Softsynths/sequencers en Multi Processor

Almeros

Bitwig en Reason+ gebruiker...
Zoals misschien een aantal van jullie ook weten is de Opteron processor van AMD laats op de markt gebracht. Deze is er o.a. op gebouwd om in Multi Processor systemen te kunnen werken + hele 32/64 bit verhaal bladiebla... maar vooral... ze zijn niet duur!! (in verhouding that is ;))

Nou vraag ik mij af in hoeverre de huidige Softsynth en softsequencer-software compatible is/zal worden met multiprocessor systemen. Over het algemeen wordt alleen Server software geoptimaliseerd voor MP maar ik denk/weet wel zeker dat de markt voor softsynth/sampler megabakken groot zal zijn...

Iemand sowieso een audiocomputer op dual processor draaien? Geeft dat nog veel performance-winst?

Logic en Cubase laatste versies draaien op dual proc's (er zijn relatief veel dual proc mac volgens mij)
En van wat ik gelezen heb is de performance zo'n 30 tot 50%. De bottleneck zit dan ook dat die twee geheugen met elkaar moeten delen. (wat de Opteron weer minder heeft)

Voorlopig zijn Opteron nog voor servers en dure werkstations bedoeld. En reken er maar op dat de eersten die ze kopen de dubbele prijs mogen betalen. (als straf) En over het algemeen zijn dual systemen ook duurder voor het % performance wat je er voor terug krijgt.

Ja precies... daarom had ik ook nooit eerder de urge om er over na te denken... Maar nu met de Opteron zou het eventueel interessant kunnen worden.

8 Opterons in een systeempje...256 Terabytes werkgeheugen mogelijk... en dan blasten met die zooi ;) Okay ik overdrijf (een beetje :) ) ...maar het idee klinkt me toch niet slecht in de oren. Misschien iig maar even de eerste server/workstation testresultaten afwachten. Daarna eens kijken in hoeverre softsynths (threads) door Cubase verdeeld worden over de verschillende processors...

Back