Brakke knoppen in moderne synths...

hmmmm ok? toch weer eens dat ding onder t stof weg halen... :okdan:

Ze kunnen natuurlijk ook best wél stuk zijn :D

Maar losraken van de print is volgens mij redelijk gangbaar. De onderkant van de encoder is in het midden iets verhoogd wat betekent dat als je er een beetje scheef op drukt, er spanning kan onstaan op de soldering. Een haarscheurtje daar lijkt qua effect ook op een defecte encoder. Er staat hier nog een A3000 waarvan twee encoders "gerepareerd" zijn puur door ze opnieuw te solderen...

Er doet op het net ook nog een oplossing de ronde waar ze twee condensators op pinnen van de encoder solderen, maar daarvan vraag ik me wel af of niet de soldeeractie op zich het probleem niet al verholpen heeft.

Ze kunnen natuurlijk ook best wél stuk zijn :D

Maar losraken van de print is volgens mij redelijk gangbaar. De onderkant van de encoder is in het midden iets verhoogd wat betekent dat als je er een beetje scheef op drukt, er spanning kan onstaan op de soldering. Een haarscheurtje daar lijkt qua effect ook op een defecte encoder. Er staat hier nog een A3000 waarvan twee encoders "gerepareerd" zijn puur door ze opnieuw te solderen...

Er doet op het net ook nog een oplossing de ronde waar ze twee condensators op pinnen van de encoder solderen, maar daarvan vraag ik me wel af of niet de soldeeractie op zich het probleem niet al verholpen heeft.

nou ze zijn niet stuk...(tenminste?) ze leiden een eigen leventje lijkt t wel... draai ik naar links.. gaat meneer naar rechts en vice versa... indrukken tjah... soms reageerd die erop en als ie t doet dan soms metreen 2x snel achter elkaar.. maar dat scheef houden wou bij mij wel helpen..deed t wel opeens goed.(of bedoel je dat niet?)
maar ja daar vernaggel je natuuk nog meer mee,en kan de bedoeling niet zijn... iig bedankt voor de info.. mischien toch eens wat tijd insteken...

maar dat scheef houden wou bij mij wel helpen..deed t wel opeens goed.(of bedoel je dat niet?)

Ja, dat bedoel ik. De aansluitingen zitten aan de onderkant van de encoder (van voren gezien), dus als je schuin van boven op de encoder drukt staat er direct spanning op de soldering. En inderdaad als dat wat los zit kan het zijn dat als je 'm scheef drukt hij opeens wel weer contact maakt. Ik zou inderdaad eens proberen de boel opnieuw te solderen. Als dat niet helpt kun je altijd nog besluiten dat het toch iets anders was...

Ja, dat bedoel ik. De aansluitingen zitten aan de onderkant van de encoder (van voren gezien), dus als je schuin van boven op de encoder drukt staat er direct spanning op de soldering. En inderdaad als dat wat los zit kan het zijn dat als je 'm scheef drukt hij opeens wel weer contact maakt. Ik zou inderdaad eens proberen de boel opnieuw te solderen. Als dat niet helpt kun je altijd nog besluiten dat het toch iets anders was...

vanavond maar meteen maar eens kijken hoe dat allemaal vast zit! en technish manneke dr bij halen! super gaaf! THNX had m al bijna afgeschreven! :okdan::okdan:

Je moet je gewoon voordat je iets aanschaft kritisch verdiepen daarin. Dit probleem komt ook door de gemakzuchtige consument van nu, die te veel geld heeft, gemakkelijk/snel is te verleiden en te goedtrouws is. Als we dat niet waren, en al die apparatuur met meuk-knoppen links lieten liggen, dan kwam het ook niet op de markt of flopte het onmiddelijk.
Maar we kopen het, dus is het er.

Ik ben het ermee eens dat 1 post van iemand over brakke knoppen o.i.d. nog geen waarheid betekent. Aan de andere kant; tientallen posts (DSI) kun je ook niet meer negeren.

Verder is het nog een kwestie van pech/geluk. Zo heb ik zelf een 2e hands A3000 van Yamaha gehad 3 a 4 jaar lang, en NOOIT problemen gehad, en ook een smetteloze (nieuwe) DSI Evolver.

Als er liefde in een apparaat is gegaan, dan zit het meestal wel goed. Spectralis, P3, Tenori-on... hoe hoger het boutique/freak gehalte (en ook vaak het prijskaartje), hoe beter de kwaliteit. (ja, ik vond de Tenori-on -als enige zo'n beetje- niet aanvoelen als speelgoed)
In de regel ontkom je er niet aan voor kwaliteit geld uit te geven.

Laatst gewijzigd:
Nu spreek je je zelf toch een beetje tegen hee? ;)

Kritisch informeren en tòch een DSI en A3000 kopen, hoe rijm je dat? ;)

Serieus: ik bedoel dat het toch niet zo makkelijk is. Die A3000 leek nieuw toch een serieus goed gebouwd apparaat (indertijd nieuw gekocht, trouwens nooit problemen gehad in de Vijf jaar dat ik het gebruikt heb, doch dit terzijde....)

Ik dacht een tweedehands CS6X of een JP-8000 te kopen, maar heb nu ergens (tussen de regels) gelezen dat die ook kuren kunnen vertonen, pffff...

Uit eigen ervaring. De knoppen op de CS6x zijn perfect. Nooit problemen en voelen solide aan. Alleen even goed de data Knob controleren. DIt is de meest beruchte.

De JP knoppen vind ik minder. Voelen iets minder solide aan. Heb 1x problemen gehad met de volume knob. Vervangen was overigens erg goedkoop. Voor ongeveer €2,- had ik een nieuwe knop. De ander pots in de JP bestel je (uit mijn hoofd) voor €0,95...dus ook niet echt om bang van te worden. Voor de rest nooit problemen gehad met de JP...blijft toch een super synth :mega:

Ik sta nog steeds verbaasd dat (bijna)niemand knop problemen heeft met de a 3000... 6stuks gezien wij 3 gehad.. allemaal F#cked op waren ze,.... daarintegen in die tijd wel een super bak vonk.. beetje ranzig mischien maar hou ik wel van.

Laatst gewijzigd:
sowieso met pots met een wiebelende as, dit zorgt voor beweging binnen in de pot dus kan zorgen voor meer slijtage en langs de as kan er ook troep in komen... gegarandeerd ongein dus.

Allen & Heath gebruikt bijvoorbeeld potmeters met een stevige niet-wiebelende as, draait erg prettig, voelt stevig aan en gaan denk ik nog jaren mee, terwijl de wiebelknoppen op m'n vorige mackie Onyx na een paar maanden al problemen gaven...

Yamaha A4000 is notoir (net als de 3k en de 5k)....hierdoor heb ik dat ding nooit echt tot de max gebruikt. Nova heeft ook vaak gezeik gegeven wat dat betreft: uit elkaar schroeven, schoonmaken en weer goed vastzetten was 't devies. Een klein beetje stof kan een hoop problemen veroorzaken.... (bij de Yamaha's staat de ventilator dan ook nog 's stof naar binnen te zuigen - disaster waiting to happen)

Een goedkoop ding als mijn Rozzbox geeft een stuk minder gezeik...

Back