H&K Tube Rotosphere rechtstreeks via Hammond XB1 switchen?

keys31

Ingeburgerd
Beste muzikantenvrienden,

Ik zag laatst op YouTube een post dat iemand een custom kabel had gefabriceerd om een Neo Ventilator (Leslie imitatie) te switchen (slow/fast) via de Hammond clonewheel zelf. Volgens mij was het een XK1. Maar goed, zal dus wel via MIDI zijn, en de externe switch op de Ventilator lijkt me jack.

Mijn vraag is....is zoiets ook de fabriceren voor de Hughes&Kettner Tube Rotosphere? Die heeft ook een jack input voor een switch pedaal....bestaat er een mogelijkheid om die rechtstreeks vanaf een Hammond XB1 te laten switchen? Met andere woorden....hoe ga ik in godsnaam van een MIDI-out commando naar jack?

Dit is veel te technisch voor mij uiteraard....ik zou echter denken, als het bij de Neo Ventilator mogelijk is, dan..........

Alle input wordt gewaardeerd.
vr.gr.
Rudi Peeters

Is het dit filmpje dat je zag ?
Het gaat niet via midi maar via de 11pins leslie aansluiting achteraan op je Hammond kloon.

In de beschrijving onderaan het filmpje staat : a custom cable (designed by Yahoo XK3 Users Group member Sven Wannäs) that allows the Ventilator to be controlled from the XK3.

Misschien wil die brave Sven wel een kabeltje voor je opsturen :-)

De eerste 'modificatie' die een technicus voor me maakte om mijn Leslie122 op m'n VK7 te hangen, diende ik te bedienen met een pedaaltje (slow/fast).
Ik heb 'm na enkele weken gevraagd iets te verzinnen zodat ik effectief op de VK kon switchen.
Een beetje vergelijkbaar met jouw probleem dus ...
En dat is gelukt, dus technisch gezien moet het inderdaad mogelijk zijn !

Bij de Ventilator is dat makkelijker te realiseren aangezien die een dedicated external switch input heeft. De Rotosphere zal je open moeten halen en creatief gaan knutselen. Sjaak @ Musifix kan je proberen, die is altijd wel in voor een uitdaging. Maar tenzij je H&K in een rack ingebouwd zit wat is er mis met schakelen met je voeten? Is natuurlijk persoonlijk maar ik heb liever mijn handen in bij boven of op mijn toetsen en het schakelen laat ik aan mijn voeten over. Zitten op mijn Hammond en Nord ook wel de halve maantje maar grijp toch altijd terug naar de voetschakel optie

Back