Brakke knoppen in moderne synths...

Rxke

Stamgast
Hoe meer ik erover lees, hoe ongeruster ik word...

Zowel in de moderne analoge als in de VA's zie je het steeds meer opduiken: brakke knoppen, soms na heel korte tijd na aankoop (ik kijk naar jou, DS) , soms pas na enkele jaren. Maar je wordt er steeds mee geconfronteerd. Leuk is zacht gezegd anders.

Aan wat ligt dit? Is dit puur een kwestie van slechte kwaliteit van moderne componenten of wordt er minder zorgzaam omgesprongen met materiaal? Of?...

Ik meen me te herinneren dat die 'oer-encoder' in de Moog Source optisch werkt, en dan denk ik: 'dat verslijt toch niet?'

Werken moderne encoders anders?

Ik dacht een tweedehands CS6X of een JP-8000 te kopen, maar heb nu ergens (tussen de regels) gelezen dat die ook kuren kunnen vertonen, pffff...

Ik dacht: van die machines weet je zeker dat ze betrouwbaar blijven, niet dus :( Een mens durft op den duur niet meer z'n zuurverdiende centjes uit te geven!

dat is gewoon het gevolg van zoveel mogelijk de kosten willen drukken. (terwijl er aan de verkoopprijs niet veel verandert, maak je daar maar geen illusies in)
Zoveel mogelijk de kosten drukken, betekent meer winst per unit. Zo simpel is het.
En de algemene filosofie is tegenwoordig: maakt niet uit hoe brak het is, geef het een mooi kleurtje en er is altijd wel een menigte die het koopt.

Ik zeg: afstraffen die handel, door boycot. Maar wij gelduitgevertjes laten ons toch zo snel weer overhalen he.
Het is niet alleen met synths, het is met alles.

lees ook: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1323538&postcount=59

Optische encoders zijn duur..
Dat er 1 in een Moog zit ok,

maar een synth met 30 optische encoders zou nogal duur uitvallen.

Volgens mijn persoonlijk-technische mening zijn optische encoders in hun huidige vorm rommel.

Gezien ze intern-mechanisch slechts een zeer kleine afwijking mogen hebben (tussen de draaiknop en de pulslezer) zijn ze veel storingsgevoeliger als gewone draaiencoders. Bij de minst-tevele kracht die je er op uitoefent heb je ook al prijs.

Bovendien kunnen ze totaal niet tegen stof (wat zowat overal rondvliegt),... dit geeft meteen storingen op hun instellingen, en reinigen zit er niet bij, vervangen wel. ($$$)

De waarheid is dat alles goedkoper wordt - ook in aankoop voor de consument. Vergeet het dat de verkoopprijs niet verandert. Nu mag je denken dat een prophet '08 duur is en dat de brakke knoppen erop onaanvaardbaar zijn (en je zou gelijk hebben), maar het valt in het niets tegen de oorspronkelijke prijs van een prophet 5. Ook recent is dat nog steeds: bekijk de nieuwprijs van een JP8000 tegen die van een Gaia SH01. Natuurlijk zit er aan de tweede meer plastiek. Die source met een knop was ook niet meteen een budget synt, dus dat moog er één goeie encoder kon opzetten is niet verwonderlijk. Anderzijds zijn problemen met knoppen/schuivers van alle tijden (ARPS, Moog rogue).

Een andere waarheid: alles gaat ooit kapot. Maak je er gewoon niet te veel zorgen over, koop de synth die je wil en als er iets misgaat, laat het herstellen of vind een omwegje (via midi bv).

We leven nu eenmaal in een wegwerp maatschappij (bedankt Amerika!).

Ik vind zo'n Prophet08 met pots nog best prima vergeleken met die plastieke SH-01 brrrr

Dank voor de reacties. :)

Ja, het moet allemaal steeds goedkoper....

Toch zonde, hee. Want hoe goedkoper iets wordt, hoe -relatief- duurder het wordt om reparaties uit te voeren. Soms is het dan puur financieel gezien totaal niet meer logisch om iets te laten herstellen.

'k Denk dat er op die manier vééééél mooie machines bij het vuilnis belanden :(

ik denk ook dat een deel van de problemen komen van hoe je met je apparaten om gaat.
(ikzelf ken mensen waar alles kapot gaat... door er naar te kijken :-p )

Op de pakweg 30 apparaten die hier staan zijn er 2 met problemen op de potmeters/encoders.. (RackAttack en SuperBasstation)

Bij de rackattack is het een gekend probleem dat de encoders 'overslaan' en bij de novation zijn het de res en freq van het filter die wat los zitten (ik denk dat de vorige eigenaar vooral deze 2 knoppen gebruikte :-) )

zoals pjoris al aanhaalde: repareren of een omweg zoeken ... mijn omweg is een bcr2000

bij de novation zijn het de res en freq van het filter die wat los zitten (ik denk dat de vorige eigenaar vooral deze 2 knoppen gebruikte :-) )

:D dat is me ook al opgevallen: bij tweedehands spulletjes zéker die twee knoppen checken!! als die het goed doen, is de rest meestal ook wel okee.

re: brc: Als die neerwaartse kwaliteitsspiraal zo voort gaat, kunnen we beter weer "knoppenloze" expanders gaan kopen en daar dan semi-wegwerp controllers bij aanschaffen... :(

Ik dacht een tweedehands CS6X of een JP-8000 te kopen, maar heb nu ergens (tussen de regels) gelezen dat die ook kuren kunnen vertonen, pffff..

