Ambient Drone geluiden uit een Alesis Andromea

timtico

Ingeburgerd
Ik ben erg geinspireerd door dit filmpje, waarin iemand 10 minuten los gaat met z´n andromeda en de meest bizarre ambient drone geluiden fabriceerd

Flink gedetunede oscillatoren (twee grote pots links zijn de coarse instelling van de osc frequentie)

En vooral veel FM? Ringmodulatie?

Na een jaar m'n andromeda bijna links heb laten liggen omdat ik vooral met m'n Polar bezig was, probeer ik het nu echt. dus alle suggesties zijn welkom. Ik weet dat er veel drones gemaakt worden met zwaar getimestretchde geluiden, maar ik wil zo veel mogelijk uit gaan van een oscillator als bron.

dit zijn helemaal geen ambient drone geluiden, en bizar al helemaal niet

vca openzetten met je pedaal...

lees de manual 2 keer door
dan weet je al heel veel
A6 is een dikke vette dikke topbak!

edit:
bass want ben je toch een ouwe zeikerd
schijnt bij jou ooit wel eens de zon?

Kan zo in een produktie van bijv. Opium, vind het wel degelijk een Ambient drone.

Maareh het ging me er vooral om hoe dit gemaakt is.

dan weet je al heel veel

edit:

neen nu niet ik heb een winterdip helaas ;{

dan weet je al heel veel

edit:

Ben geen totale newbee op het gebied van synthese. Maar nog niet goed in het reproduceren van een bepaald geluid. De Andromeda is zoo ontzettend divers :)

Ben geen totale newbee op het gebied van synthese. Maar nog niet goed in het reproduceren van een bepaald geluid.
Met Andromeda en TI2....

Draait en luistert!

Met Andromeda en TI2....

Draait en luistert!

Ik draai me een eind in de ronde, en het gaat erg lekker met de Virus. Maar die Andromeda heb ik nog niet getemd, en ik weet niet of me dat in dit leven nog gaat lukken :)

Enfin,

Aan de hardware ligt het niet, maar dat wist ik al.

Dus iemand tips voor een goede drone zoals in het filmpje?

met het pedaal kan je de sustain vast houden en dus de vca geopens houden, heb j e2 handen vrij om knoppen
te draaien..... ik zou een goede template maken waarbij alles een beetje normaal staat afgesteld en vanaf die template gaan werken. (level van de vco's niet te hoog anders blijft ie overstuurd metalig klinken, filterresolutie zo zetten dat je wat aan de knop hebt etc)

met het pedaal kan je de sustain vast houden en dus de vca geopens houden, heb j e2 handen vrij om knoppen
te draaien..... ik zou een goede template maken waarbij alles een beetje normaal staat afgesteld en vanaf die template gaan werken. (level van de vco's niet te hoog anders blijft ie overstuurd metalig klinken, filterresolutie zo zetten dat je wat aan de knop hebt etc)

M'n Andy is 2e hands, en heb geen werkend pedaal. Maar dat kan ik wel oplossen met een sequencer zodat ik m'n handen vrij heb. Ik dacht ook dat er in het filmpje een sequence achter hing, was de mogelijkheid van een pedaal even vergeten :)

trouwens, dikke set-up hoor heb je....nog een Slim phatty of moog rme erbij en je bent echt he-le-maal compleet

Thanks, ik ben echt heel erg blij met m'n setup. De andromeda heb ik een jaar geleden voor een hele goed prijs kunnen krijgen van iemand die er heel goed voor heeft gezorgd :)

Nog een goede distortion en delay unit voor bij m'n x0xb0x zou het plaatje helemaal compleet maken. Maar vooralsnog kan ik VSTs daarvoor gebruiken (ben erg onder de indruk van Ohmicide). Als ik binnenkort wat meer tijd heb ga ik eens wat lussen om de filters van m'n andromeda en de effecten van m'n Virus op m'n x0xb0x te gebruiken.

Jammer dat dat niet lukt voor de effecten in de andromeda, die analoge distortion op de andromeda is wel redelijk goed :).

Mijn reactie. In de eerste plaats: beschouw mijn commentaar als opbouwende kritiek. In de tweede plaats, doe vooral wat je zelf leuk en mooi vindt, smaak is namelijk heel persoonlijk ;-)

Na jarenlang prutsen en 2 ambient releases waarvan het merendeel drones bevat durf ik wel te zeggen dat ik een beetje ervaring heb, maar ik weet ook dat veel verschillende soorten ambient muziek zijn waar drones in voorkomen. Allereerst, wat is een drone? Wiki zegt "een Drone is een aanhoudende toon in een compositie". Lees de wiki pagina maar eens, dat is ook mijn definitie, vooral de monotone drones, en dat is denk ik ook de meest gebruikte. Mbt [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambient"]ambient, dat is al een stuk lastiger om te definieren want dat is in de loop van de laatste 40 jaar nogal veranderd. Genoeg over definities, nu de praktijk!

Om uit te leggen wat ik bedoel en waar jij denk ik jezelf kan verbeteren moet je eens luisteren naar mijn nieuwe Premonition Factory album "The Sense of Time" dat toevallig vandaag is uitgekomen. Vooral track 7 "Desolate" is een goed voorbeeld van een ambient drone waarbij je de drone het hele nummer door hoort en de weininge noten die door diverse reverbs en delays geprocessed worden versterken het ambient effect benadrukt. Een andere track met veel ambient drone elementen is track 3 "Electric".

Als ik naar het youtube filmje luister hoor ik in de eerste plaats een monotone bass en wat filter getweak dat na 1:30 in eens 2 octaven gepitched wordt....helemaal fout dus ! Daarmee help je het drone effect omzeep ;-) Daarnaast mis ik het ambient gevoel, het klinkt mono, ambient moet zwemmen in de reverbs en delays, dat geeft je het ruimtelijke gevoel. Misschien dat een andere track van mij het nog duidelijker maak wat ik met ambient drones bedoel.

lekker breed kan ook met je andromeda, gewoon 2x dezelfde patch en de ene patch over de mainouts en de andere over de aux

Dankje voor je reactie Sjaak! Soms is het beter om met een definitie te komen, dan kan de muzikant daar naar toewerken.

Ookal had ik graag wat directe tips gehad, hier heb ik waarschijnlijk meer aan.

Dat nummer dat je hebt gepost is echt heel erg ok :)

Dankje voor je reactie Sjaak! Soms is het beter om met een definitie te komen, dan kan de muzikant daar naar toewerken.

Ookal had ik graag wat directe tips gehad, hier heb ik waarschijnlijk meer aan.

Dat nummer dat je hebt gepost is echt heel erg ok :)

Thx! Directe tips: met een delay die analoge of tape delays goed kan simuleren ben je al een heel eind. Gewoon de feedback opdraaien et voila. Speel vervolgens 1 of 2 noten en je hebt direct al resultaat. Een analoge delay plugin die ik op alle tracks gebruik is Little Spacey van Expert Sleepers, mega goed, heel stabiel en hele goede support. De plugin draait in demo mode met een timeout van 15 minuten. Zie http://expertsleepers.com/littlespacey.html

Back