nieuw hier

Arno65

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus laat ik me even voorstellen.

Ben al vele jaren liefhebber van o.a. elektronische muziek. Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met de zelfbouw van elektronische geluidsmachines (lawaai) en instrumenten (muziek).

Verder ben ik geïnteresseerd in (ondertussen ouderwetse) analoge computers. De stap van zo'n computer naar een modulaire analoge synth zijn volgens mij heel klein.

Mijn bedoeling op dit forum zijn het delen van kennis en plezier m.b.t. zelfbouw.

Welkom Arno :biertje:

Wij zijn natuurlijk heel erg benieuwd naar wat je ondertussen allemaal hebt gebouwd! Dus als je foto’s of geluidsfragmenten hebt, dan kan je ze hier altijd kwijt :)

huh analoge computers??? bedoel je een telraam??:D

nou ja wees welkom.

het is hier fantastisch!

Misschien bedoelt hij moet computer wel analoge sequencer :eureka:
Vroeger schermde Roland al met het woord compuphonic op de jup 4.

Analoge computer rekent niet met 0-en en 1-en maar met (analoge) spanningniveau's. Dus vandaar de kleine stap naar de analoge modulaire synth die met CV's werkt...

kijk, dat is al les nr. 1!
Welkom!

hahah een digitale computer werkt ook analoog >Xv=1 <Xv=0

Net als een telraam:D

Een modulaire synth heeft btw ook niet met een computer te maken tenzij je een analoge boolian gate gaat gebruiken, of een sh met een dac gaat vergelijken.

Maar wat voor analoge computer heb je en wat kan je er met audio mee??

En heb je ook een moduliar??

:mega::mega::mega:

Leuke set up hoor, wat voor muziek maak je ermee?

In mijn beleving heeft een analoge computer alles met een analoge modulaire synth te maken.
Maar ja... niet meer dan mijn beleving ;-)

Analoge computers zijn voornamelijk gebruikt voor het berekenen van differentiaal berekeningen. Er zijn er nooit veel van gebouwd en ze zijn al decenia niet meer in productie. Uitzonderingen daarop zijn kleine analoge computertjes die voor studiedoeleinden zijn (en worden) gebouwd. Zelf zou ik wel een (werkende) analoge computer in huis willen nemen maar ik kom ze nooit tegen op marktplaats. Op een breadboard bouw ik wel eens delen van zo'n computer na om bijvoorbeeld een gedempte slinger na te bouwen.

Kort door de bocht bestaat een analoge computer uit een enorme lading precisie opamps die geschakeld zijn (met weerstanden en/of condensatoren) als, inverters, optellers, versterkers, integratoren en vermenigvuldigers. (Een ringmodulator is eigenlijk een vermenigvuldiger.)

Mijn favoriete site op het gebied van analoge computers is deze: http://www.analogmuseum.org/english/

Als je naar een analoge computer kijkt zal je draaiknoppen en patch-pannels zien. Het heeft dus veel weg qua uiterlijk van een modulaire analoge synthesizer.

De synth is natuurlijk special gebouwd om geluid en vooral muziek mee te maken.
De output van een analoge computer zijn spanningniveau's. Dit kan je zien als CV's voor een analoge synth.
Een voorbeeld waarbij de synth en de analoge computer elkaar raken is de 'bouncing ball' (de stuiterende bal)
Luister maar eens naar het volgende:

Verder...
Oh... echt muziek maken me mijn setup doe ik niet. Ja... ik speel wel eens wat na van Aphex Twin, Kraftwerk, Jean-Michel Jarre. Fatsoenlijk spelen kan ik niet en ik heb de spullen om soundscapes mee te maken.

