Cubase & MR816x headphone mix

Johndoe11

Gedeactiveerd account
vandaag weer ff met vocal opnames in de weer geweest, zanger wilde graag een headphone mix met een beetje verb en een "more me" regeling (dus eenvoudig de balans tussen microfroon monitoring en mainmix kunnen regelen.

dit is nog niet makkelijk, ik heb het opgelost door alle kanalen behalve vocal, eerst naar een subgroep te zetten en deze subgroup zachter te zetten, maar hierdoor wordt de mainmix natuurlijk tijdelijk ook even zachter.

dat moet volgens mij toch een stuk makkelijker kunnen? nu heb ik me even ingelezen in de control room settings en volgens de handleiding moet je daar dan een studio defineren, maar hoe krijg ik die dan weer naar de headphone 1 of 2 op de MR (die normaal gewoon de mainmix weergeeft?)

ik kom er niet uit, tips? :?

Best om altijd buiten de DAW om te monitoren. Alleen al om elke vorm van latency issues te voorkomen. Vooral bij zang valt het op dat een latency van meer dan 5 ms vaak al onwerkbaar blijkt voor de zanger(es). Hier doe ik dat met RME totalmix en indien gewenst patch ik daar een hardware reverb in. Iig heb ik op deze manier altijd direct en simpele controle over alle relevante levels en geen latency en dat is gewoon zeeeer belangrijk als je een zangsessie hebt en je wil maximale prestaties er uit halen.

Dus direct monitoren. Het is de enigste serieuze optie. Je kan wel zeggen van ja maar.. ik draai hier met een buffer van 32 samples oid.. je zit toch weer te klooien, geef je zelf al aan.

Mee eens, maar (toch even nog niet opgeven):
- de technologie zit in cubase control room
- ik heb geen externe mixer
- de MR816x heeft total intergration en heeft dus die mixerpanel functie in cubase geintergreerd (wat jij dus via RME met z'n eigen control panel doet)

dus om daar nou een prut tafeltje aan te hangen daar via een aux signaal af te tappen om te recorden in cubase is het paard achter de wagen spannen
- latency is trouwens met het direct monitoren van de mainmix geen probleem, het is meer het routen van de signalen op dit moment.

ik doe het als volgt met mijn motu 828, daar heb je een aparte phones output op (maar het kan ook naar een extra out natuurlijk.
Ik maak 2 connections aan.
- 1 connection staat aangesloten op het INPUT kanaal van de Microfoon. Deze wordt droog opgenomen in het cubase project
- 1 extra connection heeft een nieuw OUTPUT kanaal (noem ik vocal monitoring). Dit is het kanaal wat ik route naar de ouput van de headphones in het connection paneel.
- dan maak ik een group channel aan genaamd vocal monitoring. Hier zet ik de reverb op (minimaal) voor de zangeres, deze groupchannel route ik naar dat nieuwe output kanaal wat ik aangemaakt heb.
- Alle sounds worden via een paar group channels gelust naar de vocal monitoring

Hiermee hoort de zangeres de muziek en haar eigen stem (want die kun je zo hard insturen als je wilt) precies zoals ze dat wilt. Alles wat ze zingt komt droog in het cubase project te staat wat jij natuurlijk wilt.

Dus op die manier kun je routen en lussen wat je wilt.
Ik weet dat het ook kan via de control room, dat werkt enigzins vergelijkbaar, maar deze manier vind ik prettiger omdat je dan totale controle hebt van wat je doorstuurt naar de zangeres.

ok, hoe map jij in cubase naar de headphones van je kaart? of die dat met de Motu mixer?
ik ben al even aan het spelen met "studio sends" in de control room, maar dan moet je nog steeds een complete studio mix inrichten, ipv gewoon de mic channel harder te zetten.

ok, hoe map jij in cubase naar de headphones van je kaart? of die dat met de Motu mixer?
ja dat is in de motu vrij simpel, ik heb daar gewoon outs voor in de connection window van cubase.
Het lijkt me toch dat dat in de MR816x net zo simpel zou moeten kunnen.
Als dat daar niet kan, zou je altijd 1 of 2 van je gewone outputs kunnen opofferen daarvoor. Dat principe is natuurlijk hetzelfde.

ben er al uit, wat is total intergration toch mooi :D
heb een extra studio gedefinieerd in de control room
in the MR hardware setup panel van cubase studio 1 naar headphones 1 gemapped, de ingebouwde monitorverb knop van de mr zit er dan direct met een send knop onder
nog steeds wel ff alle instrumenten naar een grouptrack instrumental, die ik dan naar studio 1 send samen met een studio send van het mic signaal, door de relatieve send levels kan ik nu de balands heel eenvoudig tweaken en overall volume gewoon via de headphones 1 volume of studio volume.

wanneer je het even door hebt werkt het dus eigenlijk best wel simpel en nagenoeg zonder latency

yep zo moet het, zo doe ik het ook in de basis, enige verschil is dat ik nog een extra groupchannel gebruik omdat ik meer controle wil van wat de zangeres hoort, maar dat is een keuze inderdaad, echt nodig is dat niet.

Back