Welke buizen kan ik het beste in m'n compressor raggen?

Michael U

Stamgast
Ha luitjes!

Ik krijg vandaag m'n TL Audio Ivory binnen.
Vaak hoor ik dat het cool is om m te modden met andere buizen..

Welke buizen adviseren jullie? Waarom? En niet onbelangrijk, wat kosten ze ongeveer?

Thanks!

buizen heb je als nieuwe productie en oude productie (NOS)
nieuwe tubes heb je vanaf zo'n 10 euro Sovtek e.d. (deze zitter er waarschijnlijk af fabriek al in) daarnaast kan je makkelijk tot 30/40 euro per tube gaan met Telefunken, JAN/Philips, EI etc. afhankelijk van productiejaar en productielocatie.

Waarom heet een ecc83 ecc83?
Omdat die buis, binnen specifieke grenzen, bepaalde electrische en mechanische eigenschappen heeft. Alle ecc83 buizen moeten binnen die specifieke grenzen zitten, anders is het geen ecc83.
Ga je een Sovtec ecc83 vervangen door bv een Philips ecc83, dan verander je dus eigenlijk helemaal niets aan de schakeling. Er zal dus geen (of iig heel weinig) geluids verschil optreden.
Nog een belangrijk punt om op te merken is dat je niet naar 1 bepaald onderdeel uit de electrische schakeling luisterd, maar naar de schakeling in z´n geheel. De waarden van de weerstanden en condensatoren, die voor de juiste werking van de buis zorgen, hebben veel meer invloed op het geluid.

Wil je toch gaan experimenteren met verschillende buizen fabrikanten, ga dan eens shoppen bij de 2e hads zaken. Daar kan je vaak simpele buizen versterkertjes kopen voor een paar euro. De buizen zijn vaak van de duurdere merken en je kan ze altijd weer voor meer geld verkopen aan andere goed gelovigen.

zo lust ik er ook nog wel een paar, een autoband is een autoband? hafvolle melk is halfvolle melk? water is gewoon water? smaakt allemaal hetzelfde.......... beetje te kort door de bocht dit.

Er zullen toch wel buizen zijn die supervet zijn en andere die minder zijn?

zo lust ik er ook nog wel een paar, een autoband is een autoband? hafvolle melk is halfvolle melk? water is gewoon water? smaakt allemaal hetzelfde.......... beetje te kort door de bocht dit.

Kom maar met bewijzen dat er wel klank verschil tussen buizen merken is, ik heb dat zelf nog niet gevonden namelijk. Zodra dat bewijs er is verander ik van mening.
Ik zal ff uitleggen waar dat bewijs uit moet bestaan: 2 identieke geluids files met als enige verandering het merk buis. Moet niet al te moeilijk zijn om te maken dacht ik zo. We kunnen dan met de abx comperator van foobar nagaan of er hoorbaar verschil zit tussen de files.

Er zullen toch wel buizen zijn die supervet zijn en andere die minder zijn?

Nee. Maar ik hoor graag bewijzen die mij in het ongelijk stellen.

3242201236_d369b2383e.jpg

Ik ben benieuwd.........

Ik ook, heb namelijk wel meer te doen dan m'n gear open te schoeven en met Foobar lopen kutten :D

Ik vind schroeven altijd wel relaxt.. Hopelijk zijn er nog wat meer mensen die hier een mening over hebben, ben benieuwd!

Ik ook, heb namelijk wel meer te doen dan m'n gear open te schoeven en met Foobar lopen kutten :D

Om achter de waarheid te komen moeten we toch met Foobar gaan kutten.
Er zitten wel nadelen aan dubbel blind testen: Je komt er achter dat je je zelf aan het bedotten bent. Maar een echte professional zal altijd de waarheid willen weten en dus wetenschappelijk verantwoorde luister tests uitvoeren.

verschil in klank tussen verschillende fabrikanten is er zeker, alleen verwacht men vaak een compleet andere klank en dan kom je van een koude kermis thuis. In sommige circuits hoor je totaal geen verschil, in andere weer wel. Over het algemeen zijn de verschillen heel subtiel

goede nieuwe merken zijn JJ en Tung-Sol.
NOS (new old stock) is een term die veel te vaak wordt gebruikt. NOS houdt in dat deze spullen nooit zijn verkocht en gebruikt. dit hoeft niet altijd goed spul te zijn. Soms heb je oude, veel gebruikte buizen die nog heel goed klinken, dit is géén NOS.

goede oude merken: RCA, GE, Philips, Mullard, Amperex, Tung-Sol, Sylvania, Telefunken, Mazda, Tesla.
veel buizen werden ook voorzien van een ander (soms onbekend) merk maar aan de codes die er bij staan is dan af te lezen welke fabrikant het is.

JAN is géén merk, het is een afkorting voor Joint Army Navy. als dit erbij staat, voldoen deze aan de toentertijd geldende eisen van het amerikaanse leger. meestal steviger gebouwd, dikker glas, long-life. deze hoeven niet altijd beter te klinken.

Let op: tegenwoordig worden er opnieuw Mullards, Tung-Sol en Telefunken gemaakt, de nieuwe Tung-Sol zijn goed maar de andere twee hebben in werkelijkheid niets met hun originelen van doen.

Laatst gewijzigd:
Om achter de waarheid te komen moeten we toch met Foobar gaan kutten.
Er zitten wel nadelen aan dubbel blind testen: Je komt er achter dat je je zelf aan het bedotten bent. Maar een echte professional zal altijd de waarheid willen weten en dus wetenschappelijk verantwoorde luister tests uitvoeren.

Zie de post hierboven van Elektrovolt! ik ben al overtuigd, nu jij nog?

niemand had de verschillen benoemd als significant toch? maar VERSCHILLEN zijn er zeker

Zie de post hierboven van Elektrovolt! ik ben al overtuigd, nu jij nog?

Je kan mij alleen met geluid files overtuigen, want anecdotisch bewijs zegt mij niets.

Ik heb zelf hier een paar Hitachi 12AX7A buizen, die toch snel een dike 20 euro per stuk kosten, en kan die vergelijken met Sovtec ECC83 buizen in een Engl 530 preamp. Maar het is niet aan mij om met bewijs te komen, dus wacht ik op anderen om met geluid op de proppen te komen.

Ik hoef niks te bewijzen, want ik probeer je niet te overtuigen. ;)

Deel alleen mijn ervaring, wat jij daar mee wil doen boeit me niet zo veel. maar goed we dwalen af. Laat TS lekker testen voor zichzelf en dan horen we het wel.

giraf.jpg

pull je ons nou een Giraphie? ;) :D

niemand had de verschillen benoemd als significant toch? maar VERSCHILLEN zijn er zeker

Dan kan je ook spreken over de verschillen per buis van hetzelfde merk en type...telt dat dan volgens jou ook?
Zo kan je wel doorgaan, het gaat TS erom met welke buizen hij het karakter van zijn Ivory kan veranderen (modden).

Back