JX-3P: probleem met octave range

somaboy

Stamgast
Hallo

Heb een JX-3P met PG-200 op de kop getikt. Was een koopje dat ik niet kon laten staan.

Bij thuiskomst wel een probleem(?) vastgesteld: switchen tussen de 16' en 8' range van DCO-1 werkt niet zoals het moet. Wanneer ik een patch bewerk waar de range op 16' staat switcht ie wel naar 8' maar wil ie niet meer omlaag. Omgekeerd gebeurt ook: switchen van 8' naar 16' werkt, maar dan wil 'ie niet meer terug. 4' werkt daarentegen altijd. Het gebeurt zowel met de PG als rechtstreeks via de ingebouwde edit, dus aan de PG ligt het niet.

Is dit een defect of doe ik iets verkeerd?

De chorus "zucht" ook, net als op m'n Juno 60. Ik neem aan dat dit niet abnormaal is? Het stoort me in ieder geval niet zo.

Bedankt.

Laatst gewijzigd:
Klassieke Roland chorus ruist ALTIJD. Dat is dus normaal.

Dat van die octave range vind ik wel raar. Voor zover ik weet is het bij mij gewoon kiezen = krijgen.

Als het inderdaad om een defect gaat, zou ik eens beginnen met de bandkabels opnieuw aan te drukken. Heel veel JX-3P problemen ontstaan doordat de bandkabels wat losjes zitten.

Bedankt, Nicolas. Dat ga ik straks even testen.

Ik moet'm hoe dan ook nog stofvrij maken aan de binnenkant.

Als er toetsen van het klavier zijn die het niet doen, werkt de cornflakesdoostruc zeer goed.
Als er meerdere LEDjes zijn die minder fel of zelfs niet branden --> weerom gewoon de bandkabels aandrukken.

Ik heb de contacten overal voorzichtig aangedrukt, maar het heeft niet geholpen. Op het zicht zat alles ook goed vast...

Op het zicht zitten ze meestal goed vast, maar toch durft aandrukken te helpen.

Nuja bij jou niet, dan heb je dus een vreemd probleem. Het octaafprobleem komt ook voor als de PG niet eens aangesloten is? Dan kan je de PG alvast uitsluiten.

die was sowieso uitgesloten omdat er geen CEM chips in een JX-3P zitten. :)

Maar als het op alle stemmen zit is het inderdaad geen probleem met een voice chip maar met de aansturing ervan.

Ik denk dat er een forumlid is met nogal wat technische kennis van de 3P. Hij zit niet al te gek in elkaar, dus hopelijk kan hij je verder helpen.

Ehm...wat is de cornflakestruc of begint iedereen nu te gieren?

Mijn laatst aangeschafte JX-3Ps heeft dat probleem ook, dat je niet meer terug naar 16' kan. Het is een REV B moederbord, en hij heeft geen MIDI thru. Volgens mij ligt het aan een bug in het OS. Ik geloof dat mijn andere 3P het ook had, maar toen ik die van de Organix mod voorzag was het ook verholpen.

Ik heb het verder niet met verschillende versies van het EPROM getest, vooral omdat ik eerstgenoemde 3P voor de KiwiTechnics Upgrade gebruik en het daar niet meer voorkomt.

Tja, ik heb er verder eigenlijk ook niet meer naar gekeken. Het is geen onoverkomelijk probleem en stoort me ook zelden.

Eingenlijk ook nooit nagekeken welke versie van het OS ik precies heb, ik vermaak me te veel met die ingebouwde stepsequencer denk ik :)

Back