arpeggios

justin

Shauna
Hoor steeds over arpeggios ivm trance hier op het forum. Oke het zal wel dat er veel gebruik van arpeggios word gemaakt in Trance,maar heb ze nog niet een keer gebruikt in me nummers. Gewoon omdat ik hetzelf een beetje nep vind,werd ook verteld dat ik in een klein stukje van me (trackje) ik een arpeggio had,zal best maar heb hem niet zo geprogrammeerd.

Kom er dus op aan dat deze meeste leads in trance voorgeprogrammeerde arpeggios zijn?.Heb ze zelf nog nooit gebruikt.

Arpegio's zijn akkoordnoten (of iets dergelijks) die elkaar in een bepaald rythmisch patroon opvolgen. Waar op zich niets nep aan is (zeg dat maar eens tegen Philiph Glass).
Arpegiaters zijn toestellen die deze handel automatiseren, voor iedereen die dit door persoonlijke redenen niet live wenst in te spelen.

is ook wel zo,maar het zo makkelijk! niet dan,zijn veel nummers dan opgebouwd uit arpeggios?zouden ze dan ook altijd in de standaard trance zitten zoals ferry,tiesto etc.

Origineel geplaatst door justin
is ook wel zo,maar het zo makkelijk!

Makkelijk? Dat zeiden zo ook over samplers indertijd...dat het zo 'wel erg makkelijk werd'...en over het gebruik van computers...ik vind niks 'makkelijks' aan het gebruik van arps..ja een arp aanzetten en een accoord indrukken wel, maar dat is natuurlijk nog geen muziek maken he?

Nee, een goed arp (of step sequencer voor mijn part, denk donna summer) kan heel lekker zijn.

niet dan,zijn veel nummers dan opgebouwd uit arpeggios?

Veel? Ik denk dat ca. 90% van alle nummers die tegenwoordig als 'trance' over de toonbank gaan wel een nova, virus of jp arpje erin heeft.

zouden ze dan ook altijd in de standaard trance zitten zoals ferry,tiesto etc.
Ja.

IN trance staan de meeste arpergios op, UP and DOwn en spelen dan een noot die van octaaf wisseld. Dit zijn dus hele beperkte melodische structuren die op het eerste oor meer lijken dan het is. Lastig uit te leggen in woorden dit, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is namelijk heel makkelijk om na te maken, ik heb gister toevallig ook gedaan voor de gein

akai heeft bijvoorbeeld een goede arpeggiator. 1 unit hoog 19 inch rack (was iets met een ME of MP ofzo... iig die serie. getal d8 ik ergens in de 20 had ook rode kleur iig er in zitten...)

maar idd CS1X, CS2X en CS6X en denk ok de AN1X hebben arpeggiator aan boord. Worden ook veel gebruikt ja.

Een arpeggiator patroon zou bijvoorbeeld:

E1 G1 B1 E2 G2 B2 G2 E2 B1 G1 E1 kunnen zijn (simpele up en down). Snelheid kan je zelf bepalen. Zelf speel ik altijd arpeggio's zelf 8) Kan dat ook zonder apparaat ;)

Hoi Justin,

Je hebt natuurlijk arpeggio's en arpeggio's. In moderne muziek zijn deze qua opbouw niet zo complex als in menig pianoconcerto maar daarom niet minder 'interessant' of zo.

Op synths e.d. is het trouwens een heel handig speelhulpje zodat je niet zelf met je rechterhand bv 'up en down' moet spelen, je zal dan maar wat graag een arpeggiator willen inschakelen en je handen vrijmaken voor andere dingen.

..je ken ook ZELF arp.-tjes maken/inspelen!! Is dit dan OOK te 'simpel'?? ;)

Origineel geplaatst door Hover
Hoi Justin,

Je hebt natuurlijk arpeggio's en arpeggio's. In moderne muziek zijn deze qua opbouw niet zo complex als in menig pianoconcerto maar daarom niet minder 'interessant' of zo.

Op synths e.d. is het trouwens een heel handig speelhulpje zodat je niet zelf met je rechterhand bv 'up en down' moet spelen, je zal dan maar wat graag een arpeggiator willen inschakelen en je handen vrijmaken voor andere dingen.

Eindelijk eens iemand die normaal antwoord geeft:) thanks.

Origineel geplaatst door 6 trak
ik gebruik zelf arpeggio's maar zelden, k'speel liever zelf alles in met de nodige shuffle/velo/timbre changes...

Yes, ik in principe ook. Over het algemeen krijg ik met een arpeggiator nooit de dingen die ik hebben wil (klinkt allemaal net wat te simpel).

Dit weekend naar een blues festival geweest. Piano en gitaar arpeggio's in overvloed. Ik moet nog steeds mijn eigen Cyclone eens goed uitdiepen. Dat schijnt een arpeggio wonder te zijn.

Je kan wel zeggen dat een arpeggiator (in de meeste gevallen) al voorgeprogrammeerd is, maar dan moet je toch nog altijd de juiste accoorden weten te spelen wil je er iets leuks uit krijgen. Met standaard up/down 2 of 3 noots arp's kan je dan al originele leuke dingen krijgen, het is natuurlijk leuker als je meerdere patronen hebt of nog beter, als je ze zelf kan maken. Ik kan bijv. met m'n KARMA erg complexe arp's maken, das wel aardig dikke shit.

Waar ik ook regelmatig een arpeggiator voor gebruik is bass geluiden, dan neem je een 2 noots up/down arp waarbij de 2 noten eigenlijk 1 octaaf zijn (bijv. lage c en midden c), en deze laat je dan tegelijkertijd op de interval van een kick lopen, de bass een beetje dof filteren met een low pass en een lichte gesyncte delay erover en dan krijg je meteen zo'n leuk vol spacend effect.

Kortom, ik vind dat een arpeggiator erg goed kan bijdragen aan een muziekstuk, en het is vaak zeker niet afgepakt of gestandaardiseerd (schrijf ik dat nou goed!? :confused: ), het ligt er maar net aan welke toetsen je indrukt...

Back