synthesizers als thuishobby

synthana

Ouwe rot
Hallo forum!

Ik ben drummer in twee bands, heb een boel (bas)gitaren.
Maar mijn grootste hobby is toch synthesizers.
Mijn eerste keyboard (gem dsk-5) kwam in '87.
De intresse in synthesizers was er al en werd 'verergerd' door het boek
'synthesizers' van Hans de Vries en de tv serie 'rockschool' van de BBC.

Kocht mijn eerse synth in 1990.
Een lijstje:

1990-Synton Syrinx (occasion)
1996-Roland xp-10
2004-Korg poly-61 (occasion)
2008-Creamware asb pro-12
2010-prophet 08PE
2010-Korg monotron
2010-Roland juno gi
2011-Ems synthi a (occasion)

Dank voor uw aandacht.

Verdiep je ook eens in vst's. Je kunt 10 tallen goeie vst synths downloaden en met een host sturen wat de mogelijkheden tot het oneindige uitbreidt.

Een mooie collectie :)

Thanks Storm.
De Syrinx heb ik na drie jaar gebruik ingeruild voor gitaar spullen.
Wel een "beetje" spijt van.

De nieuwe prophet 08PE is er afgelopen november na 8 maanden uitgevlogen:
De kwaliteit van de electronica is enorm slecht.
Potmeters die de een na de ander een soort eigen leven gaan leiden,
iedere keer boards wisselen :(

Voor mij geen DSI spullen meer.

Laatst gewijzigd:
Potmeters die de een na de ander een soort eigen leven gaan leiden,
iedere keer boards wisselen :(

Voor mij geen DSI spullen meer.

bekende ergernis. heb zelf een keer of 5 moeten zeggen 'voor mij geen DSI meer.' en als ik dan een MEK PE te koop zie, twijfel ik weer.

beter geen knoppen dan onvoorspelbare knoppen op een synth.

maar goed, los van de knoppenkwaliteit, vind je het geluid van de synthi A ook niet vele malen interessanter, dan dat van de nieuwere dingen die je hebt?

welkom trouwens.

Welkom synthana en veel plezier op SF :mega:

@ Leo, ik heb nog nooit een Evolver onder mijn vingers gehad en blijf dus toch nieuwsgierig naar deze bakken....vooral een MEK lijkt me ideaal qua formaat / user interface. Maar er moet wat te ontdekken overblijven, dus ik begin er (voorlopig) niet aan :)

Bedankt, @Hooihuis.

@Leo, Ik vindt het geluid uitstekend.
Moeilijk te beschrijven wat ik hoor: meer diepte/juicy dan de andere synth's ?
Des te jammer voor mij dat ik hem (nog) niet kan bespelen via een klavier.
Ik ben namelijk meer voor een muzikale (lead/bass) benadering van synth's
dan voornamelijk effectmatig bezig te zijn.
Er zitten cv ingangen op de synthi. Ik heb alleen geen synthesizers die cv uitsturen,
Laat staan de juiste hz/volt dus ik moet op zoek naar 'iets'... desnoods midi/cv converter of zo.

ik ken jouw synthi niet, maar als er niet al te veel aan gedaan is, zou je de cv input moeten regelen met de input potmeters misschien. het is echt de moeite waard (en het geld en geduld) om de synthi te laten opknappen en modificeren. hij is heel stabiel en bruikbaar voor cv/gate te maken en dan heb je inderdaad veel meer dan een effectensynth.
ik stuur de EMS aan met een moog source; de source stuurt naast de keyboard cv ook de modulatie via het wiel, de sample&hold en de sequencer/arpeggiator uit. da;s best een complete controller.

en het goede nieuws is ook nog dat de source een geweldig klinkende analoge synth is, waarvan de prijs maar niet echt wil stijgen. je kan hem nog steeds voor rond 900 scoren.

Welkom synthana en veel plezier op SF :mega:

@ Leo, ik heb nog nooit een Evolver onder mijn vingers gehad en blijf dus toch nieuwsgierig naar deze bakken....vooral een MEK lijkt me ideaal qua formaat / user interface. Maar er moet wat te ontdekken overblijven, dus ik begin er (voorlopig) niet aan :)

tja, het is en blijft een lekker sexy scheurbakje, maar toch.......

ik was het gelujid ook een beetje moe de laatste keer. net als bij de little phatty.
natuurlijk klinken deze synths geweldig, maar ik ben niet op zoek naar die typische romige leads, of zachte strings; ik hou van industriële geluiden, lekker rauw. dat kunnen ze ook, vooral de evolver is een beest, maar die klinkt dan toch vermoeiend na een tijdje, net of je echt naast een fabriek of vrachtwagen staat. terwijl oude synths als de source altijd iets muzikaals en luchtigs houden, ook al braken ze de grootste herrie uit.
maar misschien zit het tussen de oren bij mij. in die buurt hoort het natuurlijk ook thuis.

hallo,
ps bijzonder al die occasions
al eens een minimoog overwogen: veel handiger als het gaat om tracking/stabiliteit en zo. heb zelf een ems synthi, staat niet echt boven aan de lijst als het gaat om melodische synth solo's. veel te onvoorspelbaar , 1 pin erbij en je kunt weer gaan herstemmen ( door dat ongebufferde matrixpanel )
is meer een effect synth.
of zoiets als een voyager: modern , analoge uitgangen waaronder cv en trig mogelijk en betrouwbaar stabiel , ideaal voor solo's .
maar ik loop te hard van stapel: welkom, welkom, welkom

een ems synthi, staat niet echt boven aan de lijst als het gaat om melodische synth solo's. veel te onvoorspelbaar , 1 pin erbij en je kunt weer gaan herstemmen ( door dat ongebufferde matrixpanel )
da's niet echt ideaal dan... is dat alleen bij de jouwe zo of bij elke?

Hebben ze allemaal. Een modular heeft als het goed is braaf buffertjes op de patchpoints zitten. Een synthi niet.

Het was dan ook een budgetgevalletje omdat echte synths peperduur waren. Ik kan er ook niet aan doen dat ze er nu een fortuin voor vragen.

thuishobby

thuishobby

Bekend verhaaltje.
Is ook mijn verleden, alleen doordat de toetsenist van de band (Solution) van mijn vader in door MM was gevraagd om de eerste synth special te helpen, is mijn liefde voor de synths gegroeid.
Daarintegen heb ik maar 1 basgitaar gehad en twee gitaren.

Welkom.

Hallo forum!

Ik ben drummer in twee bands, heb een boel (bas)gitaren.
Maar mijn grootste hobby is toch synthesizers.
Mijn eerste keyboard (gem dsk-5) kwam in '87.
De intresse in synthesizers was er al en werd 'verergerd' door het boek
'synthesizers' van Hans de Vries en de tv serie 'rockschool' van de BBC.

Kocht mijn eerse synth in 1990.
Een lijstje:

1990-Synton Syrinx (occasion)
1996-Roland xp-10
2004-Korg poly-61 (occasion)
2008-Creamware asb pro-12
2010-prophet 08PE
2010-Korg monotron
2010-Roland juno gi
2011-Ems synthi a (occasion)

Dank voor uw aandacht.

@Leo, ik hoop dan dat mijn synthi net als de jouwe reageert :)

[By the way: Het prestopatch systeem was eigenlijk
ontwikkeld om van de pinnetjes af te blijven! Een soort halve preset zeg maar.
Alleen draaien mocht je dan nog zelf... maar dat wisten jullie natuurlijk al lang.]

@hitman, 'in door mm gevraagd' ? een en ander ontgaat mij :?
Die 'synth special' was dat een tv programma?

Back