staande golven

Werkt een helmholtz resonator ook voor harmonischen? Ofwel als ik er een maak voor 38 Herz is die dan ook effectief voor 76 Herz etc? of moet er voor iedere harmonische een eigen resonator geplaatst worden?

Werkt een helmholtz resonator ook voor harmonischen? Ofwel als ik er een maak voor 38 Herz is die dan ook effectief voor 76 Herz etc? of moet er voor iedere harmonische een eigen resonator geplaatst worden?

Als het goed is heb je ook geen last meer van de 76 Herz als je de 38 Herz reduceert.
Maar wil dit graag even bevestigd hebben!

Als ik aan het rekenen sla kom ik uit op bv 1 meter diepte voor de resonator. En latten als ik het zo mag noemen van 15 cm bij 5 cm; vloerbalken dus. Dat worden zulke balken om de diepte tot een meter te kunne beperken. Een halve meter wat wenselijker is lijkt niet haalbaar. En dan een ruimte van 4,5 mm tussen die balken. Dat wordt nog akelig nauwkeurig werken met iets (vloerbalken) wat over het algemeen niet nauwkeurig is. Ik denk dat ik toch maar beter naar een bedrijfshal kan verhuizen. :kimono:

welke tool gebruik je?

helmholtz resonatoren draaien om volume en massa-veer-massa systemen. zie het als een fles wijn waar je op kan 'fluiten': de hoeveelheid wijn in de fles is de massa en de lucht de veer die gaat resoneren als je eroverheen fluit. de frequentie die je hoort is de resonantiefrequentie.

Deze. Dat zou de goede formule moeten zijn die erin zit. En als ik gewoon op papier reken met die formule kwam ik op soortgelijke waarden uit.

hoe is trouwens de reflectie hoorbaar?
een soort tunnel / badkamer echo?

en als je twee hh res. maakt op 76 Hz, werken die dan niet samen als een hhres van 38 Hz?

:koffie:

Als ik in het midden van de ruimte ga staan dan is er een ongelooflijke boost in een smalle band laag. Hierdoor is de hele balans in het geluid weg. En geen strakke bassen maar een samenklotterende brij.

Wel een redelijk raam zeg 1,5 bij 1,5 meter. Maar er hangt wel luxaflex voor dus niet helemaal glad. Als ik de golflengte bereken komt de resonantiefrequentie wel overeen met de lengte van de kamer. Dus in die zin klopt het allemaal wel. Als ik de speakers in de "korte" weg in de studio zou zetten zou dus ook mijn staande golf hoger van frequentie moeten worden. Zou iets van panelen naar de ruimte in op 4/7 kamerlengte van de muur af waar de speakers staan niet ook als basstrap moeten werken?

Back