SH-101 of Mopho KB?

Storm

A-ha!
Ik zou in de redelijk nabije toekomst graag een analoge monosynth met toetsen aanschaffen, en 2 van mijn favourieten zijn de nieuwe Mopho KB en de goeie ouwe Roland SH-101. Ze hebben ongeveer dezelfde lay-out en prijs. Ik wil hem gebruiken voor zowel bass, lead, string en SFX dus veelzijdig is key.

De Mopho heb ik bespeeld, en vind ik gaaf. De SH-101 heb ik helaas alleen op Youtube kunnen bekijken. Ik vind de keuze lastig, maar het enige wat me een beetje tegenstaat is een potentieel probleem met de 101 door z'n leeftijd (al heb ik weinig horror verhalen over deze synth gehoord). En hij heeft geen Midi natuurlijk.

Welke zou jij kiezen? Denk hierbij aan overal klank (m.n. de "vetheid" van het filter en de oscilators), betrouwbaarheid, controle via de knoppen, etc. :)

Thanks,

S.

Persoonlijk zou ik dan voor de Mopho KB gaan, want die heeft meer oscillatoren dan de SH101 (met één oscillatoor en een sub-oscillatoor). De Mopho heeft ook een sequencer, dus daar hoef je de SH101 nit voor te hebben. En de Mopho KB is goedkoper dan een aangeboden SH101.

Phochos

Eerlijk gezegd geen van beide. De SH101 is goed maar beperkt. De Mopho desktop vind ik leuk omdat hij goed klinkt en goedkoop is, maar de keyboard zit weer in een hele andere prijsklasse en voor dat geld zou ik eerder voor wat anders gaan. Pro One bijvoorbeeld is niet heel veel duurder maar zou ik véél liever hebben. Of Little Phatty ofzo.
Maar om je vraag te beantwoorden zou ik van die 2 voor de Mopho KB gaan, is veel uitgebreider dan de SH101 en de klank bevalt je al.

Een pro one is tegenwoordig toch wel een stukkie duurder dan de 2 hierboven genoemde bakkies?

Pro One is tweedehands zo'n €800, Mopho Keyboard bij Thomann €680. Vind het verschil wel meevallen, niet dan?

mmmmmm dat is inderdaad niet echt een significant verschil, ik dacht dat een pro one voor wat meer ging.

In dat geval zeg ik ook: voor een pro one gaan.... meteen hier op het forum ene oproepje doen joh,
misschien heb je hem voor de kerst dan nog... haha

Ik heb zowel een Pro One als een SH101 en vind het beide erg gave bakken. Ze klinken alle twee erg rauw en ongepolijst. Wat ik gehoord heb van de Mopho is dat deze juist meer gelikt en gepolijst klinken. Het hangt er dus een beetje van af welke sound je zoekt. De Pro one heeft natuurlijk erg veel modulatie mogelijkheden net als de Mopho.

De SH is heel erg leuk hands-on synth. Veel van mijn vrienden kunnen er nooit van af blijven in mijn studio.

BEdankt voor alle reacties (ben een tijdje ziek geweest, weinig zin gehad om te computeren).

De mopho KB kost hier £535, dat is best wel een verschil met de Pro-One prijzen van hier helaas (http://cgi.ebay.co.uk/Sequential-Ci...Pro_Audio_Synthesisers_CV&hash=item3a6172e9b3).

Ik heb ook laatst mijn Deep Bass Nine verkocht (die ik eigenlijk alleen nog gehouden had omdat 'ie ook een midi-cv converter is), dus zo'n converter zou er ook nog bij moeten dan.

Little phatty heb ik mee gespeeld maar ben ik niet zo weg van, toch wat weinig knoppen en de hoewel hij best vet klinkt zit er een vreemd randje aan het geluid wat ik niet zo fijn vind (dat klinkt misschien wat raar, maar ik kan het niet anders uitleggen).

De synth hoeft opzich niet per se rauw te zijn, aangezien ik graag gladde synth muziek maak :D

Misschien toch maar een MoPho dan, tenzij ik op een bijzonder goeie SH-101 deal stuit denk ik. Of heeft iemand nog een ander idee? (moet wel analoog, klein keyboard en monofoon zijn)

Bedankt!

Kijk eens naar een Moog The Rogue of de goedkopere Realistic, eenvoudig net als de 101 maar een stuk veelzijdiger van klank, en nu nog betaalbaar.

Qua klank zijn het beide leuke apparaten, maar betaalbaar vind ik anders. Zowieso is de Realistic verdubbelt in prijs in vergelijking met een paar jaar geleden. Beide zijn wel weinig synth voor je geld. Mopho keys lijkt me dan een stuk veelzijdiger, ook dan de 101 (wel een dijk van een synthje hoor).

Er is nog veel meer in synthland, maar ik zou zeggen als ik moest kiezen uit deze 2, mopho... Klank is goed, ruime mogelijkheden...

de sh101 zal altijd een topper blijven, maar helaas vind ik het qua sound niet meer dan een aanvulling, de mogelijkheden zijn eerder beperkt en als je em echt in de muziek wil gaan gebruiken, zou ik het niet doen!
Persoonlijk zou ik met jouw budget een Korg microkorg Xl kopen, gebruik ik erg veel, heeft veel meer geluiden dan er ooit uit een sh101 zouden komen!

Dat zou ik dan weer niet doen...

@Richard2000; ook voor een 101 worden tegenwoordig grote bedragen neergeteld. Niet dat het geen vette synth is, maar wel een beetje overdreven soms. Zijn er nog wel vergeten juweeltjes in analoog synthland?

Ja precies, ondertussen zijn alle analoge synths wel in de hype beland. En de microkorg XL - no thanks. VA's heb ik al genoeg (waaronder MS2k), en de XL vind ik minder leuk dan de gewone MK.

Tegen de man met de "kleine" beurs die toch een dikke sound wil, zou ik zeggen, Waldorf Pulse. Alleen geen toetsen, maar dan koop je er een midi controller bij....

ik heb afgelopen jaar zowel de pulse als de 101 gekocht. Pulse is zeker leuk, maarrr..

De 101 is de "leukste" synth die ik heb. Niet de meest uitgebreid qua sound, maar de verhouding van mogelijkheden en hands-on bediening is echt heel bijzonder imo.

ik heb alleen spijt dat ik hem niet 4 jaar geleden heb gekocht voor een stuk minder geld.

Die Mopho vind ik zeer zeker niet lekker voor basses. Ik zou voor de sh101 gaan.

Ga voor de 101. Simpel maar ontzettend dik, ik had die van mij in het verleden verkocht maar werd er zo kriebelig van dat ik er snel weer een heb teruggekocht. Ik vind het zelf een van de mooiste monosynths.

Back