Akai MPC 2000 XL MCD ?

marcuuu

Gepokt en gemazeld
Wat zit er standaard extra op een MCD inpv bij een gewone 2000 XL ? De MCD unit. Maar verder ?

Heb z,n MCD en hij kan gewoon opstarten zonder CF kaartje er in ? Ik dacht dat je altijd het os moest laden van ZIP, HD of CF kaartje ?

Zit er verschil in de originele manual van de MCD versie met die van de gewone 2000 XL ?

Mocht iemand nog een originele manual hebben en hem kwijt willen. Dan mag die me pb sturen :) Heb helaas geen manual.

Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_Production_Center

Bij de MPC1000 die ik ooit gehad heb stond het OS op de eigen ROM. Heb je al een getest om zonder CF erin te booten?

CF kaartjes zouden op zich lang mee moeten kunnen gaan. Geen bewegende onderdelen en zo.

@daan79 Hij kan gewoon booten zonder CF kaartje. Tenminste ken hem aan zetten en samplen. Ik had een 2000 Classic. Die deed zonder zip drive met os echt niet boeten. Die bleef zoeken naar os.

Lukt me niet om een scherm te krijgen met welk os er in zit.

Rare is verder zitten er geen opties in. Misschien 32 mb. Als ik kijk naar sample tijd dan is het Mono 365.25 Sec en Stereo 182.5. Die sample tijd wisselt wel eens om dat er al iets in geheugen staat.

Naar mijn idee zit er wel 32 MB in.

Prachtig z,n multi Card Reader :). Alleen lukte het niet om losse samples van de kaart af te halen.

Oke daan79 OS is 1.2 staat dan in de flash memory of is dat een ram ic ?

Krijg jammer genoeg me oude iomega 1 gb zip drive niet aan de gang. Ding deed het tijdje terug nog prima. Die scsi plug moet toch in bovenste aansluiting ?

bij de 2000xl heb je te maken met flash rom voor de os
1.2 is degene die voor de mcd is.
Die CF kaarten moeten redelijk lang mee gaan. Hangt er natuurlijk vanaf welk merk ook vaak (zelf al aantal CF kaarten gehad die ermee ophielden, terwijl al mn zipjes nog steeds 100 procent werken).
scsi plug maakt opzich niets uit zolang maar 1 kant geterminated word

Het is een blauwe Mpc2000 mcd. Heb nu een kingston kaartje 1 GB. Zag alleen niet hoe je samples er een voor een er af kon halen.

Ik wou een 1 Gb Iomega drive er aan vastmaken. Die drive heeft een paar maanden geleden nog gewerkt. Kreeg hem niet werkend.

Ik weet dat je scsi niet hot mag pluggen.

Z,n zip drive aansluiten op een 2000xl mcd. Moet toch kunnen ? Hij werkte wel samen met een mpc2000 classic. Die scsi id staat op 4 en de bovenste aansluiting moet die aangesloten worden ?

Attachments

• images.jpg
    images.jpg
    7,5 KB · Bekeken: 109
Laatst gewijzigd:
je kan die cf kaart eerst formateren in je mpc
dan die kaart met usb cardreader op pc aansluiten en dan gewoon samples overzetten naar die cf om in de mpc te gebruiken.
check www.mpc2000xl.com voor nog meer info. of als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

dan die kaart met usb cardreader op pc aansluiten en dan gewoon samples overzetten naar die cf om in de mpc te gebruiken.
check www.mpc2000xl.com voor nog meer info. of als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

Ik kan wel z,n inbouw card reader krijgen voor intern in een pc te schroeven. Alleen die is zo groot als een floppy drive. Me atx kast heeft geen floppy drive gaatje zitten. Ik zou dan ff iets moeten fröbelen.

Zou graag me samples die op die op die Iomega staan. Willen in laaien en saven naar me cf kaartje. Op een of andere manier detecteerd die die scsi zip drive niet. Heeft jaren prima gewerkt en is werkend de kast in gegaan en met respect behandeld. Scsi is is 4. Super dikke kabel.

Heb nog een kast staan met scsi wissel sleden met een paar sleden met 2 gb hd's en zit een cd brander in met trage brand snelheid. Anders die zooi ff pakken.

Dan moet je wel oppassen met "lange" bestandsnamen. Vroeger waren bestandsnamen maximaal 8 karakters lang plus 3 voor de extensie. Vanaf Windows '95 ofzo is langer ook mogelijk. De MPC kon echter al veel langer met lange bestandsnamen werken, maar Akai heeft daarvoor destijds een ander formaat gekozen dan Microsoft. Gevolg is dat als je met je PC (of Mac) bestanden op je CF kaart zet die een naam langer dan 8+3 karakters hebben dat je kaart dan grondig corrupt raakt.

