Dus, je wil overstappen.
Ik hoop dat je de eerste 3 maanden niks hoeft te releasen, want je zult eerst alles opnieuw moeten leren. Eerdat je shortcut keys e.d. allemaal weer onder de knie hebt en op bent gehouden met "shit, hoe moet dat nu, het was zo makkelijk in FL" te zeggen ben je wel zo'n tijd verder. Ook al werken een aantal concepten hetzelfde; je blijft zoeken naar menu's en submenu's waar je dingetjes moet doen en instellen.
Dat geen probleem? Mooi!
Allereerst "X is professioneler" natuurlijk geen reden. Je praat hier niet over een studio van een paar tienduizend euro waar je met dedicated audio-interfaces aan de slag gaat, da's professioneel. Die mensen slaan Cubase en Logic ook over en gaan gelijk voor Nuendo of PTHD.
Iets als dit:
Ook deed mijn Virus TI raar in FL met latency, in Cubase pakte hij het automatisch goed.
is een prima reden om over te stappen.
Maar als ik iets als dit lees:
Ik hoor van alle kanten (ook van proffesionele organisaties) dat Fl Studio toch zijn beperkingen heeft op verschillende factoren
is dat een volstrekt waardeloze uitspraak van die organisaties als er geen context bij zit.
Welke beperkingen? Als je ze niet 1 voor 1 precies kunt opnoemen en als ze niet van jou op toepassing zijn (stel, je hebt bijvoorbeeld geen Virus TI) - dan is het onzin.
Als je projecten moet delen met labelgenoten kan ik me voorstellen dat ze iets hebben van "bij voorkeur als Cubase-project". Maar dan nog - er is niet echt een industrie-standaard uitwisselformaat of je moet de ProTools marketing geloven. Dan nog heeft niet iedereen dezelfd plugs dus komt 't er 9 van de 10 keer toch nog op neer dat je de aparte stems en tracks naar .wav dumpt en doorstuurt.
Zit je 100% in the box - dan maakt de plugin-host eigenlijk ook weinig meer uit, of je moet lastig doen over summing engines, maar eer dat je dat mag doen moet je maar eerst wat null tests uitvoeren en kijken of je die moeite niet beter kunt steken in het opkrikken van de akoestiek van je studio

.
Als je nu nog Cubase toevoegt heb je 2-3 DAWs tegelijk. Da's leuk, maar met 2 sportwagens tegelijk kun je ook niet dubbel zo hard rijden.
Waarom zie je Ableton niet als optie? Ook daar zijn weer goede redenen voor; zo'n mooi groot MIDI-editing scherm als in Cubase of Logic heb je niet, en de gereedschappen zijn wat eenvoudiger. Toch zag ik afgelopen jaar op de Messe maar 2 sequencers bij elke fabrikant in beeld; Live of Logic, met de overweldigende meerderheid Live.