EML 101 circuit pcb project

sms303

WHAT UR WATCHIN'?!?!
Paar maanden geleden heb ik een VCF en dual VCA uit een EML100/200 gekocht. Van beide wil ik een frac module maken met zoveel mogelijk cv in- en audio outputs. Evt. toe te voegen circuits kan op stripboard erbij worden gemonteerd, mits het niet te ingewikkeld is/wordt :P

Ik weet niet of het VCA zowel log. als lin. is?!?!?!
Als het beide is lijkt het me handig om een toggle switch hiervoor op het VCA aan te brengen.

Falafelbiels en ik hebben geconstateerd dat op de modules andere componenten zitten dan op het schema staat aangegeven. Helaas zijn we beiden op dit gebied n00b's om er mee aan de slag te gaan....

Wie kan/wil me verder helpen?
zie foto's en schema's
p1250189.jpg

Foto 1
p1250190.jpg

Foto 2
p1250191.jpg

Foto 3
p1250192.jpg

Foto 4
p1250195.jpg

Foto 5

Attachments

• eml200schemo.pdf
    187,4 KB · Bekeken: 119
  • eml101_schem.pdf
    1,5 MB · Bekeken: 71
Laatst gewijzigd:
Ik hoopte op zoiets als de A-132-3 van Doepfer....

Heeft iemand toevallig aanvullende/andere EML schema's?
Niemand die een idee heeft wat de audio in-output op de modules zijn?

Een powercable, audio in- en outputje erop solderen is geen probleem....
We kunnen dan iig de modules testen en zijn we een stuk verder dan nu......

Denk dat je vcO bedoelt ipv vcA's, de VCO's zijn liniear maar op de 2e PDF op pag 4 staan 3 log converters, dus die kan je daarvoor gebruiken.

Sjaaaaaa maar helaas staat er op het dual VCA PCB "VC AMP x 2". volgens mij is het echt een dubbele VCA. Maar goed, de schema's en deze PCBs komen volgens mij dus niet overeen...
Zou mooi zijn als het VCOs waren in plaats van VCAs.
Anyhoo die dingen op een paneeltje monteren en jackjes eraan hangen is niet moeilijk, maar ik heb geen idee aan welke pin je wat moet hangen bij deze dingen. Ik snap niet zo veel van audio circuitjes.

Ok eerste VCA en garantie tot de deur ;) , ben voor 99.9999% zeker van + en - rood omcirkeld + dus en blauw - , de massa of nul is zwart, spanning weet ik niet maar zal ergens tussen 9 en max 15VDC zijn, je neb dus een symetriese voeding nodig.
Groen is denk ik iets van input en paars iets van output, wit moet je even uitzoeken wat dat is, in of output van iets.
Heb je een scoop?
attachment.php

Attachments

• VCA1a.jpg
    VCA1a.jpg
    69,4 KB · Bekeken: 69
Bedankt Richard! :okdan:
Mocht ik ooit je tegenkomen op de synthmeeting dan haal ik direct een biertje voor je :)

F'biels heeft een scoop....
Met de VCA gaan we binnenkort gericht aan de slag :)

Als je met de scoop de paarse meet en op groen wat signaal van een VCO zet en eventueel wat op wit, en dan maar kijken wat er gebeurt, die witte gaan naar de potmeters dus zou iets van depth kunnen zijn.

Thanks voor de tips! :okdan:

Mono adviseerde om met George Mattson van MMM contact op te nemen. In oktober-, later in oktober 2010 en deze maand stond ie op Matrixsynth met z'n EML refurbishment project. Hij heeft me zojuist een mail gestuurd met foto's van het schema en modules.

George Mattson:
I have the tech sheets for both. Neither came from any of their assembled products. They sold completed circuit modules to the DIY crowd back then.

EML DVCA-1 Dual Voltage Controlled Amplifier:
I'd say, of the two, the dual VCA is by far the coolest. It gives you full control of + audio inputs, inverted audio inputs and +CV's and inverted CV control of everything. Plus, there are two of them on the board. This one is absolutely incredible. Look at the patching suggestions. The tech sheet has some awesome examples of how to use the two together to do some crazy stuff.
EML+DVCA-1+Dual+Voltage+Controlled+Amplifier.jpg

EML VCF-1 VC Filter:
EML is notorious for using only 2-pole, 12dB/Octave filters. I specifically had to tell them I wanted a 4-pole, 24dB/Octave filter in the Syntar circuits. So, they went with the SSM2040 for that. But, the 101 is the same design as the module you have.. well, similar. Probably not exact.
EML+VCF-1+VC+Filter.jpg

