Speelgoed/audio-modificeren?

ironfreq

You're the man now, dog!
Hallo iedereen,

Laatste paar nummers van Interface stonden er wel leuke artikelen over het zelf modificeren van apparatuur in. Met name het modificeren van speelgoed vond ik leuk om te lezen. Helaas ben ik erg onhandig als het om electrotechniek gaat, dus dit onderwerp gaat eigenlijk mijn pet helaas te boven (om een indicatie te geven: ik stond op mijn gevolgde MBO informatica-opleiding vaak een 3 voor basis electrotechniek :bekdicht: , vreemd genoeg heb ik diploma toch gehaald :D ), maar vind leuk om 'succes'-verhalen te lezen.

Dus vroeg ik me af of er leden op dit forum zijn die iets gaafs met speelgoed/kinder-keyboards, etc gedaan hebben of iets dergelijks, met een cool resultaat.

Ik kijk zowiezo vaak stiekem bij Bart Smit enzo of ik iets goedkoops/unieks/aparts zie liggen dat ik kan gebruiken om te sampelen... Ben ik de enige? :)

Ok, ik ga weer aan het werk!

Zijn al een hoop threads over, zoek 's op "circuitbending"

Als je vragen hebt over hoe of wat moet je maar ff mailen, dobaudio@hotmail.com,
je hoeft hier echt geen kennis voor te hebben; kan zelfs belemmerd werken :D
wel ietwat gereedschap.

ja, dat interface stukje.....
die met die 19 (dus niet 30...) keyboards via het briefje bij de AH in deel 3 dat ben ik..... je ziet me ook met mijn smoelwerk op een creatie van Paul v.d. Wees zitten, die andere met de lange haren....
die heeft rare dingen gebouwd, die trein met die joystick was echt sick, vergevorderde circuit bending, en klonk goed ook nog. Dat andere ding van hem was ook echt alien, maar die hebben we niet meer kunnen horen.
Mijn meegenomen dingetjes ook niet: we gingen naar de stichting voor electronische muziek in A'dam, om foto's te schieten van onze bends, en om ze ff te horen, dus ik denk:
als ze ergens een universele adapter hebben liggen is het daar wel, dus die hoeft niet mee.....
En wat blijkt: universele adapter? Nee dat hadden ze niet.......

Ik houd me eigenlijk alleen nog bezig, als ik het nog doe, met het vinden van "glitches", chip-crash dingen die nogal voor unieke geluiden zorgen die ergens anders niet uit komen. Of bends die crashes met rare 'loops' veroorzaken.

www.dobaudio.net/circuitbending.html

Re: Speelgoed/audio-modificeren?

Origineel geplaatst door ironfreq
[B[
Ik kijk zowiezo vaak stiekem bij Bart Smit enzo of ik iets goedkoops/unieks/aparts zie liggen dat ik kan gebruiken om te sampelen... Ben ik de enige? :)

[/B]

Nee, je bent niet de enige! Tip: binnenkort is het weer koninginnedag! (Rommelmarkten afstruinen!)

Ik heb nog een My First Sony die ik wilt aan pakken als eeste diy project maar ik weet niet waar en wat ik er tussen moet bakken.Maar hoe dan ook ooit is het een vette bak :biertje:

heb een casio-sk1, een speak&spell en nog wat speelgoed ge-circuitbend, is niet zo moeilijk allemaal. maak een test-dingetje, bv een potmeter met twee draden, en ga zoeken naar interessante kortsluitingen!

Ik heb wel een aantal oude svga kaarten,moederboarden net werkkaarten enzo kan daar meschien leuke sh*t op zitten ?
Eigelijk zou er DSF home made diy project ontwerpen gemaak moeten worden :eureka:

Origineel geplaatst door marcuuu
Ik heb wel een aantal oude svga kaarten,moederboarden net werkkaarten enzo kan daar meschien leuke sh*t op zitten ?
Eigelijk zou er DSF home made diy project ontwerpen gemaak moeten worden :eureka:
Nee, daar komt niets uit...vooral analoge gear is interessant...dus morgen allemaal een oude ritmebox ofzo kopen die bij een orgel hoort en opsenschroeven dat ding!

