080 en XP-50 hebben een 18-bit (tbd) DAC.

De nieuwste modellen uit JV/XP serie > de JV1010 en de XP-30 hebben een 24-bit AK4324 DAC.

De ```middelste`` modellen uit de JV/XP serie > de XP-80, JV2080 en de XP-60 hebben een 18-bit PCM69AU DAC.

Mijn conclusie is op basis van deze info dat de nieuwste modellen (de JV1010 en de XP-30) de beste DAC`s hebben, omdat 24 bit beter is dan 18 bit.
Als iemand de JV2080 of XP-80 mooier vind klinken, dan heeft hij of zij blijkbaar een voorkeur voor het gekleurde 18 bit geluid ten opzichte van de meer cleanere/heldere 24 bit geluid.

Mijn vraag is:

Klopt mijn conclusie? Of heb ik het helemaal mis? Hoe denken jullie hierover?

Met 16bit hebben we een signaal (digitale)ruis verhouding van 96db

Bij 18 bit is dat veel hoger en tegen zinloos aan, bij 24bit ... onzin.

Andere factors zijn hier al veel belangrijker voor het geluid, 18 of 24 bit zal haast niets meer uitmaken.

In de 12, 14 of 16 bit regionen gaat je redenering wel op :mega:

Ik denk dat de compressie van de samples ook uitmaakt. Je kunt misschien een vette 24 bits DAC hebben, maar als het prut is wat je erin stop, dan komt er ook prut uit. Ik dacht dat bij de jv1010 en de xp30 de samples zelf met een sample frequentie van 32kHz waren gesampled. Of dat het met die sample frequentie wordt uitgelezen.

Back