Geluid van JD-990 vs JV serie

sander

_
Nou ik heb dus vandaag eindelijk een orchestral card ontvangen. Ik helemaal blij. Zit ik naar die geluiden te luisteren, is er niks aan. Klinkt allemaal naar synthesizer geluiden. Echt wat ik dus niet zocht. Doe ik wat fout ofzo???

Of heb je gewoon een bak met een cleanere output nodig zoals de 1080 enzo?

Ik las ook in de handleiding:

De JD-990 converteert data van de PN-JV80 serie DATA cards naar een voor de module hanteerbaar formaat. De klank van de geconventeerde data kan verschillen van die op de JV-80.

Klote dus. Ik vindt die 990 zowiezo veelste analoog klinken. Geen toevoeging als je al een kamer vol met analoge synths heb staan. Zijn de 1080/2080 nou echt veel helderder/cleaner/digitaal klinkerder??? Ik kocht eigelijk de 990 omdat ik op diverse plekken las dat deze beter klinkt dan de 1080/2080. Maar misschien bedoelde ze daar mee, meer analoog. Wat ik dus niet zocht.

Zoja, dan mot ik zo'n bak hebben. Of heeft iemand nog aanraders?

Het geluid van bv een 1080 is cleaner, helderder, misschien ook meer hoog, de 990 klinkt warmer.
Ik heb beiden gehad en prefereer zelf toch de 990 qua klank, maar das zoals je weet persoonlijk.

Wat ik ook niet wist is, dat de geluiden niet rechstreeks beschikbaar zijn naast je interne geluiden. Je mot dus patches gaan selecteren die je leuk vindt en dan kopieren naar je interne geheugen, oftewel, je mot andere patches overschrijven. Ook niet fijn.

Dat is bij een 1080 niet het geval, werkt wel prettiger.
Maar als je bv een vintageexpansion hebt dan ziet de 990
een hoop waveforms die de 1080 niet ziet, ik geloof het
dubbele zo uit mijn hoofd (dit is volgens mij alleen het
geval bij het vintageboard)

Een rompler die analoger zou moeten klinken.
ROTFL.

JV's zijn gewoon bakken voor veel presets voor achtergrond geluidjes enzo.

Pak een XV en die klinkt nog netter. En ben je niet zo preset man dan kun je er nog genoeg vette shit uithalen.

Origineel geplaatst door fuse
ROTFL.

JV's zijn gewoon bakken voor veel presets voor achtergrond geluidjes enzo.

Pak een XV en die klinkt nog netter. En ben je niet zo preset man dan kun je er nog genoeg vette shit uithalen.

Maestro Fuse,

een d110 is in feite ook een rompler, maar daar zit wel een analoog filterke in.
de jd series klinken maybe ook wel analoog omdat de timingniet al te best is.

Origineel geplaatst door virkaz

de jd series klinken maybe ook wel analoog omdat de timingniet al te best is.

Timing niet perfect???
Er zijn een funktie analoog feel op die je niet hoeft te gebruiken.

Of bedoel je midi timing?

Laatst gewijzigd:
De jd heeft echt wel een andere vibe dan jouw analoge synths, er zitten vox, pads en echte strings in. Die echte strings zijn mischien niet echt genoeg om zich kwa geluid te onderscheiden van de rest van jouw synths omdat de samples te oud zijn.

Tja als je het echt niks vindt, doe je hem gewoon weg, en koop je een jv.

Origineel geplaatst door fuse
ROTFL.

Lach maar!
Ik heb toch gelijk. Dat de basistoon een sample is, wat dan nog? Kan ie daarom niet meer analoog lijken te klinken dan een andere bak die op dezelfde manier werkt. Dus wel!

Origineel geplaatst door bobaphat
Die echte strings zijn mischien niet echt genoeg om zich kwa geluid te onderscheiden van de rest van jouw synths omdat de samples te oud zijn.

Ja, maar, ik heb nu dus een orchestral board, dus met andere samples! Maar die geluiden gaan natuurlijk wel door de converters, effecten, etc van de JD. En die leggen een aardige stempel op het geluid.

Echt humor dit.

Analoge samples lijken analoog. Maar zijn het niet.
De ene sample lijkt meer dan de andere.
Of dat dezelfde samples op een andere roland weer anders klinken kan ook.
D'r zitten ook JD samples in de XV's.
Maar qua sampling firmware zit er een paar jaartjes tussen.
Denk wel dat de JD hardware wat groffer klinkt zeg maar omdat het technisch allemaal nog niet zo spectaculair hoefde om de kosten binnen de perken te houden en je een soort 12 bits effect achtig iets krijgt wat je bijv met de Akai S950's ook hebt.

Dus als je al wat analoge bakjes hebt staan kun je met die JD990 wel rauwe klanken maken, maar qua contrast van geluiden past er toch beter een nieuwer type rompler bij die ook nog eens veel veelzijdiger is. Daar zitten al die ouwe waveforms ook wel in.
Wat ik dan wel OK vind want die plastic aandoende geluidjes kun je op heel veel manieren verwerken en precies onverwachte geluiden mee maken.
De standaard blazers, ep's, gitaren en al die shit hoeft van mij niet. Daar zijn synths niet voor bedoeld. ;)

ik heb de jv2080 voor er bij en daar bedoel ik mee dat je snel een geluidje kan pakken om toe te voegen in je track.
je kan hem vol proppen met kaarten om zo je bibliotheek uit te breiden, dus lekker veel sounds zonder dat je ver hoeft te zoeken.
in mijn jd990 heb ik het vintage board in zitten en dat is zeker de moeite waard en dat klinkt als een bus.
het is waar dat de jd990 wat analoger klinkt of wel warmer en de jv serie cleaner en helder.
het zullen nooit hoofd apparaten worden in mijn setup maar wel handige modules die niet snel de deur uit gaan.
ik zou het orchestral board gewoon in de jv laten zitten daar klinkt hij het beste.

Origineel geplaatst door virkaz
een d110 is in feite ook een rompler, maar daar zit wel een analoog filterke in.
Hoe kom je daar nou weer bij?? :confused:

[offtopic]

Als je die Orchestral card kwijt wil kun je mij anders wel ff pb'en... Ik zoek er nog steeds 1 voor in mijn Jv-2080...

8D

[/offtopic]

Back