reaktor

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Vraag mij soms weleens waar in de signal chain ik bepaalde audio midifiers (in dit geval een macro ) kan /moetplaatsen
In screenshot 1 staat de saturator acher de multiplier module ( ik gebruik liever een multi aangestuurd door een envelope ipv . de envelope rechtstreeks naar de amplitude input vand de osc te sturen, maar dit doet er in dit geval niet veel toe ) en op screenshot 2 plaats ik de saturator voor de multi , toch is er een duidelijk hoorbaar verschil merkbaar .
De hoorbare resultaten zouden toch hetzelfde moeten zijn ?
screenshot 1 = osc gaat door filter , dit alles wordt multiplied d.M.V, van de adsr en het hele zootje gaat door de saturator
screenshot2 =osc gaat door filter dan door saturatur ...en dan door multiplier .

Attachments

• sat1.jpg
    sat1.jpg
    56,4 KB · Bekeken: 126
  • sat2.jpg
    sat2.jpg
    64,6 KB · Bekeken: 102
Stel je in plaats van een saturator een hardclipper voor. Vanaf het moment dat je input boven een bepaalde waarde gaat, wordt deze vastgezet of afgesneden op die hoogste "threshold" waarde.

In geval 2 is je input een constante golfvorm met een constante amplitude (wel buiten beschouwing gelaten dat het signaal door de filterenvelope verandert. Dit compliceert het verhaal enkel maar. Het legt gemakkelijker uit mocht je die filterenvelope gewoon verwijderen). Vanaf dat je deze hardclipt zal ELKE golfvorm afgesneden worden nog voor hij zijn topwaarde bereikt. Door die vermenigvuldiging met de envelope verandert enkel de dynamiek van je signaal, de golfvorm zelf blijft intact.

In geval 1 is je signaal dynamischer en wordt niet elke golfvorm afgesneden door de hardclipper. Doordat je ze eerst hebt bewerkt met een envelope zullen verschillende golfvormen onder de threshold van de clipper komen en ze deze onveranderd passeren.

Hetzelfde gebeurt met een saturator, maar aangezien de curve subtieler is, is het resultaat moeilijker op te merken.

Back