Hallo iedereen!

Iedereen bedankt voor de reakties!

Ff commentaar van mijn kant:

Origineel geplaatst door dob
Zijn al een hoop threads over, zoek 's op "circuitbending"

Oeps :o: Ik had ff verder moeten kijken dan mijn neus lang is... Ik had ff gebladerd, maar zag zo heel supersnel ff geen threat hierover, maar had ff Zoeken moeten gebruiken idd... sorry dus.

Als je vragen hebt over hoe of wat moet je maar ff mailen, dobaudio@hotmail.com,
je hoeft hier echt geen kennis voor te hebben; kan zelfs belemmerd werken :D
wel ietwat gereedschap.

Dat van die kennis klinkt zeer goed :D Gereedschap hebben we thuis wel denk ik, mijn pa is namelijk wel nogal een 'hobby-klusser' en een echte electro-fanaat en altijd in de weer met die dingen. Die baalt als een stekker dat ik die genen niet van 'm heb overgenomen :D Bedankt voor het aanbod iig, als ik een leuk geschikt voorwerp tegenkom dat wellicht als 'slachtoffer' in aanmerking komt, dan stuur ik je graag ff een mailtje.

Ik houd me eigenlijk alleen nog bezig, als ik het nog doe, met het vinden van "glitches", chip-crash dingen die nogal voor unieke geluiden zorgen die ergens anders niet uit komen. Of bends die crashes met rare 'loops' veroorzaken.

Als je niet weet waar je mee bezig bent, zoals bij c'est moi het geval zou zijn, is de kans dan niet erg groot dat je het voorwerp onherstelbaar beschadigd? Dat er rook uitkomt ofzo? :) Dat zou wel iets voor mij zijn namelijk ;) Lijkt me wel hartstikke cool als je eenmaal zoiets gevonden hebt. De site die je noemde was ook leuk, favoriete quote: "in its worst form the unit produces white noise or silence, in its best it starts to improvise with the preset songs, melodies and sounds. It might play samples backwards or at extreme pitches, and overall engages in messy and very dared "compositions"." :D :D :D Echt super-cool :)

Origineel geplaatst door Imipolex
heb een casio-sk1, een speak&spell en nog wat speelgoed ge-circuitbend, is niet zo moeilijk allemaal. maak een test-dingetje, bv een potmeter met twee draden, en ga zoeken naar interessante kortsluitingen!

Die Speak&Spell is wel een populair geval geloof ik he? Klopt het dat die nooit in Nederland is uitgebracht?

Origineel geplaatst door bazziman
Nee, je bent niet de enige! Tip: binnenkort is het weer koninginnedag! (Rommelmarkten afstruinen!)

Als ik er tijd voor had, had ik dat zeker wel gedaan, dat moet idd de moeite wel waard zijn :) Op de meeste van die dingen zitten alleen geen outputs natuurlijk (zo heb ik nog een oud zwaard van de geflopte 'New Adventures Of He-Man' serie met een paar geluiden die ik graag zou willen sampelen. Helaas is hij van mijn broertje en vergeeft hij mij vast niet als ik dat ding mol :frons: Is het idd echt vaak makkelijk om outputs aan zoiets toe te voegen, zoiets heb ik begrepen uit dat artikel geloof ik.

Goh, ik begin er steeds meer zin in te krijgen geloof iK :D
Jammer dat ik ff weinig tijd voor zulke dingen heb, maar gelukkig schiet juni nu iig lekker op...

Groetjes,
Ironfreq aka Vincent

Origineel geplaatst door ironfreq
Als je niet weet waar je mee bezig bent, zoals bij c'est moi het geval zou zijn, is de kans dan niet erg groot dat je het voorwerp onherstelbaar beschadigd? Dat er rook uitkomt ofzo? :)

het is sowieso raadzaam om geen apparaten te gaan circuitbenden waar een hogere spanning op staat dan 9V. voor je eigen bescherming zegmaar. verder kunnen er wel dingen fout gaan (onherstelbare schade), maar mijn ervaring is dat dat niet zo heel snel gebeurt. wel dat er ontzettende coole onvoorspelbare geluiden uit komen.

Back