Verschil tussen de Roland MC-303 en MC-505

flip

Stamgast
Ik produceer nu een aantal jaren met Cubase en werk daarnaast met Pro tools. Wil daarnaast een tweedehans groovebox aanschaffen. Enerzijds omdat ik het gewoon kicken vind om hier een beetje mee te freaken en anderzijds omdat ik vaak terug verlang naar de ouwe jaren 90 sound.

Mijn interesse gaat sowieso uit naar een Yamaha dx200, maar deze kan ik momenteel even nergens vinden. Dit komt dus later nog wel een keer.

Nu zit ik flink te twijfelen tussen een Roland MC-303 en een MC-505. Via youtube heb ik verschillende filmpjes bekeken van beide apparaten. Mijn conclusie is dat ik de tracks/patterns en demo's die met een mc-303 veel dikker en meer jaren 90 vind klinken dan de filmpjes waar een mc505 op staat.

Mijn vraag: Wat is nu precies het verschil tussen de mc-303 en mc-505? Buiten de mogelijkheden vraag ik mij af of er ook een duidelijk verschil in zit in sound? Wat adviseren jullie mij: Als ik er dan toch een ga kopen, koop dan ook meteen de 505? Of heeft de 303 wel echt een eigen klank en koop je in dit geval dus echt een andere groovebox?

Hier het youtube materiaal dat ik heb beluisterd:

MC-303

MC-505

Laatst gewijzigd:
de MC-505 heeft veel meer mogelijkheden dan een MC-303. Ik heb een MC-303 gehad (en een MC-909) maar diezelfde geluiden zitten volgens mij ook in de MC-505, plus nog een hoop meer. Die eerste demo ken ik, dat is gewoon een hele goede demo, en die van de 505 zijn wat minder :) Mijn advies is dus de 505

mijn advies is geen van de 2

zijn beide baggerbakken en de geluidskwaliteit ervan is om pijn van te krijgen.

MC-303 heb ik ooit een week gehad.. Sneller dan dat kreeg ik hem niet verkocht :)

Ik heb een MC-303 gehad, en (nog steeds) een MC-307 (die weer meer tegen de 505 aanzit), en het is zo'n wereld van verschil in gebruiksgemak, dat ik zeg die MC-303 lekker laten staan.

mijn advies is geen van de 2

zijn beide baggerbakken en de geluidskwaliteit ervan is om pijn van te krijgen.

MC-303 heb ik ooit een week gehad.. Sneller dan dat kreeg ik hem niet verkocht :)

Welke grooveboxen adviseer je mij dan? Die binnen een budget van 200 - 300 liggen?

Mijn conclusie is dat ik de tracks/patterns en demo's die met een mc-303 veel dikker en meer jaren 90 vind klinken dan de filmpjes waar een mc505 op staat.

de enige juiste conclusie die je hieruit kon trekken was, dat het niet aan het apparaat ligt maar aan diegene die erachter zit.

Maar doe eens gek, en kijk eens naar filmpjes van bijv. de Spectralis. Helaas geen 200 a 300euro maar eerder 1000euro 2dehands

Wat vinden jullie van de Jomox Xbase09?

Je begint over een MC303 en 505 en nu zit je bij een xbase09, dat is heel iets anders, Misschien moet je eerst eens gaan onderzoeken wat je precies wil.

Je begint over een MC303 en 505 en nu zit je bij een xbase09, dat is heel iets anders, Misschien moet je eerst eens gaan onderzoeken wat je precies wil.

Zoals ik al eerder aangaf, eigenlijk wil ik gewoon een Yamaha DX200. Puur omdat het zo'n dikke synth is. Daarnaast wil ik eigenlijk nog een drumcomputer hebben waar ik dikke kicks en een bass uit kan halen. Is de xbase09 een waardige drumcomputer? Hoor namelijk vanuit meerder kanten dat hij toch aardig dicht in de buurt komt van een roland 909..

laat die MC-303 lekker staan joh, is heel kort door de bocht een soundcanvas met wat knopjes...
hij is grappig als je kant en klare sounds zoekt die wat aan te passen zijn middels filter en LFO en je hem via midi wil aansturen want stand alone werkt het zeer kut... de MC-303 was tevens mijn eerste aanvaring met latency, dat toetsenbordje op de bak zelf was baggerlijk slecht om mee te werken :erm:

met de MC-505, laat staan de MC-909, heb ik geen ervaring, na de MC-303 had ik genoeg van groefdozen...