Ik heb al vaker het verzoek gekregen om eens wat met de zelfbouw apparatuur te laten horen. Ik heb al uren diverse tunes opgenomen maar dat is nog teveel bagger om te delen met de rest van de wereld. Mijn zoon van 9 weet er wel mooi geluid mee te maken. Moest ik dat maar eens opnemen en delen... Ha! :-)
Ik ben van plan nog een (uitgebreide) VLFO module te bouwen. Voor mijn eigen gebruik mis ik die nog. Verder merk ik al bouwende dat ik niet zo'n sterke ontwerper ben. De helft van wat ik bouw vind ik matig werken of klinken. Zeker mijn "drone commander" vind ik niet zo spannend en de theremin is te slecht gebouwd om muziek mee te maken. Pitch werk wel 0K maar het volume is amper goed te beïnvloeden, ik vermoed dat de antennes te dicht bij elkaar staan. Beide zal ik ooit opnieuw en verbeterd bouwen.
Ik ben nog maar een jaar aan het bouwen dus moet nog veel ervaring opdoen.

Sodeju:) Bedank voor de beknopt uitleg.

Ik heb er echt wat van geleerd.

En, die analoge computer lijken ook wel op modulaire synths, ook kwa uiterlijk

ik kan me wel voorstellen dat het een hele klus is om daar een differentiaal berekening op te doen.

Dus als ik het goed begrijp kan zo analoge computer heel complexe cv, gate en trigger signalen uit sturen??

Zover ik weet zijn analoge computer en analoge modulaire synths los van elkaar ontwikkeld.

Hele oude analoge computers met buizen werken vaak met "reken" spanningen tussen de -100 en +100 volt. Daarmee kan je de meeste analoge synths mee om zeep helpen.

De "modernere" analoge computers hebben "reken" spanningen tussen de -10 en +10 volt. Daarmee kan je VCO's, VLFO's, VCF's, VCA's, ringmodulatoren e.d. mee aansturen. Voor trigger en gate signalen heb je volgens mij logische signalen nodig. Die komen niet echt uit een analoge computer. Met wat kleine hulpschakelingen kunnen die wel worden gegenereerd,

Een differentiaal berekening uitvoeren op een analoge computer vind ik niet zo heel moeilijk.

Waar ik nu (de komende tijd) mee bezig ben is met berekening van de Lorenz Attractor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lorenz_attractor

De uitvoer van de differentiaal berekeningen (waarden x, y en z) wil ik doorvoeren naar een synth.

Ik ben niet in het bezit van een analoge computer. Ik heb ook niet alle onderdelen beschikbaar voor de bouw van een analoge computer voor de vergelijkingen van een Lorenz Attractor.

Op dit moment experimenteer is dan ook met een hedendaagse (digitale ;-) computer, midi en Nord Rack 2 of de Doepfer Dark Energy.

Ik hang de Behringer BCR2000 midi controller aan en computer. De draaiknoppen bepalen de randvoorwaarden en parameters van de differentiaal vergelijkingen van de Lorenz Attactor. De resultaten x, y en z in de loop van de tijd (t) zet ik om naar midi codes die naar een synth wordt gestuurd die ermee overweg weet.

De software voor het uitlezen van de midi controller en voor het berekenen van de Lorenz Attractor is af. Het sturen van midi codes lukt me ook al.
Nu moet ik nog uitzoeken welke codes ik moet sturen. (Ik moet de resultaten van de berekeningen schalen naar waardes tussen de 0 en 127.)
Verder moet ik experimenteel gaan vaststellen welke parameters van de synth ik het beste kan gebruiken.
Wordt vervolgt.... en bij succes zal ik wel e.e.a. laten horen (en zien...)

Nu maar hopen dat er wat spannends te horen valt ;-)

Ik had dit gevonden.

Er zijn dus ook programma's die een analoge computer simuleren/emuleren.

Nou ja best interesant.

http://tcode.auckland.ac.nz/~mark/Papers/analog1983.pdf

Ik denk trouwens dat Csound wel iets voor je zijn.

"Csound is a sound design, music synthesis, and signal processing system, providing facilities for composition and performance over a wide range of platforms."
:mega:

Interessante uitleg Arno. Iets zegt mij dat jij de muziek van Autechre waarschijnlijk ook wel okee zult vinden :D

Sommige modulars hebben volgens mij ook modules die op basis van simpele wiskundige principes stuurspanning genereren, of gates openen/sluiten.

Ik ben tzt toch wel benieuwd naar je zelfbouwprojecten hoor...wie weet kun je ooit nog eens je eigen maaksels verkopen hier op het forum of zo ;)

Back