transpose VST voor Mac

JimZ

ZANG-TUMB-TUUMB
Hallo,

Heb net Cubase 5 Essential aangeschaft. De essentiële onderdelen dus. Is natuurlijk heel subjectief, want wat voor mij zeker essentieel is zit er niet in: Pitch Shifting zonder tijdscorrectie. Dus zoals op een tapedeck, frequentie en snelheid gaan samen omhoog of omlaag.
Zijn er (gratis?) VST's die dit kunnen? Voor Mac.
Anders moet ik toch maar gaan upgraden, een hoop geld voor zo'n simpele feature.

Groeten

Niemand?
Is het überhaupt mogelijk om de lengte van een audio file te veranderen met een plug-in?

De pitch shift functie zit er dus niet meer in, dat is het probleem. Wel een transpose-functie zit er in verstopt, maar die heeft tijdscorrectie.
Ook de Groove Agent is er niet.

@ 6trak: Geen FFT nodig, gewoon afspeelsnelheid omhoog of omlaag.. Maar plug-ins werken dus altijd realtime begrijp ik?

Hmm.... Die offline-pitchfunctie lijkt me vrij essentieel, beetje jammer dat 'ie schijnbaar niet in de essential-versie zit :stupid

Anyway, met een vst-effect wordt het denk ik lastig. Als je omhoog zou pitchen gaat het bewerkte (sneller afgespeelde) signaal dus in tijd voorlopen t.o.v. het te bewerken signaal dus dat is al onmogelijk. Omlaag pitchen zou op zich nog wel kunnen, maar dan wordt de buffer steeds groter naarmate de tijd verloopt. Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar een (gratis) softsampler, al weet ik niet wat je er uiteindelijk precies mee wilt doen.

@ 6trak: Geen FFT nodig, gewoon afspeelsnelheid omhoog of omlaag.. Maar plug-ins werken dus altijd realtime begrijp ik?
iets kan niet van 1hz meteen from scratch 2hz maken... die 1hz moet eerst worden gemeten en dat gaat, idd, 1 sec duren... en als het perfect moet een paar keer (denk bijv aan tap tempo van een seq, heb je er ook minimaal 3 voor nodig)...

Hmm een sampler lijkt me ook niet heel handig, moet ik het met midi triggeren en kan ik niet meer met de schaar in m'n materiaal. Ik werk vooral met grote lappen gegenereerd materiaal, vandaar..
Bedankt voor jullie reacties btw

er hoeft niets gemeten te worden voor pitch shifting zonder tijdscorrectie. het is gewoon een kwestie van die samples sneller of langzamer uitlezen, en wat interpolatie.
maar ik begrijp nu dus dat plug-ins alleen als klankbronnen gebruikt kunnen worden of real-time effecten, en dus niet non-realtime aan je audio files kunnen gaan puzzelen..

Ja het gaat prima met audacity, maar inderdaad dat wordt omslachtig. Ik doe het nogal veel namelijk..

er hoeft niets gemeten te worden voor pitch shifting zonder tijdscorrectie. het is gewoon een kwestie van die samples sneller of langzamer uitlezen, en wat interpolatie.
mja als je dat alleen wil dan gaat het gelijk op; versnel je samples dan zal de pitch hoger worden...
het is beide of niets... wil je toch 1 van de 2, dus of pitch hoger en lengte gelijk of pitch gelijk en lengte anders, dan word het eerst meten door een betreffende app. wat inhoud dat er altijd een vertraging ontstaat of anders de qualiteit aanzienlijk verrot is...

Laatst gewijzigd:
Ja, dan wel...

de ouderwetse manier, zonder tijdscorrectie dus!

met tijdscorrectie bedoel ik dus dat vuile werk om tempo en pitch los van elkaar te kunnen variëren, dat hoeft van mij niet ;)

ah, maar ik werk niet met midinoten, gewoon soundfiles waar ik mee kan slepen

Back