Tim's studio bouw/todo/brainstorm/diy/geouwehoer topic

Ik heb gewoon een hele zooi stekker dozen.
Sommige met 8 outputs met ieder zijn eigen switch. Dus mijn monitors doe ik ook appart zo.

Ik heb gewoon een hele zooi stekker dozen.
Sommige met 8 outputs met ieder zijn eigen switch. Dus mijn monitors doe ik ook appart zo.
Ik heb hier een tijdje over na zitten denken toen ik mijn bureau opnieuw in heb gericht.
Het is een multi stekkerdoos opzet geworden die me goed bevalt.
Ik gebruik m'n home studio ook als thuiswerkplek, dus heb 2 modi nodig.
Hoofdstekkerdoos om alles stroomloos te krijgen. Hier zitten een aantal stekkerdozen op en de 707, interface en baspedaal voor m'n basgitaar.
En dan een paar stekkerdozen.
  • Stekkerdoos voor alle instrumenten
  • Stekkerdoos voor alle FX
  • Stekkerdoos voor werkgerelateerde dingen en m'n monitoren (zodat die altijd uit gaan 'voordat' de interface uit gaat)
Daarmee kan ik met twee knoppen m'n werkplek aanzetten en met drie knoppen m'n home studio. (instrumenten staan 'aan' geschakeld, dus gaan aan zodra er stroom op de doos zit)
Die van m'n werk is 10 groot, omdat daar ook m'n laders etc. aan zitten, dus daar wil ik altijd ruimte over hebben.
En de hoofdstekkerdoos ook trouwens, maar dat is niet meer zo nodig met de nieuwe opzet.

Mocht ik langere tijd weggaan of onweer verwachten, trek ik de hoofdstekkerdoos er uit. Met een grote powerbank die er staat, kan ik dan nog gewoon doorwerken, mocht ik nog zin hebben om wat te maken.

ik had gisteren iets raars.
Mijn 2 rackbruuts switchen aan en gelijk weer uit.
terwijl de hoofd schakelaar uit staat.

Die lekt dus zeker weten.

Voor mij is het belangrijk om mijn monitoren en lynx adapters appart te kunnen switchen.
Die laatste worden snoei heet dus alleen aan indien nodig.
Voor de monitors is het om de hard plop te voorkomen bij uitschakkelen.

Voor mij is het belangrijk om mijn monitoren en lynx adapters appart te kunnen switchen.
Die laatste worden snoei heet dus alleen aan indien nodig.
Voor de monitors is het om de hard plop te voorkomen bij uitschakkelen.
Ja precies.
En gemak is voor mij ook belangrijk.
In 1x alles los van het net en 2 schakelaars om en 'klaar' als ik wil jammen etc..

Ja das wel handig vooral voor mic pres en gitaar amps. In die van mij zit genoeg filtering. Heb in mijn amps ook een 230v filter gezet. Dat zit ook in zo een power conditioner.

Vandaag sloegen de stoppen door. Nawat testen gevonden welk rack. Dat is 1 van mijn euroracks en die heb ik al 15 jaar ofzo en heel veel gebruikt.
Ik heb al 2 nieuwe doepfer voedingen liggen maar was te lui om die erin ye zetten.

Verder doet 1 van mijn Modular thing spring modules het niet en 1 tape interface moet ik een schakelaar vervangen.

Man wat klinkt die spring met ook een digitaal blok vet. Das toch wel de sound die ik dig. Gewoon simpele bleepjes en lfo sweeps yum yum.
Smerige synth door spring reverbs. Ook vind ik het in gitaar amps geweldig. Eigenlijk is een spring gern reverb maar ook een resonator en distortion.

ik had gisteren iets raars.
Mijn 2 rackbruuts switchen aan en gelijk weer uit.
terwijl de hoofd schakelaar uit staat.
Ik had hetzelfde met mijn brennenstuhl master/slave stekkerdozen. Blijkt dat daarbij uitmaakt hoe je ze in het stopcontact steekt. Uitleg in het Duits. Ik heb dat met hun klantenservice gecheckt en die bevestigde het.