Het gebeurt natuurlijk wel eens dat synth X of Y niet goed meer gaan werken en als iemand dit dan op 3 forums gaat posten lijkt het meteen of dat bewuste model zware design-fouten heeft. Er is echter niets mis met de kwaliteit van de JP-8000. Volgens mij moet je toch wel al heel wild doen om deze kapot te krijgen. Met de mijne heb ik alleszins nog geen problemen tegengekomen en ik voorspel er ook niet direct. Alles is natuurlijk niet rocket proof, maar naar alle redelijkheid is de kwaliteit zeker goed genoeg.

Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de CS6X. Ik heb zelf een CS1X en die knoppen lijken weliswaar iets minder stevig als die van de JP-8000, maar bij normaal gebruik denk ik niet dat dit snel problemen zal veroorzaken.

Eddy Reddy,

Bedankt voor die info.

Moet zeggen: ik was ook verbaasd i.v.m. die JP, zal inderdaad wel een uitzonderingsgeval zijn, dan.

Idem waarschijnlijk met die CS-serie. (In tegenstelling tot de AN?)

Misschien begin ik spoken te zien, en zie ik elk klein punt van kritiek door een of andere over-enthousiaste (lees: extreem wilde ) knoppendraaier als de voorbode van groot onheil...

En toch... Na die horror verhalen van o.a. DSI Prophet ben ik echt bang om nieuwe dingen te kopen. Toch wel voor een groot stuk mijn vertrouwen kwijt in de moderne speeltjes...

Qua de specifieke synths:
- de yamaha encoders (van in hun samplers) zijn berucht, als de CS6x die ook heeft dan gaan ze idd ook kapot (maar ze zijn nog steeds te vervangen denk ik)
- van de JP heb ik ook nog nooit van problemen gehoord
- de prophet is idd een fantastische synth eens je de potmeter editie hebt (of er desnoods idd een een BCR2000 aanhangt)

Novation Nova is ook een probleemgeval wat encoders betreft.. prachtige synth verders, alleen die knoppen :S
Yamaha SU700 idem dito, heb ze beiden staan namelijk en allebei geven ze problemen.

de yamaha encoders (van in hun samplers) zijn berucht

Bij de samplers is vaak het probleem dat de soldeerpunten los raken door gebruik (omdat de encoders ook als drukknop gebruikt worden en ze in een enkelzijdige print zitten). Meer een ontwerpfout dus om daar pcb-mount encoders te gebruiken. Lang niet altijd zijn de encoders zelf stuk.

Ze zijn inderdaad nog overal te koop, maar zoals gezegd, vaak is vastsolderen het enige dat nodig is.

Waarom trouwens encoders ipv pots ?
In mijn ogen niets anders dan nadelen:
- je kan hun value niet aflezen
- je kan er vaak niet lekker mee sweepen

Wat mij betreft is het hele concept van een encoder al foutief. Ze horen namelijk elke geringste beweging op te pikken, en dat is het probleem !
Staan ze te gevoelig dan is ertegen blazen al genoeg, staan ze te ongevoeling dan komt dat overeen met stepping.

Geef mij maar lekker een pot zoals op de Microkorg die pas zijn waarden verandert wanneer je voorbij de huidige value komt. 1 ledje erbij om die huidige value weer te geven, en het is perfect !

Waarom trouwens encoders ipv pots ?
In mijn ogen niets anders dan nadelen:
- je kan hun value niet aflezen
- je kan er vaak niet lekker mee sweepen

Daar noem je ook typisch situaties waar je inderdaad geen encoder moet gebruiken. Encoders moet je niet gebruiken voor dingen die hands-on control vereisen (zoals filter sweeps).

Maar in een menu-gebaseerd systeem (zoals een sampler) zijn encoders handiger dan pots, juist omdat je discrete stappen kunt maken. Een een wat verouderde slider op de juiste waarde zetten is geen pretje (zie Emax).

Ze horen namelijk elke geringste beweging op te pikken, en dat is het probleem

Dat horen ze helemaal niet. Een goede encoder heeft een x-aantal discrete stappen op de rotatie. Dat aantal staat gewoon in de specificaties van de encoder. Die stappen zijn voelbaar. Daar tussenin hoort hij geen pulsen af te geven. Doet hij dat wel dan is hij defect (in de praktijk zit dan vaak de as los).

Vergeet overigens niet dat als je je filter aanstuurt met midi CC je ook maar 128 discrete stappen hebt. Daarnaast wordt een pot vaak ook maar uitgelezen door een controller met een 8-bit ADC (dus 256 stappen). Of je stepping hoort hangt voornamelijk af van de software en niet van de manier van aansturen. Alleen in een volledig analoge synth is een pot echt staploos (maar daar zitten sowieso geen encoders in).

Bij de samplers is vaak het probleem dat de soldeerpunten los raken door gebruik (omdat de encoders ook als drukknop gebruikt worden en ze in een enkelzijdige print zitten). Meer een ontwerpfout dus om daar pcb-mount encoders te gebruiken. Lang niet altijd zijn de encoders zelf stuk.

Ze zijn inderdaad nog overal te koop, maar zoals gezegd, vaak is vastsolderen het enige dat nodig is.

hmmmm ok? toch weer eens dat ding onder t stof weg halen... :okdan:

Die knoppen zijn ook niet om aan te draaien, maar voor een instelling te krijgen.
Ga er dus niet als een idioot sweeps mee maken, daarvoor zijn LFOs en Enveloppes.
Koop een instelbare midi controller met te veel knoppen en mishandel die!
Als nu 1 knopje kapot is pak je de volgende.

Back