Ik ben geen snelle soldeerder maar als er updates volgen drop ik ze in deze draad. De modules worden frac format en ik wil ze icm mn dotcom system gaan gebruiken. Blijkbaar heb ik er geluk mee gehad en dankzij MonoPoly kan ik van dicht bij de bron hulp krijgen :okdan:

Attachments

• DVCA Module.jpg
    DVCA Module.jpg
    66,3 KB · Bekeken: 73
  • VCF Module.jpg
    VCF Module.jpg
    84 KB · Bekeken: 77
Laatst gewijzigd:
Ok dus je heb aansluitgegevens, klopt het een beetje die eerste print kwa aansluiten?
maandagavond gaan we het controleren .....
ben blij dat ik met de modules aan de slag kan...
was een beetje bang dat ze in de hoek van niet afgemaakte dingen terecht zouden komen...

de module waar ik het minst van verwachtte blijkt de leukste van de twee te zijn.....
ik had het idee dat het vca een simpele rechtoe-rechtaan module zou zijn ....

Richard nogmaals dank voor de moeite :biertje:

Vanavond zijn we bezig geweest met de Dual VCA....
We hebben er een simpel paneel voor gemaakt, de module gewired, VCA 2 heeft een 2e output erbij gekregen en kort getest op een 12V- ipv een benodige 15V voeding....

Er komt geluid uit de module maar hij werkt niet zoals het hoort....
Volgende week wordt het troubleshooten.......
Beide VCA's geven hetzelfde signaal en mogelijk dat het chippie kapot is...
Zover we zien is dit het enig gedeelde onderdeel op de pcb...

Met de documentatie van George Mattson werd duidelijk dat het een wiskundig VCA module is....
Om een idee te geven over de module heb ik een aantal patchvoorbeelden als bijlage gepost....
De patchvoorbeelden zullen met een werkende module veel gebruikt worden :P

Attachments

• EML 101 DVCA module.jpg
    EML 101 DVCA module.jpg
    58,1 KB · Bekeken: 78
  • DVCA Page 5.jpg
    DVCA Page 5.jpg
    28,9 KB · Bekeken: 74
  • DVCA Page 4.jpg
    DVCA Page 4.jpg
    34,2 KB · Bekeken: 69
  • DVCA Page 6.jpg
    DVCA Page 6.jpg
    26,8 KB · Bekeken: 69
Laatst gewijzigd:
Met de documentatie van George Mattson werd duidelijk dat het een wiskundig VCA module is....
Om een idee te geven over de module heb ik een aantal patchvoorbeelden als bijlage gepost....
De patchvoorbeelden zullen met een werkende module veel gebruikt worden :P

Die wil ik ook hebben.

Suc6 met debuggen.

Die wil ik ook hebben.
Suc6 met debuggen.
Thanks Juur! :okdan:

Doordat de pcb rechtopstaand te breed is voor frac en/of euro, hebben we een brede liggende euro module van gemaakt.

Ik hoop dat Falafelbiels en ik het kunnen oplossen....
en in het uiterste geval zal ik ze naar George opsturen...

De inverted in-outputs zijn maar vaag....
Dit heb ik tot nu toe op geen andere VCA's gezien...
Maar eerst de module goed aan de praat krijgen, dan kan ik dat gaan uitvogelen.... :)

Ik post ze wel als bijlage....
dan blijven ze voor het nageslacht bewaard :)

Het schema en extra's voor het VCF komen eraan als we met het VCA klaar zijn.....

Als ze niet duidelijk zijn stuur dan ff een pm met je mailadres door....

Attachments

• DVCA page 1.jpg
    DVCA page 1.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 74
  • DVCA Page 2.jpg
    DVCA Page 2.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 72
  • DVCA Page 3.jpg
    DVCA Page 3.jpg
    30,1 KB · Bekeken: 70
Dit is de coolste vca die ik ooit heb gezien.

Een gewone vca heeft deze formule:
E out = A x C met C groter dan 0, anders geen uitgangs signaal.
A is het audio signaal of carrier, C is de envelope of modulator, E out is het uitgangs signaal.

Deze vca heeft deze formule:
E out = (A+ min A-) x (C+ min C-) met (C+ min C-) groter dan 0, anders geen uitgangs signaal.
Dus eigenlijk gewoon hetzelfde als een gewone vca maar met meer opties.
A+ en A- zullen duidelijk zijn, dat is gewoon de uitgang inverteren. En als C+ boven de 0V komt dan komt er signaal uit. En als C- lager dan 0V komt dan komt er signaal uit. Het zal wel even duren voordat je hiermee lekker snel kan werken, maar de voorbeelden geven een goede indruk van wat er mogelijk is.

Back