2 kanaals buizen pre voor subtiele vervorming

Nu heb ik een nieuw inzicht gekregen door wat ElektroVolt aan geeft, de buizen moeten op rauwe hoogspanning werken en het liefst met een voeding die tot op een bepaalde hoogte verzadigt raakt.

niet je voeding, maar je signaal trafo's.

ECC803, ECC803S E83CC

staar je niet blind op het typenummer, het zegt in deze niet veel. in een Culture Vulture zitten deze ook niet en toch klinkt dat ding dik :)

Ik geloof dat de UA solo 610 ook 12ax7 buizen bevat, dezelfde zitten ook in de EHX lpb2ube.

de ene 12ax7 is niet de andere, dat is zoiets als zeggen dat elke dieselauto dezelfde motor heeft.

er bestaan tegenwoordig over buizen dermate veel fabels, dat het erg moeilijk is om de feiten nog enigzins te herkennen.

vooral als de vele bewijzen van onkunde op hi-fi forums ed voor waar worden aangenomen.
erg triest eigenlijk, vooral als deze resultaten dan in de pro audio worden toegepast.

een voorbeeld, de term NOS ( new old stock)
door handelaren uitgevonden om hun oude, vaak opgefikte meuk, aan nietsvermoedende liefhebbers te kunnen slijten. ( een oude buis kan je vaak oppoetsen tot hij er weer als nieuw uitziet)
en aangezien het duur was, dan moet het wel goed klinken.
en natuurlijk bestaan er nieuwe oude voorraden, maar niet van buizen die 10 jaar geleden al bijna niet meer leverbaar waren van goeie merken ( pope, philips, siemens telefunken ), die werden toen al zeker 10 jaar niet meer gemaakt.
dus alle populaire, veelgebruikt buizen , 12ax7 , 12 at7, 12 au7, die zijn, op een zorgvuldig gezocht exemplaar na, gewoon op, weg, niet meer leverbaar.
ik heb een kleine voorraad nieuwe buizen van dit soort merken opgebpuwd, over zo´n 20 jaar.
( die worden alleen geleverd bij service aan buizen mike´s en preamps en compressors die de moeite waard zijn om er zo´n buis in te zetten)
kortom, hoe moeilijk ook, laat je geen oor aannaaien met gelul over speciale buizen, met een goeie klank, transparantie?, ambience ?, enzovoort, ect.
het zijn termen die en de professionele audiowereld, zoals studio´s, niet voorkomen.
en zowel, neem meteen een andere studio.
voor crap moet je niet betalen.
ik persoonlijk wordt er in ieder geval af en toe schijziek van als er weer eens iemand langskomt die zich flink heeft laten tillen door stompzinnig gelul over die magische buizen, gepaard met de aanschaf van zoongeveer de allerslechtste buizen die te koop zijn, voor een prijs die ongeveer het 8 voudige is van de gangbare winkelprijs.
en maar volhouden dat het toch een ietsiepietsie beter klinkt dan de vorige buizen die eigenlijk wel goed zouden moeten zijn.
zow, dat wat een heel verhaal, dat lucht op, nu een glaasje wijn:okdan:

:mega:

niet je voeding, maar je signaal trafo's.

staar je niet blind op het typenummer, het zegt in deze niet veel. in een Culture Vulture zitten deze ook niet en toch klinkt dat ding dik :)

OOOh ok, sorrie verkeerd begrepen,
en ik dacht dat die typenummers van telefunken buizen waren...

Ja ja je word inderdaad dood gegooid met broodjeaap verhalen. kabels van 250 euro zuurstofarm koper 24 bit96khz opnames en versterkers van een fortuin.
Alleen echt audiofiele opnames zijn er bijna niet...

Het is heel moeilijk als niet electronicus om te weten wat je aanschaft. Gelukkig hebben we oren, hoe het klinkt is het belangrijkst.

Die eminent II met transitor preamps en 2 EL34 eindbuizen klinkt trouwen prima.

Heb je toevallig ook ervaring met de eminent I?? Hoeveel euro is zo'n bakkie waard??

de goedkope buizenapparaatjes hebben hun rommelige, warme klank (doffe klank in dit geval) te danken aan matige componenten (opamps) met een matige voeding (te laag of niet stabiel, RMI, EFI).

de typische 'buizenklank' zit hem niet enkel in de buizen, maar vooral in het hele circuit eromheen. een transformator die zo hard wordt aangestuurd dat hij verzadigd raakt geeft al een karakter aan je geluid.

voor zo'n bedrag zal je niets vinden dat je helemaal tevreden stelt. de beste optie in die prijsklasse is dan zoals eerder aangegeven- misschien wel een reel to reel tapedeck.
hoewel zoiets ook wel heel interessant klinkt: http://www.soundskulptor.com/uk/sts.html

Hey Elektrovolt bedankt voor de tip... het is geen reel 2 reel maar een high end cassettedeck geworden... het klinkt lekker,, beetje his en een wollige klank met sublieme compresie..en 30 euries
er staan heeeeeeel veel 3 koppen mid/highend cassette spelers op mp
Sommige voor weinig

ja, een oud cassettedeck neemt vaak net "het scherpe randje eraf" ik zou dit wel eerder op een subgroup gebruiken dan op een complete track. anders kan het iets te veel van het goede worden. of via een aux send en dus eigenlijk parallel compressen

Nou ik moet zeggen dat de complete mix wel aardig klinkt. Ik gebruik dan wel goede (nieuwe) bandjes en een heel goed deck.
Ik denk dat bij als het als send gebruikt dat je dan fase problemen krijgt.

ivm wow en flutter... alhoewel 0,04% er weining is..misschien is proberen.

Ik zal even kijken of ik wat op soundcloud kan gooien voor een ab test.

Zou jij dan misschien die track door die SPL9530 kunnen halen??.. ik heel benieuwd hoe die klinkt.. ..

Back