In mijn beleving heeft een analoge computer alles met een analoge modulaire synth te maken.
Maar ja... niet meer dan mijn beleving ;-)
Analoge computers zijn voornamelijk gebruikt voor het berekenen van differentiaal berekeningen. Er zijn er nooit veel van gebouwd en ze zijn al decenia niet meer in productie. Uitzonderingen daarop zijn kleine analoge computertjes die voor studiedoeleinden zijn (en worden) gebouwd. Zelf zou ik wel een (werkende) analoge computer in huis willen nemen maar ik kom ze nooit tegen op marktplaats. Op een breadboard bouw ik wel eens delen van zo'n computer na om bijvoorbeeld een gedempte slinger na te bouwen.
Kort door de bocht bestaat een analoge computer uit een enorme lading precisie opamps die geschakeld zijn (met weerstanden en/of condensatoren) als, inverters, optellers, versterkers, integratoren en vermenigvuldigers. (Een ringmodulator is eigenlijk een vermenigvuldiger.)
Mijn favoriete site op het gebied van analoge computers is deze:
http://www.analogmuseum.org/english/
Als je naar een analoge computer kijkt zal je draaiknoppen en patch-pannels zien. Het heeft dus veel weg qua uiterlijk van een modulaire analoge synthesizer.
De synth is natuurlijk special gebouwd om geluid en vooral muziek mee te maken.
De output van een analoge computer zijn spanningniveau's. Dit kan je zien als CV's voor een analoge synth.
Een voorbeeld waarbij de synth en de analoge computer elkaar raken is de 'bouncing ball' (de stuiterende bal)
Luister maar eens naar het volgende:
Verder...
Oh... echt muziek maken me mijn setup doe ik niet. Ja... ik speel wel eens wat na van Aphex Twin, Kraftwerk, Jean-Michel Jarre. Fatsoenlijk spelen kan ik niet en ik heb de spullen om soundscapes mee te maken.
Ik heb al vaker het verzoek gekregen om eens wat met de zelfbouw apparatuur te laten horen. Ik heb al uren diverse tunes opgenomen maar dat is nog teveel bagger om te delen met de rest van de wereld. Mijn zoon van 9 weet er wel mooi geluid mee te maken. Moest ik dat maar eens opnemen en delen... Ha! :-)
Ik ben van plan nog een (uitgebreide) VLFO module te bouwen. Voor mijn eigen gebruik mis ik die nog. Verder merk ik al bouwende dat ik niet zo'n sterke ontwerper ben. De helft van wat ik bouw vind ik matig werken of klinken. Zeker mijn "drone commander" vind ik niet zo spannend en de theremin is te slecht gebouwd om muziek mee te maken. Pitch werk wel 0K maar het volume is amper goed te beïnvloeden, ik vermoed dat de antennes te dicht bij elkaar staan. Beide zal ik ooit opnieuw en verbeterd bouwen.
Ik ben nog maar een jaar aan het bouwen dus moet nog veel ervaring opdoen.