renoise

pinknoise

Nieuwkomer
Hallo allemaal,
ik ben nieuw op deze site en wil graag mijn ervaringen delen. Ik heet Herman en ben ook een 50+. Mijn muziekale voorkeur lag vanaf mijn jonge jaren al bij elektronische muziek zoals dat van Pink Floyd. De synth was toen nog erg rudimentair maar ik was direct verkocht. Hoewel al op leeftijd ben ik altijd met de muziek meegegroeid en op dit moment maak ik op hobby niveau techno/psytrance.
Ik gebruik hiervoor Renoise. Jaren geleden gestart met madtracker maar dat project ligt stil. Renoise heeft het stokje perfect overgenomen. Het voordeel van Renoise is dat je er echt alles mee kunt en alles onder controle hebt,
Het kost je helaas wel veel tijd om alles uit te zoeken en toe te passen. Ben nu een aantal jaren bezig maar nog lang niet uitgeleerd. Vandaar ook dat ik via deze site mensen zoek die ook renoise gebruiken met name van techno-trance productie.
Heb inmiddels een veel te grote verzameling vst synths en effect app. en samples. Ik moet de synths toch echt eens in gaan delen. Het valt me op dat er synths zijn die te weinig aandacht-waardering krijgen, kom binnenkort nog wel met wat reviews.

Ha! Welkom!
Ik gebruik ook hoofdzakelijk Renoise, (pas sinds 1.6 hoor) goed om te zien dat er hier meer mensen zijn die deze fantastische software gebruiken.

ik ben ook een renoise-gebruiker, maar sinds ik Ableton heb, is het prachtig stukje software een beetje op de achtergrond geraakt.

Ik heb Live een tijd geleden gekocht maar ik kan m'n draai er niet echt in vinden. Zeker als je de sample edit mogelijkheden in Renoise gewend bent mis je gewoon heel veel in Live.

euh, je kan in Live ook samples editen hoor (zei hij na 8 lessen ableton van 3 uur)
Maar ik blijf Renoise wel volgen, het heeft iets apart.

Mja ik bedoelde meer echt in clip samples knippen, kopieeren, plakken, faden etc. In Renoise selecteer je gewoon op de sample nauwkeurig het stukje wat je wil bewerken en je kan er alles mee doen wat je wil, effecten er op toepassen, knippen, faden, achteruit afspelen etc. Dat kan allemaal niet in Live en zijn toch dingen die ik vaak 'even snel' tussendoor wil doen.

Daarnaast heb ik nog altijd problemen een goede balans te vinden tussen clips en arrangement, maar dát zal wel aan mij liggen :)

sorry, maar dat kan je ook in Live hoor.

Dat zou fantastisch zijn! Waar dan? Op het forum van live kreeg ik juist reacties dat dat het grote minpunt was van live. Waar zit die sample editor? :okdan:

Ik ken de andere programma's niet maar Renoise heeft hele krachtige toepassingen, ook het downloaden van patches is erg eenvoudig. Het onlangs nog rubberband gedownload, ideaal voor het oprekken/krimpen van samples. In combinatie met Audacity (voor toonvaste toonverhoging) heb je alles in huis volgens mij.

@pinknoise Ik ben de laatste om de capaciteieten van Renoise te onderschatten, eerlijk gezegd was het mijn eerste liefde. Het leest vlot ook alle oude mod-files dus de eerste jaren van drum &base, Jungle en Gabber kan je eenvoudig inladen. ;)
@Noiseflux Bij Ableton zit er geen aparte sample editor in maar je kan een clip naar de arragement-view sturen en daar bewerkingen op 'plegen'. Ook in je sessionview kan je vanalles uitvoeren met een sample. Effecten toevoegen op een sapmle dat kan inderdaad niet omdat je via tracks (audio - midi) werkt. Niets belet je natuurlijk om meerdere tracks te maken met andere stukjes geluid en daar aparte effecten op te zetten (midi - audio), Al kan je op midi nog eens midi effecten zetten. Het krimpen en optrekekn van samples begint gemeengoed te worden, maar bestaat al lang in Ableton (warp)

Sample in Ableton moet je los kopen. Dat is, als je Ableton gekocht hebt. De meeste illegale downloads zit het wel bij Je hebt de simpler en de sampler... je moet de sampler hebben.

Ik swop zelf dingen van Logic terug naar Renoise.... omdat het toch iets minder zwaar werkt.

CPU lacht om Renoise :D

CPU zweet bij Logic :(

Logic.. heb het gekocht voor bepaalde projecten die geld op leveren. Dan ie het wel fijn dat als de klant "iets" anders wil dat je niet 2 uur bezig bent het juiste patroon terug te vinden in je 808 of JX3P...

Gelukkig werkt Renoise ook met REWIRE! En Logic ook...

Renoise forum heeft 'n behoorlijk grote community waar je alles wel terug ken vinden... heb zelden de behoefte dingen verder uit te vogelen, maar als ik iets wil weten staat het daaro!

ah juist, die sample-editor, sampler die zit inderdaad in de Suite of die moet je apart kopen. Maar je kan inderdaad reeds veel doen in de Simpler (les 5 ;-), en die zit wel in Live.

Het is waar dat de community van Renoise de kracht achter deze software is.

Ja ik heb Suite 8 maar toch werkt Sampler of het arrangement scherm niet zo intuitief en snel/makkelijk als de sample editor in Renoise. Je blijft altijd hannesen met loopmarkertjes en het geselecteerde moet je dan toch croppen en weer ergens anders knippen en plakken voordat je het individueel kan bewerken, waarna je het weer op de track op moet nemen waar je het wil hebben.

Ik ben me er van bewust dat een hele hoop ook wel kán in Live, maar de workarounds zijn gewoon erg vervelend. Ik probeer niet af te geven op Live ofzo (ik heb het immers zelfs gekocht) maar dat blijf ik gewoon een grote min vinden.

Ik gebruik ook al renoise voor jaren, sinds kort logic er bij omdat ik nu ook hip-hop opneem.
De beats maak ik nog steeds in renoise, exporteer ze dan naar logic als losse tracks om op te nemen en te mixen.
Als ik meer breakbeat gericht of acid gerichte muziek maak doe ik het mixen voornamelijk in renoise.
Erg fijn programma met diepgaande maar toch intuitive interface en audio editing.
De prijs is ook erg goed.

eigenlijk ben ik wel blij dat er zoveel fans en gebruikers van renoise zijn. tijd voor de soft nog eens opnieuw te openen.

Back