midi controller - Rij modulatie wheels in plaats van knoppen/faders

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
ik merk dat ik het een stuk relaxter vind om controller data te versturen via het modulatiewheel ipv knoppen of faders. Het gaat vloeiender (minder wrijving) en is preciezer aan te sturen. Ook is het makkelijker om met één hand bv 3 controllers in één keer te kunnen bewegen, kan ik mij voorstellen, vanwege de betere feel.

Zijn er controllerwheels uitgebracht ooit, in een bank van bv 8 naast elkaar ?
Zo niet dan lijkt het mij wel erg vet om er zelf eentje te bouwen/modificeren aan de hand van bv een korg nano kontroller (mits die niet te krap in elkaar is gezet, kans is wel groot)
Eerste vraag die dan in mij opkomt is, waar haal ik die 8 gelijke wheels vandaan ?
Zijn er knoppenboeren die ze verkopen ?

Heb je met een kleine faderbox niet een beetje het zelfde idee?

Ik zou niet weten of er zoiets ooit is gemaakt, maar misschien midibox of heeft doepfer zo'n DIY kitje waar je zoiets mee kan bouwen...

Andere pots gebruiken die over een korter bereik dezelfde waardes hebben wellicht ?
Wel even goed meten van tevoren met ingebouwde wheels om dezelfde waardes te krijgen als bv de faders of knobs die op het origineel zitten.

Doepfer ziet er wel handig uit, alleen zal dat weer iets duurder worden. Wel de kans om in één keer de ideale controller te bouwen (excl. keyboard).
Aangezien ik voor een kunstproject iets 4 kanaals moet gaan verzinnen met 2 midicontrollers en daar een joystick voor wil gebruiken.
Daar ga ik mij even over inlezen, tnxs :)

edit: de wheel electronic met 5 controller inputs heeft (nog) niet de presets die ik nodig heb met de 1e firmware en die 6 van de 15 die ze hebben zijn niet zelf te veranderen.
Dan is de pocket electronic een stuk flexibeler met 16 controller inputs en een pc editor (zelfde als pocket fader en pocket dail).
Dail electronic is ook een potentiele kandidaat.

Laatst gewijzigd:
Inmiddels is er een kant en klare Doepfer pocket control onderweg, iets goedkoper dan alleen een nieuw pocket electronic printje bestellen. Beter voor het milieu ook, hergebruik enzo ..... :D
Volgens de Doepfer site zijn ze exact hetzelfde.

Nu alleen nog een grotere behuizing verzinnen, een paar joysticks en modulatiewielen bestellen. De rest hou ik met knoppen voor het geval dat.

ik merk dat ik het een stuk relaxter vind om controller data te versturen via het modulatiewheel ipv knoppen of faders. Het gaat vloeiender (minder wrijving) en is preciezer aan te sturen. Ook is het makkelijker om met één hand bv 3 controllers in één keer te kunnen bewegen, kan ik mij voorstellen, vanwege de betere feel.
is een multi touchscreen controller dan niet wat? kan je er zoveel op plempen als je zelf wil in welk formaat of vorm dan ook...

Andere pots gebruiken die over een korter bereik dezelfde waardes hebben wellicht ?

Nee dat gaat niet werken. De meeste faderboxen gaan ervan uit dat de potmeter als spanningsdeler geschakeld is en onderaan aan 0V hangt en bovenaan aan (meestal) 5V. Een andere waarde voor de potmeter verandert niks aan de output daarvan.

Een potmeter die niet over het volledige bereik gaat (zoals in een wheel) zal dan maximimaal bijvoorbeeld 1V afgeven ipv 5V, en dus qua midi-waarden niet verder komen dan ergens in de 25 ipv 127. Erger nog, in wheels zitten ze qua waardes vaak ook nog ergens midden op de pot. Dus de laatste positie is niet 0 en de hoogste is niet het maximum.

Als de software van de faderbox niet geschikt is om iets anders uit te lezen dan 0..5V dan zijn er twee mogelijkheden: of je zet er opamps tussen om de output die je wel hebt te schalen naar 0..5V, of je hangt de wheels op een veel groter voltage (bijv. -15V..15V) en zet twee trimmers in serie om hem binnen de 0..5V te trimmen.

(Bovenstaande uiteraard alleen als de faderbox de potmeters als spanningsdelers leest en ze niet op een andere manier uitgelezen worden).

ja klopt, die wheel eletronic van doepfer heeft daar aanpassingsmogelijkheden voor (max 1.6v)
In principe zou ik tegen hetzelfde aanlopen als ik gebruik zou maken van een joystick dus.
Ik vraag mij dan alleen af hoe mijn nord modular was gemod, daar zaten 2 doepfer joysticks in die schakelbaar waren met knobs 1 + 2 en 3 + 4.

Ik krijg ineens een idee met tandwieltjes met een 3:1 ratio om het probleem te tackelen.
Echter is dat nou niet de beste manier.

En ja de pocket control leest ze als spanningsdeler als ik het goed begrijp uit de manual.
Best ruk dat die wheel electronic in principe de beste oplossing heeft maar alle voordelen mist van de andere doepfer kits, incl de pocket control/dail/fader

Die codes gaan mij iets te ver, ik hou het bij solderen.

Gisteren ben ik door een muzikale buurman gewezen op het bestaan van PureData, een gratis open source broertje/kloon van Max, waar ik vroeger op de Hku erg leuk mee gespeeld heb.
Daarmee vallen in ieder geval de midi waardes op een grove stapsgewijze manier op te krikken en te koppelen aan een eventueel 4 kanaals systeem. Echter heb je dan maar een bereik van 41 waardes van de 128. In het geval van de joysticks wellicht beter op de wheel electronic te checken dan, zodat ie toch 4 x 128 kan doen. Eerst even checken of die per 3 stappen hoorbaar zijn als het gaat om plaatsing in een 4 kanaalssetting. Voor filters/modulatiewielen valt altijd nog een knop te regelen totdat er een modulatiewheel oplossing is.

Misschien een beetje onduidelijk allemaal, er lopen nu twee verhalen door elkaar :D

de doepfer pocket control is binnen, even opengeschroefd en heeft idd dezelfde ic's als de pocket electronic, alleen anders geplaatst en met de pots op de print gesoldeerd. Wel makkelijk zelf los te maken om een wat ruimere opzet te creeëren want het is nogal krap opgezet. Die voltage verschillen tussen knoppen/faders (+0-5v) en wheels/joysticks blijft een punt. Alleen de Wheel electronic heeft daar op de print een pot voor om dat aan te passen. Hadden ze die niet ff ook op de andere kunnen zetten :( ?

Ik ga eens stoeien met PureData met een 3x midi cc waarde vermenigvuldiger om te testen.
Als dat werkbaar is hoef ik voorlopig niks aan te passen.

"dezelfde IC's" zegt niet alles want volgens mij is eentje daarvan een PIC, oftewel daar kan nog steeds andere software in staan.

Ik heb zelf een midi patchbay die CC's kan schalen, maar zo gelukkig ben je mogelijk niet...

Back