MPC vs software sequencers

7four

Ingeburgerd
ik gebruik FL Studio en Cubase als sequencer en ik vind het prima werken, maar vaak ben ik onder de indruk van MPC producties, bijvoorbeeld deze beat:

mijn vraag is:

is de sound van de MPC uniek? Kun je met software sequencers (Cubase, Logic, Pro Tools) net zulke lekkere beats maken als met een MPC? Of is de MPC toch essentieel voor bepaalde sounds?
;)

Oei.. dit zal vast wel een hete hard -vs- soft discussie opleveren.
Ik volsta met de reactie dat ik totaal niet onder de indruk ben van het muziekje in dit filmpje. ;)

Nee, dit kun je ook met FL, Cubase, Logic en dergelijke als je diezelfde samples zou hebben.

Het geluid van een MPC is wat je er in stopt. Als je er een zou moeten halen voor de sound, zoek dan naar de 3000LE of de 60.

Wat lekker werkt is de simpele sequencer en de pad-interface. Een ander argument dat ook nog wel eens omhooggehaald wordt is de "groove". Maar 't ligt er een beetje aan hoe druk je je daar over maakt; als je dat doet zul je toch niet rusten eerdat je een van de genoemde modellen in bezit hebt.

De MPC1000 (mocht je die in de winkel eens willen testen met het idee om wat te proeven van het fenomeen) heeft wel een mastering EQ en compressor er standaard op zitten, dus wat dan "beter" klinkt kan een beetje gehypt zijn.

Als ik in het hiphop hok de stukjes luister die met MPC gemaakt zijn, vind ik het vaak wel erg natuurlijk en dik klinken. Komt dit door fx die jullie erop zetten dan?
En dat zou op die manier dan ook prima kunnen met de juiste skills en fx, via software?

Dat komt ook omdat de samples op hoog volume uit de draaitafel worden gesampled door de MPC. Converter-magie, hè. :P

De D/A convertors (en vast ook de A/D convertors) in de verschillende MPCs hebben allemaal hun eigen karakter. Ze zijn niet per se zo lineair mogelijk gekozen, zoals bij goede geluidskaarten het geval is. Je kunt dan ook echt wel verschil horen. Maar dat maakt het nog niet uniek. Je kunt het vast wel nadoen in software net als je zo'n beetje ieder elektronisch instrument wel kunt emuleren.

Wat je volgens mij ook erg goed hoort, is dat de pads op een MPC zo lekker zijn. Dat beinvloedt je speelstijl waardoor drumploops die je op de MPC speelt ook hun eigen karakter krijgen. Ik zou verwachten dat dat met andere Akai pads (MPD enzo) echter hetzelfde is waardoor het met software net zo snel moet werken.

Nog een laatste gevoelsmatig verschil is dat de MPC vrijwel geen latency heeft (denk in de orde van 0.04ms op de MPC2KXL). Daardoor "voelt" het meer als een echt instrument. Vind ik dan, he:-) Op een PC heb je al gauw een latency van 7ms en ook al behoor je dat niet te horen, als je na het werken met een PC op een pad van een MPC slaat, voelt dat veel meer instant dan via een PC.

Maargoed. Allemaal gevoel. Geen feiten. Ik vind de MPC geweldig, maar ik zou hem niet essentieel voor bepaalde sounds willen noemen. Antwoord op je vraag "is de MPC toch essentieel voor bepaalde sounds?" ga je hierdan ook niet krijgen, want daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Als je Cubase en FL lekker vind werken, zou ik dit vraagstuk maar lekker begraven, want een PC werkt echt stukken handiger:)

EDIT: kleine aanvulling - bijna onderaan deze thread kun je de frequency response van de MPC2KXL zien: http://www.gearslutz.com/board/rap-.../475719-numark-akai-mpc-vs-real-akai-mpc.html (en een enorme discussie over het karakter van de MPC convertors en een which-is-which-test die aantoont dat het allemaal zo makkelijk nog niet is :-))

Wil je de MPC feel op je computer moet je naar producten als Fxpansion Guru, Motu BPM en Native Instruments Maschine (met controller) kijken.

De sound is discutabel natuurlijk. Ik vind de workflow van een MPC niet van deze tijd, de sound is echter wel erg goed.

Back