Als ik een gesampled geluidje uit een nummer speel bijv. C (de originele toon) en dan bijv 2 noten hoger ga, dan hoor ik dat de sample niet alleen van pitch veranderd maar ook sneller wordt des te hoger ik speel.
Is er een mogelijkheid dat de pitch wel omhoog gaat, maar dat de sample het zelfde verloop van tijd houdt naarmate het spelen van hogere tonen?
Als ik een gesampled geluidje uit een nummer speel bijv. C (de originele toon) en dan bijv 2 noten hoger ga, dan hoor ik dat de sample niet alleen van pitch veranderd maar ook sneller wordt des te hoger ik speel.
Is er een mogelijkheid dat de pitch wel omhoog gaat, maar dat de sample het zelfde verloop van tijd houdt naarmate het spelen van hogere tonen?
Om daar omheen te werken zul je dus het geluid op meerdere toonhoogtes moeten samplen en moeten verdelen onder je toetsen.
Wat jij wilt heet time stretchen volgens mij en dat kan niet op de oudere samplers zoals de Emax.
Maar ook timestretching is niet perfect hoor. Als je het te extreem doet klinkt het al snel onnatuurlijk. 't Is vooral handig bij drum loops en zo, maar toch niet zo geschikt om echt een solo instrument mee te bespelen zoals een viool of piano of zo. Dan moet je toch echt aan meerdere samples verspreid over je klavier en zelfs meerdere samples onder 1 toets voor de velocity.
welkom (voor het eerst) in de wereld die sampling heet... uiteraard speelt alles sneller af als je een hogere toets in drukt dan waar de toets waaronder de sample gesamplet is omdat de pointer dan sneller door de data heen rent en daardoor dus alles omhoog shift qua freq... exact hetzelfde gebeurd ook met bijv. een simpele golfvorm uit een synth...
timestretchen en/of pitchshiften zou ik in een waveditor doen (tja helaasch, nu kun je er niet onderuit om toch een PC te gaan gebruiken! ) omdat je meer overzicht en snelheid hebt...
overigens zijn er geluiden die nooit exact te samplen zijn op die manier omdat er ook nog zaken zijn zoals RINGMOD en SYNC etc.... dan kan je nooit exact van af 1 sampletje uitsplitsen over een heel octaaf (laat staan meerdere)...
het beste is om een geluid zo op te bouwen als een synthesizer dat ook doet; met korte golfvormen...
en dan de boel helemaal opbouwen middels synthese, dus filter, envelopes etc...
ook klinken 4 gestapelde samples die iets gedetuned zijn al veel natuurlijker dan wanneer je die detuning sampled in 1 sample omdat de detuning altijd doorlopend is qua flow en dus niet iedere keer op hetzelfde punt begint in een sample bij een toetsaanslag...
een sample is niets anders dan een stukje statisch geluid... voor drumgeluiden ideaal, voor pitched sounds minder...
De Emax 2 kan het wel, maar niet realtime. Pitch Conversion heet het in Emax-speak. Maar dat is inderdaad geen doen als je dat over het hele keyboard wil doen (alleen al gezien de beperkte hoeveelheid geheugen).
Volgens mij valt dat erg mee....is al weer een tijd uit en intussen "verouderde" techniek - voor zover dat boeit (als je bij mij in de studio stapt waan je je ook een tijdreiziger ).
Deze Roland kan wat jij wil; voor zover ik weet kan je pitch, samplelength en formant ook in realtime aanpassen. Toen hij uitkwam was dat echt heel bijzonder! Nadeel is dat je per sample iets meer geheugen nodig hebt, vanwege de andere manier van opslaan (in verband met het kunnen bewerken van de samples).
Hij was aanvankelijk erg in trek bij vooral remixers (vanwege o.a. het zonder bijverschijnselen kunnen versnellen van samples). Mij lijkt hij eerder interessant omdat je met 1 goed gemaakte sample in principe over een aantal octaven zou kunnen spelen (geen multisampling nodig). Ik geloof er niets van dat dit goed werkt bij "natuurlijke" geluiden, zoals bijvoorbeeld piano, maar bij vage/onnatuurlijke sounds zou het best iets interessants kunnen opleveren.
Anyway, ik heb er zelf nooit een gehad en er dus ook geen ervaring mee. Lijkt het je wat dan is er genoeg over te vinden op het net!
dat zal dan wel niet in realtime gebeuren, dus geen data dat on the fly word opgewekt vanaf dat ene sampletje maar uiteraard al helemaal voorgeprocessed in het geheugen staat...
dat zal dan wel niet in realtime gebeuren, dus geen data dat on the fly word opgewekt vanaf dat ene sampletje maar uiteraard al helemaal voorgeprocessed in het geheugen staat...
Misschien heb je gelijk, maar ik weet het niet precies....heb me daar nooit goed in verdiept. Belangrijkste is dat je niet hoeft te multisamplen want dat is me vaak toch te bewerkelijk. Zeker met een DSS-1
een forumlid die zo rond 2003 nog actief was had de variphrase en ik meen mij nog te herinneren dat het een paar seconden duurde (on de boel te genereren) alvorens je weer met de bak kon werken...
is opzich logisch omdat je nooit ende never on the fly (zonder delay en van enige quality) pitches kan shiften uiteraard...
frequenties meten kost nu eenmaal tijd, en des te hoger de quality moet zijn des te meer tijd...
Zoals ik dit topic en het voorgaande lees schreeuwt dit "schakel in godsnaam over op een software sampler die dat wel kan".
Gebruik je Emax voor bestaande libraries of mik er percussie in of zo zodat je kits op 1 floppy passen, pas het toe als een synthesizer (single-cycle waveforms, altijd leuk, dan doen die filters tenminste nog wat), maar zet het realtime timestretchen en moderne formaten importeren maar uit je hoofd.
SCSIForSamplers schijnt het ook opgegeven te hebben, dus die mogelijkheid heb je ook al niet meer. Om maar niks te zeggen dat zo'n upgrades vaak net zo prijzig zijn als waar je 't ding zelf voor hebt gekocht.
Die VPs zijn leuk, maar 6 stemmen aan polyfonie maximaal - dat wel.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.