* De grote "graphical scores" thread *

Hilltree

Listen here, you little shit.
In deze thread wil ik proberen ,om een verzamel plek te maken over een alternatieve wijze van muziek notatie voor synthesizers.
En dan eigenlijk niet het gewone bladmuziek , maar meer de grafische kant .
Als voorbeeld, als je tijdens het spelen aan een cutoff potmeter draait ,is er in de normale muziek nergens een standaard regeltje of schrijf /notatie wijze hoe dit gedaan moet worden.
Je kunt dit natuurlijk wel ergens op een stukje bladmuziek kwijt .
Maar het word helemaal onduidelijk als e3r meerdere variabelen moeten worden weergegeven.
Nu staat me van heel wat jaren bij dat verschillende oude synthesizer grootheden in het verleden hier wat in probeerden.
[Klaus schulze / tangerine dream/ vangelis]
Dit werd af en toe ook in hun albums vermeld.

Dus......
Weet iemand hier meer van ?
Heeft iemand dit onderwerp op school al eens gehad [ bij mij op het conservatorium in Enschede hebben ze het iig nooit eens vermeld]
Heeft iemand dit ook eens toegepast ?
Wat is de beste "graphical score " die je in de synthesizer muziek kunt gebruiken ?

Overigens, deze vorm van muziek op blad zetten ,is natuurlijk wel een mooi en elitair medium ons te onderscheiden van de rest van de muzikanten ;)

Klaus_Schulze.png

Tangerine_Dream.jpg

Nuttige links en meer info

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphic_notation

http://www.graphicalscores.org

[ame="http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&q=graphic+scores&biw=1680&bih=889&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw"]graphic scores - Google zoeken

http://www.google.nl/images?um=1&hl...SgA&q=graphic+scores&spell=1&biw=1680&bih=889

deze grafische notatie is toch wel gebruikenlijk in de elektroniese en andere soorten, niet in noten te vangen muziek.
stamt eigenlijk al uit het begin van de vorige eeuw.
grappig dat klaus schultze het ook kan.
ik dach dat dat een typische knoppendraaier was..:D
:koffie:

Dat komt omdat het knoppengedraai ,wat velen doen , niet echt als bladmuziek te verkrijgen is ;)
En velen maken ook gebruik van het " moment"
Overigens...30 jaar geleden zag ik in een album van klaus schulze een voorbeeld hoe hij dit probeerde te vangen op papier.
Ik heb het ook een tijdje op die manier geprobeerd .
Even wat opgezocht..en het is haast een kunstwerk op zich [gaat ook erg veel tijd inzitten]
Maar er moet zeker hierover nog wel meer te vinden zijn .
Zelf heb ik nog wat boeken hierover thuis liggen , en natuurlijk mijn eigen "frutsels" ;)

Klaus_Schulze.png

je bent overigens volgens mij, geheel vrij om een grafische notatie aan te kleden.
bij mijn weten zijn er geen vaststaande regels voor.
het is ook perfect te integreren in ¨normale¨ notatie.
ik weet een muzikant die af en toe dingen bijschreef als 3B 5B , 2 B.
dat bleken het aantal borrels te zijn die hij nodig had om de desbetreffende passage te spelen.

ik schreef vroeger stukjes op doorzichtig papier.(een soort van gewone notatie)
als je dan klaar was, dan kon je het papier omdraaien, en verder spelen.
cq, alles kan, alles mag.

:koffie:

Het komt mij voor dat ik van JM Jarre ook zoiets heb gezien op de hoes van zijn vroegere werk. Equinoxe denk ik, maar ik kan het niet zo direct terugvinden.

Naar aanleiding van een post hierboven ergens: http://vimeo.com/6743549 Virage sequencer. Fransman?

Ik gebruik soms een mindmap om inspiratiebronnen met techniek te verbinden, en andersom. Soms hoor, moet ik echt inspiratie hebben 8)

Laatst gewijzigd:
even zoeken op: Graphical score via google.

Sommige zijn echt kunstwerkjes btw :) leuk om ze te proberen na te spelen zonder dat je het origineel kent en dan daarna naar de uitvoering van componist zelf luisteren. :P

Die JMJ hoes met grafische notatie is volgens mij eén van de alternatieve hoesafbeeldingen in de binnenflap van de "chants magnétiques" LP.

Net even opgezocht, ik heb nog een boek liggen uit 1978 van tera de marez oyens
http://www.terademarezoyens.nl/
Die maakte ook gebruik van zulke notaties voor haar electronische muziek.
Zelf ook toen wat geprobeerd in die richting , maar ik zelf haakte af door het vele werk wat er in ging zitten.

Hier kan je een album beluisteren van haar: http://www.muziekcentrumnederland.nl/en/contemporary/electro-acoustic/cd-albums/anthology-volume-2/

Anthology_2_13.jpg

Erg tof. staat ondertussen al als mp3 op mijn ipod :P

Leerzame draad dit :okdan:

Hoe kan ik deze treat now gemist hebben! Echt super vet die grafieshe notatie!

Ik altijd maar met opmerkingen tobben bij mn notjes :) ga me hier is in verdiepen lijk me een goede manier oom soundscapes uit te schrijven, kortom waar de nootjes ophouden!

