Sample memory Roland Fantom X6

V-Synth Freak

Rolandfreak
Ik heb een vraagje over de sample memory van de Fantom X6.
Zonder uitbreidingen heb je 32mb tot je beschikking.
Deze kun je uitbreiden tot 512MB DIMM en PC Card (1gb max).

Als je een PC card koop (+ adapter natuurlijk), kun je dan gebruik maken van je samples die je op je pc card heb staan of moet je daarvoor 512MB Dimm eerst geinstalleerd hebben?

Alvast bedankt

Hangt er vanaf hoe groot de samples op de PC card zijn. Je moet namelijk eerst de samples op de PC card laden naar het sample memory voordat je ze kunt gebruiken. Je kan ze dus niet makkelijk on-the-fly kiezen zoals bij een SRX-kaart. Het laden van samples duurt ook altijd eventjes, maar daarna kun je ze gebruiken totdat je de Fantom uit zet.

De hoeveelheid samples die je tegelijkertijd kunt laden en de max. grootte van een sample set zijn dus afhankelijk van de grootte van je sample memory.

Nee hoor, als je max. 32 MB per keer gebruikt niet natuurlijk. Je moet uiteraard wel je interne samplememory weer legen als je andere samples wil laden..
Maar dat heb je bij die 512MB ook als je op je PC kaart 1 Gig hebt..

512 MB werkt natuurlijk wel makkelijker; minder snel aan je max. geheugen..

Ja ok, ik was ervan uitgegaan dat 32 MB te weinig zou zijn. (in mijn geval heb ik er standaard minimaal 400 MB aan samples in staan wanneer ik met mijn band bezig ben). Maar inderdaad, onder 32 MB heb je geen DIMM nodig.

Back