1776919167392.png

Er staan nu 2 furman power conditioners op sf te koop voor weinig.

Ik heb ze zelf ook al jaren en zijn echt aan te raden
Ik heb er ook 1, zo hoef ik maar twee knoppen aan uit te zetten en op m’n monitor versterker zit een softstart. Een netfilter op m’n studio 230vac heeft ook gezorgd voor de meest stabiele stroom in heel het huis al denk ik dat een seperate aarde draad daar ook aan meegewerkt heeft.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Voor mij iig met de kabel naar boven, daarna nooit meer iets aan en uit zien gaan. Wel slecht natuurlijk, dat is toch wel te fixen?

Soms maakt polariteit wel uit met wisselstroom apparaten.
Soms kun je hum hebben en dan draai je de stekker om en is het ok.

Als je de stekker omdraait komt de fase soms dichter bij de behuizing te liggen waardoor een iets hogere lekstroom via aarde of signaalaarde loopt.

Bij het schakelen van alleen één draad als dat de nul is i.p.v. de fase, blijft het apparaat intern “onder spanning”

Hoe werkt dat met wisselstroom? Klinkt onwaarschijnlijk tbh.
We hebben het hier over een (L)ive en (N)ul lijn. (en eventueel een aarde aansluiting)
Waar het hierbij om gaat is dat de live lijn (uit) geschakeld wordt.
De stekker kan op twee manieren geplaatst worden
waarbij het dus kan voorkomen de het relays schakelcontact in de nul lijn terecht komt.
In dat geval staat er nog steeds 230V op de stekkerdoos.
Om te controleren of hij juist is aangesloten schakelaar van de doos op uit
en met een spanningzoeker controleren of er nog spanning op staat.
Meet je spanning op de aansluitingen, de stekker omdraaien.

Wisselstroomnetten in huizen hebben 1 fasedraad en 1 nuldraad. Het is dus niet zo dat op beide polen wisselspanning staat. Vandaar dat het omdraaien van de stekker kan uitmaken. In de meeste apparaten en toepassingen is het niet relevant. De fabrikant kan ook niet de "juiste" richting aangeven, want ieder stopcontact kan willekeurig aangesloten zijn qua fase en nul.

Bijzonder. Had er werkelijk nog nooit van gehoord, ook al speel ik al zeker 45 jaar met apparaten met stekkers eraan.

Ik ben er niet in detail in thuis, maar ik dacht dat de reden was dat onze 230V gemaakt wordt door 1 fase van een driefase 400V sterkstroom te gebruiken. Je kan 230V wisselstroom ook maken met een 115V wisselstroom in tegenfase op elke pin waardoor de richting van de stekker niks meer uit zou maken (maar je wel beide polen moet uitschakelen als je iets echt zonder spanning wil zetten), maar die 230V fase was al beschikbaar op het net voor sterkstroom dus hebben ze het zo opgelost. Met de mooie bijkomstigheid dat een enkelpolige schakelaar op de fasedraad met 1 pool de boel al aardig van de spanning afhaalt. Dit blijft wel opletten: een enkelpolige schakelaar doet zijn job ook als je de nuldraad onderbreekt ipv de fase, er loopt dan immers geen stroom meer. Maar er staat dan nog wel 230V wisselspanning op 1 van de polen van het apparaat! Opletten dus met bv nachtlampjes met schakelaar in het snoer, 50% kans dat die niet de fase onderbreekt.

Als we het maar spannend houden :-)

Dat verklaart ook hoe mijn Rackbrute Eurorack bijna aan switched terwijl ik de schakelaar uit had.
Omdraaien van de stekker is in Tjechie geen optie bij een aarde stekker omdat er een aarde pin in het midden zit.

In België kan het ook niet met geaarde stopcontacten, ook een aardpin. Tegenwoordig heb ik wel al meer NL style randaarde dan pinaarde in huis. :) Belgische stekkers zijn trouwens al jaren van pinaarde en raandaarde voorzien, zodat ze ook op een NL stopcontact werken.

Back