Sequencer PC3X: iemand ervaring mee?

Larsmannetje

Ingeburgerd
Beste lezer,
Ik werk op dit moment op een xp80 met wat modules. Ik sequence vanaf die xp80, en neem uiteindelijk alles op op een Zoom HD16CD. Ik ben niet zo van de PC's (bagger-ervaringen met Cubase S4 onder Windows), en die externe modules aansturen met de XP80, mwoah... het gaat... handig is anders.

Nou overweeg ik om een Kurzweil PC3X te gaan kopen (maar ik ben er nog lang niet uit) als centrum van mijn sequencen (en de overige doosjes eruit te doen). Muziek schrijven dus vanuit één apparaat...
- Maar heeft iemand ervaring met sequencen op een PC3X?
- Of is dan een Fantom G8 veel makkelijker (maar daar vrees ik voor minder piano-geluiden)?
- Iemand andere goede suggesties?

Ik zou jullie input erg waarderen!

Lars.

Het is een sequencer, maar niet meer dan dat. Ik schat op niveau van de XP80. Die van de Fantom G lijkt misschien beter, maar roland heeft het concept gecreeerd en er vervolgens helemaal niets mee gedaan, waardoor de G sequencer in het beste geval net zo goed is als die van de pc3x. Tis te gebruiken, maar handig is anders.

DE hardware sequencer is voor mij de Roland MV8000/8800, maar met een scherm en muis het je alweer snel het idee dat je achter een PC zit, en dus benik maar weer naar de PC terug gegaan. ;)

Ik deel je PC ervaring niet, maar ik heb cubase SX nooit gebruikt. ik gebruik nu Cubase Studio 5/ Ableton Live en soms zelfs Garage Band op de Mac zonder enkel probleem.

Beste L56,
Wat je zegt klinkt zinnig; ik begrijp daaruit dat jij de seq van de PC3x en de G8 daadwerkelijk onderhanden hebt gehad? Uit de presentatie en reviews van met de G8 klinkt het alsof je daarin een soort mini-cubase tegenkomt. Enkel reclame, dus?
Op zich kan ik overigens met de seq van de xp80 prima uit de voeten, dus als de PC3X op hetzelfde niveau zit, ben ik allang blij: ik houd een voor mij werkbare seq, maar met zoveel betere geluiden dat ik geen externe doosjes meer nodig heb.
Of verwacht ik er nu teveel van?
Hartelijke groet!

De sequencer is vrij basaal. Het bewerken gaat met een soort list-editor. Wat daar positief aan is dat de resolutie groter is dan je doorgaans vindt.
Je kunt de sequences die je al hebt wegsaven als midi-file, de PC3 kan deze inlezen.
Wat ik deed is dat ik eerst zo'n midi-file inlas op een computer-daw en dan alle programma info weghaalde. De notendata die alleen overbleef, ging vervolgens in de PC3.
Op deze manier werkte het probleemloos.

Het is alweer een tijdje terug, dus ik moet even graven. Ik heb mijn PC3 verkocht in afwachting van de K die toen rond juni 2010 leverbaar zou zijn. Als je een PC3 wilt kopen, moet je snel zijn. De lage prijs is maar tijdelijk. Kurzweil heeft ruimte in z'n magazijn nodig voor de K en de SP4. De oude voorraad moet dus versnelt weg.

Als je de handleiding van de Kurzweil site download, vind je daar vanaf blz 253 een aantal schermsfdrukken en tekst en uitleg. Dan heb je meteen een helder beeld. ftp://ftp.kurzweilmusicsystems.com/...umentation/PC3_MusiciansGuide_V132_090329.zip

Ik heb de G8 en PC3x gehad en de pc3 is minstens zo capabel als de G8 sans looks en marketing. De sequencer van de G had m.i. als die van de MV 8000 moeten zijn, maar er mist nu zoveel functionaliteit dat het niet leuk is. Voor de sequencer zou ik zeker niet voor de G kiezen. Heb ik destijds wel gedaan. grote fout.

Sluit me verder bij Marcus aan! ;)

PC3X

PC3X

Dank voor de zeer informatieve reacties. Inmiddels ben ik blij en tevreden met de PC3X. Omdat ik gewend ben aan de seq van mijn xp80, heb ik besloten om die te gebruiken, de toetsen van de PC3X en geluiden van beide (vooral de PC3X; biedt toch qua kwaliteit weer een extra verdieping).
En zo werkt het prima, voorlopig.
Nogmaals dank!

p.s. hoe krijg ik zo'n discussie gesloten? Hij is wat mij betreft "af"...

Larsmannetje

Indien je OS 2.0 hebt geinstalleerd op je Pc3 zul je een nieuwe functie UNLOOP hebben in de sequencer. Dit maakt het mogelijk om zeer eenvoudig nummers te verlengen doordat de PC3 automatisch kopieert als je opneemt. Stel:
1. je neemt een drumpartij op voor 4 maten
2. je zet UNLOOP aan op maat 1t/m4
3. selecteer een 2e track, bijv bass.
4. neem de bass op. wanneer je nu na maat 4 doorspeelt met de bass zal de sequencer automatisch de drumtrack kopieren. Zo kun je dus 'eindeloos' doorspelen waarbij de rest van de tracks gekopieerd worden.

:)

Unloop

Unloop

Beste Keywizz,
Dat is een hele goede tip! Nee: geweldige tip! Ik zal eens even kijken of ik mijn OS kan updaten. Ik laat je horen als het gelukt is! In de manual heb ik dit overigens nog niet teruggevonden (zal dan toch in het hoofdstuk over de song mode moeten staan?).
Geweldig!
Lars.

Back