Er is behoorlijk wat in de groovebox categorie en je kunt ook nog kiezen voor een sampler.
Keuze opties betreffen m.i.
-de geluiden (kwaliteit, soort). Voor goed geluid kies je eerder korg emx/esx, akai mpc500 of de gesuggereerde mc909 of een rs7000 (geen mc303, rm1x)
-kwaliteit sequencer: hierin is de rm1x wel goed, maar daarvoor gebruik je ook cubase al. Ook de MPC blinkt hierin uit. De EMX voldoet voor mij prima.
-gebruiksgemak / werkwijze: is m.i. keuze tussen mpc manier (ken ik niet) of korg emx manier (ken ik wel). MC909 schijnt wat omslachtiger te zijn (ken ik overigens niet).

Kortom, genoeg te kiezen. Heb zelf overigens een AN200 gehad (broer vd dx200) en was niks voor mij. Synth geluid goed, drum geluiden omslachtig te programmeren, bouwkwaliteit slecht (flippend datawiel)

De Korg ESX heb ik gehad, maar was niet echt mijn ding. Misschien ben ik ook wel gewoon opzoek naar een stukje nostalgie, maar dan wel met een beetje kwaliteit. Daarom is de Jomox misschien wel wat voor mij.

Naast de gevestigde grooveboxen en sequencers ben ik ook geïnteresseerd in de wat onbekendere alternatieven. De DX200 zou ik dus gewoon graag als synth willen hebben. Maar ik vind het daarnaast belangrijk dat de kick en de beat genoeg power hebben en een beetje rauw zijn. Dit haal ik duidelijk niet uit de dx200. Hiervoor ben ik dus opzoek naar een dikke drumcomputer die dit aan kan. Analoog of digitaal..

MC808 zie ik niet voorbij komen. Leuke bak hoor! En als je wat minder wilt uitgeven de RM1X. Die laatste zie ik nog wel eens terugkomen in mijn setup.

MC303 : niet doen! NIET DOEN! niet doen!
MC307 : leuk bakje, maar heeft ook tekortkomingen ( kostte me trouwens maar 140 euro via dit forum ).
MC505 : dunno, wou ik eerst nemen.. maar de MC307 heeft meer sounds en een pitch slider ( wel geinig ).
MC808 : dunno, is volgensmij vrij nieuw .. geen ervaringen mee ( je kan er wel mee samplen! ).
MC909 : dunno, je kan er mee samplen..motorised faders..volgensmij wel de leukste van de grooveboxen van Roland.

Quote 2e filmpje MC-505:
"Roland took all of those sounds and created the MC-505" :dubbel:

Iedereen die een MC-505 heeft moet maar eens luisteren naar (de verschillende) 808 en 909 kicks in MC-505!
Om bij te =(
Ooit 2x meegedaan als ik moest draaien, mega dunne sound die eruit komt, was beschaamd en beschamend, nog geen 5min in de zaal laten doorspelen, kon het niet aanhoren! :(

Volgende, TB-303 zit ook in MC-505! :dubbel:
1 tip, 3 types om hem te proggen als ik het nog goed voorheb, 1 type komt een "beetje" in de buurt, andere 2 trekken op niets,
En als je dan aan de knoppen begint te draaien wordt et al helemaal bagger, wel leuk voor basslijnen niet voor 303 lijnen!
Was mn eerste bak, heb hem nog altijd, maar gebruik hem eig niet meer. :bekdicht:

Of de 101, 202, ... die zo "gezegd" ook in de MC-505 zitten! Heb ik nog niet 1 op 1 vergeleken, maar was ook niet echt onder de indruk! 8o)

Back