In de nieuwe generatie (MPC500, 1000 etc) werkt dit wel goed.

Ik kan wel z,n inbouw card reader krijgen voor intern in een pc te schroeven. Alleen die is zo groot als een floppy drive. Me atx kast heeft geen floppy drive gaatje zitten. Ik zou dan ff iets moeten fröbelen.

Volgens mij is een USB-kaartlezertje veel makkelijker en goedkoper. Die inbouwdingen hebben vaak een IDE-aansluiting en 99% daarvan werkt niet helemaal lekker met bv. het wisselen van CF kaartjes enzo. Ik zou een USB-kaartlezertje nemen.

Dan moet je wel oppassen met "lange" bestandsnamen. Vroeger waren bestandsnamen maximaal 8 karakters lang plus 3 voor de extensie. Vanaf Windows '95 ofzo is langer ook mogelijk. De MPC kon echter al veel langer met lange bestandsnamen werken, maar Akai heeft daarvoor destijds een ander formaat gekozen dan Microsoft. Gevolg is dat als je met je PC (of Mac) bestanden op je CF kaart zet die een naam langer dan 8+3 karakters hebben dat je kaart dan grondig corrupt raakt.

In de nieuwe generatie (MPC500, 1000 etc) werkt dit wel goed.

Volgens mij is een USB-kaartlezertje veel makkelijker en goedkoper. Die inbouwdingen hebben vaak een IDE-aansluiting en 99% daarvan werkt niet helemaal lekker met bv. het wisselen van CF kaartjes enzo. Ik zou een USB-kaartlezertje nemen.

Moet ff kaartjes scoren. Dan kan ik die inbouw ff testen. zit in me moeders pc en heeft 0,0 kaartjes. Was toch een krijgertje die pc.

Je zet me aan het denken.. Dan moet er ook maar net een verouderde ide aansluiting op het moederboard zitten van die "nieuw" pc. Heb eventueel nog een P4 2.x ghz staan.

Die CF kaartjes mag je die nou wel of niet wisselen als die mpc aanstaat ? Het werkt via ide en floppy's mag je wel wisselen.

idd was even vergeten dat limiet van filenaam lengte.

op je computer een file renamer installeren om de namen makkelijk en snel te veranderen.

Moet ff kaartjes scoren. Dan kan ik die inbouw ff testen. zit in me moeders pc en heeft 0,0 kaartjes. Was toch een krijgertje die pc.

Je zet me aan het denken.. Dan moet er ook maar net een verouderde ide aansluiting op het moederboard zitten van die "nieuw" pc. Heb eventueel nog een P4 2.x ghz staan.

Die CF kaartjes mag je die nou wel of niet wisselen als die mpc aanstaat ? Het werkt via ide en floppy's mag je wel wisselen.

In vrijwel alle moderne computers zitten nog gewone ouderwetse IDE-aansluitingen dus dat zal geen probleem zijn.

Hoe het zit met kaartjes wisselen, weet ik niet zeker. Ik heb zelf een gewone MPC2KXL met kaartlezer. Daar herkent ie de kaartlezer niet als er geen kaartje in zit bij het opstarten. En als je een kaartje wil wisselen, moet je eerst in de file-browser even een ander (al dan niet bestaand) device kiezen en dan weer terugswitchen naar de kaartlezer, anders heeft ie niet door dat je het kaartje hebt gewisseld. Of dat bij de MCD ook zo is, weet ik niet, maar het schijnt bij alle MPC2KXLs waar later een kaartlezer is ingebouwd het geval te zijn.

Overigens switch ik nooit kaartjes. 1GB is best wel ruim voldoende in mijn geval:)

In vrijwel alle moderne computers zitten nog gewone ouderwetse IDE-aansluitingen dus dat zal geen probleem zijn.

Hoe het zit met kaartjes wisselen, weet ik niet zeker. Ik heb zelf een gewone MPC2KXL met kaartlezer. Daar herkent ie de kaartlezer niet als er geen kaartje in zit bij het opstarten. En als je een kaartje wil wisselen, moet je eerst in de file-browser even een ander (al dan niet bestaand) device kiezen en dan weer terugswitchen naar de kaartlezer, anders heeft ie niet door dat je het kaartje hebt gewisseld. Of dat bij de MCD ook zo is, weet ik niet, maar het schijnt bij alle MPC2KXLs waar later een kaartlezer is ingebouwd het geval te zijn.

Z,n mdc herkend de drive wel als er geen kaart bij het opstarten in zit. Ken er later kaartje in doen en load en staan er weer samples in. Maar zou het kwaad kunnen dat wisselen als die aanstaat ?

Overigens switch ik nooit kaartjes. 1GB is best wel ruim voldoende in mijn geval:)

Ik wil er een zip drive aanhangen om zo de samples als back up op die zip drive te zetten.

Back