Microfoon, en stem opname

Sticky Green

Ingeburgerd
nu heb ik onlangs een dure condensator microfoon aangeschaft..

het doel is om door podcasts heen een beetje te kunnen praten enzo, dat lukt ook wel, alleen klinkt het net alsof ik in een kartonnen doos zit. :mexico:

wie weet er hoe je dit een beetje kan laten klinken zoals op de radio? zijn er trucjes die je kan toepassen om het een beetje pro te laten klinken? reverbje? extra bass? extra high?

wie kan mij wat tips geven?

Thanx alvast! gr. w =)

Vitalizer / enhancer ??

Dat zijn (veelal 19" rack) apparaten die het hoog (sis) en het laag (sub) wat boosten, en tevens naar smaak wat mid eraf halen om het kartonnen effect te verminderen. Daarnaast zit er vaak ook een stereo versmaller / verbreder op.. echter daar heb je niet veel aan bij een mono 'spraak' spoor, natuurlijk wél als je stereo informatie verwerkt zoals idd een 'kamer reverbje' wat stereo is.

geen enhancers, dat zijn lapmiddelen.
zit je niet gewoon tegen de achterkant van de mic te praten, of is het je kamer akoestiek die je hoort?
een goede microfoontechniek is belangrijk

hmm tja kamer akoestiek zou goed kunnen.. misschien toch handig om een microfoon booth te maken o.i.d.

maar in theorie zou je zonder effecten een mooi resultaat moeten kunnen bereiken?

zeker!
een condensator microfoon is doorgaans erg gevoelig en dus ook erg kritisch wb omgang.
de ruimte, reflecties zijn duidelijk te horen. tapijten en dekens en matrassen zijn een low-budget oplossing, en afstand, plaatsing / hoek ten op zichte van de mond en dergelijke zijn kritieke punten. hier hoef je echt geen dure mic voor te hebben, want deze klinkt dan natuurlijk ook voor geen meter! :D

effecten die je misschien later zou kunnen gebruiken zijn compressie, equalizing en wellicht een beetje nagalm, maar doe dit pas als je 'droge' geluid goed is.

Hoe doet iemand die bij de radio werkt dat dan?? zit die dan constant goed voor de microfoon, of mss is de akoestiek gewoon dik in orde in zo'n studio?? Daar vind aan het einde van de chain nog wel het e.e.a. aan processing plaats bij mijn weten.

Als je het wilt laten klinken zoals op de radio dan ben je opzoek naar soundprocessors, hele dure apparaten, waar echter ook freeware software voor is (Sound solution voor Winamp bijv.)

Echter sla je de dynamiek helemaal plat met dit soort oplossingen, maargoed, dat is wat er op de radio ook gebeurd.

radiostudio's en spreekcellen klinken zo goed als dood, of zijn zo groot dat er reflekties amper een rol spelen. Zodra je met stevige processing gaat werken hoor je pas hoe slecht een ruimte is. Dus hoe meer processing je gebruikt , hoe minder akoestiek je wilt.

Met (ik geloof indertijd) 300,- had ik 1 van de goedkoopste condendator microfoons enkele jaren geleden in mijn studio. De opname ruimte was low budget, dwz geen dure akoestische materialen. Ook deed ik opnames in andere ruimtes (gewoon de huiskamer).

Ik had de rode NT1000. Een budget microfoon zoals al eerder gezegd.

Alle opnames, gesproken, zang, man, vrouw maakt allemaal niet uit waren altijd kraakhelder. Ik verbaasde me altijd weer over de goede kwaliteit die zo'n goedkope microfoon al gaf.

Ik denk dus dat er ergens in jouw systeem iets anders niet goed moet zijn.

Paul

Als je veel te veel tijd over hebt weet ik wel een interessante podcast waarbij je veel zal leren over dit onderwerp (en over audio in het algemeen): Sine Language. Begin bij voorkeur bij de eerste afleveringen of klik rechts op een trefwoord dat je interessant lijkt. Je kan alles waarschijnlijk wel sneller ergens anders leren en er zit ook wel wat slow talk bij, maar ik vond het wel interessant voor op de mp3-speler te zwieren voor onderweg. Op zijn audiokwaliteit is in ieder geval niets aan te merken.

Een aurel exiter met big bottom en behringer vx2000 of vx 2496 zijn prima apparaten om jou voice goed te laten klinken door de microfoon.

Dit is 1 van de setups die voor heel wat omroepen hebben weggezet.
De apparaten zijn 2e hands prima te verkrijgen voor een leuk bedrag.

Dus om nu te gaan zeggen dat er gelijk dike orbans (die overigens niet voor een microfoon bedoelt zijn maar al zenderprocessing) e.d aangeschaft moeten worden.

Geloof me, met deze setup krijgt zelfs Marc Marie Huijbregts nog laag in zijn stem.( Mits goed afgesteld natuurlijk)

idd Ralphie, gewoon een goede ruimte, microfoon+preamp en een compressor doen wonderen. Ik heb het helemaal niet op exciters etc, en ik heb ook nog nooit behoefte gehad om ze te gebruiken. Een goed opgenomen stem heeft bijna altijd wat laag-af nodig, anders krijg je al snel de lokale omroep sound...

ik heb niet echt goed de draad doorgelezen, maar welke mic heb je dan nu?

de mic die zo'n beetje standaard is in radioland is een shure sm7b. dat is niet een condensator maar een dynamic.
om jezelf meer een radiostem te geven moet je jezelf ook door een compressor heengooien met agressieve settings.

Back