CURSUS GEZOCHT: bestaande track mixen

jjwebaline

Ingeburgerd
Gezocht hiero, maar niet gevonden... dus dan even zo!

In 2010 heb ik een eigen studiootje opgezet, met een configuratie van PC, mengpaneel, VirusT2, boxen etc. Uiteraard Cubase erbij. Natuurlijk moet er nog meer bij, maar de basis is gelegd!
Ik ben een beginner op het digitale vlak, heb wel jarenlang muziek gemaakt als toetsenist, maar da's al weer flink aantal jaren geleden en ik wil mijn hobby weer oppakken en dus dit keer digital muziek gaan maken. Het is altijd al mijn belangrijkste muzieksmaak geweest en genoeg ideeen in mijn hoofd, maar nu wil ik eindelijk dat omzetten in daden!

Binnenkort ga ik een cursus Cubase volgen en wat andere basics aanleren, zodat 2011 mijn jaar wordt en ik weer muziek ga maken na al die jaren. Combi van toetsenist en met de computer en eventueel eigen tracks maken.

Echter,
Ik wil ook graag bestaande tracks kunnen mixen!
Bijvoorbeeld, ik wil mijn eigen versie / mix van Depeche Mode's Enjoy The Silence kunnen maken met mijn eigen bass-beat eventueel, extra sounds etc. Oftewel, zo'n nummer uit elkaar slopen of uitkleden en hem weer in elkaar zetten zoals ik hem wil laten klinken.

Mooi voorbeeld vind ik:
Hier is een nieuwe bass opgezet, ambient sounds, bepaalde sounds uit het origineel hergebruikt, zelf sounds toegevoegd door de maker ingesproken etc.
Dit wil ik ook graag onder de knie krijgen.

Wie kan mij hierin helpen met een cursus? Op locatie bij jou of mij, ik sta voor alles open! Vergoeding.
- hoe werkt zoiets, zonder in bezit te zijn van de bron-files van het nummer. (losse sporen?)
- hoe maak ik zoiets?
- wat heb ik nodig qua software (en hardware)?
- overige
En wie is bereid is mij wat duwtjes te geven in het begin bij eventuele beginner-drempeltjes en -vastlopers ;-)

Groet

Ik denk niet dat je naar een cursus moet gaan zoeken.

Je kunt volgens mij het beste de verschillende onderdelen onderscheiden in ga prutsen in je studio en gaan zoeken op internet en vooral op dit forum.

Wat je moet weten is:
- Hoe schrijf ik een nummer (dus alle partijen)?
* Creativiteit
- Hoe zorg ik dat de partijen in mijn hoofd om worden gezet tot geluid in mijn computer?
* Speeltechniek en technische kennis
- Hoe zorg ik dat het allemaal lekker klinkt?
* productietechniek

Zoek bijvoorbeeld eens wat tutorials over het maken van een drumtrack in Cubase en over het gebruik van bepaald softsynths.

Klinkt allemaal vrij makkelijk maar daar ben je nog wel even zoet mee. Ik het is nooit af.

Ben nu zelf aardig wat jaartjes bezig en heb net vandaag toevallig een werkversie van I feel you van Depeche Mode op dit forum geplaatst, zie dit topic:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=137153

Klinkt waarschijnlijk heel ander dan wat jij wilt, maar de werkwijze is hetzelfde. Verder doe ik vaak remixen op opdrachtbasis voor andere artiesten, ook op deze manier.

Mijn advies: alles staat op internet, het kost tijd om het te vinden en te lezen, maar met een cursus ga je het minder opschieten dan met zelf zoeken.

Succes!

Back