De D/A convertors (en vast ook de A/D convertors) in de verschillende MPCs hebben allemaal hun eigen karakter. Ze zijn niet per se zo lineair mogelijk gekozen, zoals bij goede geluidskaarten het geval is. Je kunt dan ook echt wel verschil horen. Maar dat maakt het nog niet uniek. Je kunt het vast wel nadoen in software net als je zo'n beetje ieder elektronisch instrument wel kunt emuleren.
Wat je volgens mij ook erg goed hoort, is dat de pads op een MPC zo lekker zijn. Dat beinvloedt je speelstijl waardoor drumploops die je op de MPC speelt ook hun eigen karakter krijgen. Ik zou verwachten dat dat met andere Akai pads (MPD enzo) echter hetzelfde is waardoor het met software net zo snel moet werken.
Nog een laatste gevoelsmatig verschil is dat de MPC vrijwel geen latency heeft (denk in de orde van 0.04ms op de MPC2KXL). Daardoor "voelt" het meer als een echt instrument. Vind ik dan, he:-) Op een PC heb je al gauw een latency van 7ms en ook al behoor je dat niet te horen, als je na het werken met een PC op een pad van een MPC slaat, voelt dat veel meer instant dan via een PC.
Maargoed. Allemaal gevoel. Geen feiten. Ik vind de MPC geweldig, maar ik zou hem niet essentieel voor bepaalde sounds willen noemen. Antwoord op je vraag "is de MPC toch essentieel voor bepaalde sounds?" ga je hierdan ook niet krijgen, want daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Als je Cubase en FL lekker vind werken, zou ik dit vraagstuk maar lekker begraven, want een PC werkt echt stukken handiger
EDIT: kleine aanvulling - bijna onderaan deze thread kun je de frequency response van de MPC2KXL zien:
http://www.gearslutz.com/board/rap-.../475719-numark-akai-mpc-vs-real-akai-mpc.html (en een enorme discussie over het karakter van de MPC convertors en een which-is-which-test die aantoont dat het allemaal zo makkelijk nog niet is :-))