Je vind wel veel over verschillende notatie wijze , maar niet echt veel bij synthesizer gebruik.
Wel een mooi voorbeeld .

Eigenlijk moet hierin een mooi standaard komen, zoals een waaier naar rechts voor een filter dat open gaat.... of een random blokgolf voor s&h

Zo iets als hierboven zie je ook vaak langs komen , maar voor gebruik in de synthesizer muziek heb je er niet veel aan.

Ja heb effe rond zitten kijken, maar volgens mij heeft ieder zo zn eigen manier! sommige zijn trouwens echt supper mooie kunstwerken zeg! Jammer dat er geen standart in is, dat zal wel heel handig zijn om te leren om te gaan met synthese. Ik ben momenteel bezig de nootjes voor mn volgende album neer te pennen. enkel zijn de soundscapes helemaal open nu nog. Ga dus maar is nadenken om een standart te maken in deze stijl. Als ik dan weer ga openemen heb ik een richtlijn zegmaar. Kan even een paar weken duren, maar zal hier zekers een voorbeeld posten als het gaat lukken!

Is kijken of ik dat hilcopter string ding kan namaken lijk me wel tof!

Het zou leuk wezen als er al ergens een standaard van deze muziek notatie zou bestaan.
Het halve internet doorgespit , en er is niet echt veel over een standaard te vinden.
Het is dus ieder op zijn eigen manier.
Daar is dus echt nog veel in te ontdekken en zelfs uit te vinden.
[Of zelfs een "synthforum standard graphical notation" ] ;)

Dus ik roep op..maak een klein schetsje /tekeningetje van hoe je jou knoppen gedraai ervaart .
Of maak per parameter / knopdraai een voorbeeld !!!

...........nu nog een gek vinden die dit allemaal verzameld en dit mooi verwerkt en hier plaatst :D

Een stukje standaard zag ik al op wikipedia

Picture+4.png

Hum hier gisteren avond even mee zitten tobben... maar is toch nog niet zo simple. Ik ga er even aan werken om voor alle mogelijkheden een teken te verzamelen, en dan is kijken of ik er iets mee kan schrijven. De dingen die al als een soort standart zijn, die hierboven als uitgangs punt. Moet alleen even een programma vinden waarmee ik dat soort dingen kan tekenen. ideeen?

Kunnen we werken aan de SSGN standart (Synthforum Standart Graphic Notation)

Misschien handig om eerst een lijst te maken met de knoppen draai dingen die er zijn.

Alleen weet ik echt nog niet hoe aan te pakken, hoe ga je een bijvoorbeeld weergeven dat de lfo de vco beinvloed met x snelheid en ondertussen je envelope met het filter beinvloed terwijl je ook nog met et toetsenbord van toonhoogte verandert. Ik denk toch dat je ergens 2 balken nodig heb.
1 de klassieke notatie, voor de nootjes, met hierbij de crissendos enzo
2 de grafiesche weergave voor filters, envelops, modulatie enzovoort.

Is standard nu met een t of een d ? :)

Nog wat van mijzelf uit het verleden opgezocht , maar was niet echt bruikbaar meer om hier te plaatsen.
Nog even een eerste opzet gemaakt met nog maar een paar voorbeeldjes, zie hieronder.
Ik denk dat men het geheel van grafische notatie toch eenvoudiger moet maken ,en niet in uitbundige tekeningen zoals voorbeelden hiervoor.
Dit is namelijk sneller en makkelijker , en heeft daarom ook meer kans om te overleven.
Nogmaals , het is een eerste opzet en niets staat op dit moment vast.
Voorbeelden zijn..........
A is een standaard parameter die open gaat.
B is een parameter die dicht gaat maar niet helemaal sluit
C is een variabel niet sluitende parameter [ ook de lengte is te variëren]]
D is een parameter [variabele niet geheel sluiten met modulatie ] met de waarden

E tot F zijn wat andere voorbeelden , [jip en janneke taal] onder een blaadje bladmuziek is altijd onderaan een mooie witte ruimte waar deze notatie geschreven kan worden.
Ook op de notenbalken zelf is natuurlijk wat te tekenen .
Het moet natuurlijk in de notenbalken niet te druk worden om de leesbaarheid van het gewone bladmuziek moeilijker te maken.
Links van een parameter/grafische notatie staan de waarden.
Zoals bij voorbeeld E, een vcf die van 100% naar 10% over de lengte va 1 aangehouden noot [lange noot A]
Dus links van de grafische notatie staan de waardes.
Ik denk dat de meesten dit al begrijpen....ideeën zijn natuurlijk welkom.

Als dit alles goed serieus aangepakt word door één of wat mensen ,en goed beschreven word in 1 leesbaar document , dat het over een tijdje een standaard kan worden .
En zelfs Wikipedia /geschiedenis waardig kan worden ;)

attachment.php

Attachments

• grapical score (Large).jpg
    grapical score (Large).jpg
    24,6 KB · Bekeken: 117
Laatst gewijzigd:
En eigenlijk is deze manier van expressieve notatie, ook geschikt voor andere instrumenten of zelfs zang.
Denk aan gitaristen met hun hand aanslag , of gebruik van effecten [electronisch of handmatig]
Daar gebruiken ze ook al een golfvormpje boven aan de tabs voor vibrato effect

TabAndMusicNotation.png

Back