Condensatoren sherman filterbank?

plieuw

feunend lid
Hoi,

Mijn sherman 1 geeft al een tijdje kuren, dus eindelijk ff de tijd genomen om het te fixen.

Ik ging in het begin uit van kappotte pots....ff doormeten en vervangen dacht ik.
maar bij het openschroeven zag ik dat een paar van de condensatoren witte troep op de bovenkant hebben.
(maar ik ruik geen kattenpis:))

is dit normaal of zijn ze gewoon stuk?

gr.

Wouter

Het is in principe niet normaal dat bij een relatief niet apparaat als de Sherman de condensators al stuk zijn. Het is ook niet gebruikelijk dat er troep uit de bovenkant komt. Als ze stuk gaan komt er meestal troep uit de onderkant. Misschien even een fotootje maken?

Attachments

• IMG_0312.jpg
    IMG_0312.jpg
    45,2 KB · Bekeken: 68
de achterste is een elco(die blauwe), de voorste lijkt niet echt op een condensator(maar het kan ook aan de foto liggen).

als het wit is, dan kan het wel eens van een batterij zijn. Zover ik weet kunnen die niet in een sherman.

heb helaas alleen een waardeloos fototoestel.
maar het is idd die blauwe .

er staat op:
capxom 4.7 mu F 50v
(kann het mu teken niet compjoeteren....)

als de foto onbruikbaar is zal ik wel een ander toestel regelen. maar mss kan het zo.

het is echt spierwit en lijkt een beetje op kalk ofzo.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Als je elco's opbollen aan de bovenkant dan is het raadzaam ze te vervangen. Voor de kosten hoef je het niet te laten als je het zelf doet.

Ik vind nog een heel forum hierover...

Laatst gewijzigd:
De foto is idd niet erg best, maar is die witte troep niet kit die de elco een beetje moet fixeren. Dat wordt wel vaker gedaan. En zoals Etoin zou ik ook niet verwachten van zo'n relatief jong apparaat dat die al stuk zijn.

Hoi,

Mijn sherman 1 geeft al een tijdje kuren, dus eindelijk ff de tijd genomen om het te fixen.

Ik ging in het begin uit van kappotte pots....ff doormeten en vervangen dacht ik.
maar bij het openschroeven zag ik dat een paar van de condensatoren witte troep op de bovenkant hebben.
(maar ik ruik geen kattenpis:))

is dit normaal of zijn ze gewoon stuk?

gr.

Wouter

misschien wel handig als je verteld wat voor kuren de sherman heeft?

de kuren. resonatie blijft hangen bij filter 1.
de gele pots doen niks meer...(mod depth)
adsr doet het wel als ik deze met een kabel aansluit. (via fm in/cv.

hij doet al een tijdje vaag, eerst deed ie dat pole achtiche kraak geluid.(was dus niet zo erg) maar nu geeft ie dus een osc toon dmv de reso. net of de reso pot blijft hangen ofzo.

dus ik dacht ff de pots doormeten en deze vervangen. maar bij het openmaken zag ik dus dat er op SOMMIGE van die blauwe dingen hebben dus witte latex achtige troep aan de bovenkant. andre weer niet dus dacht ik vraag het eerst maar even. aa ngezien mij electronica kennis redelijk beperkt is.

ik moet ook ff aangeven dat dit de eerste keer is dat ik een analoge bak openmaak,, in het verleden alleen digitale meuk gefixed. maar daar zie je die witte troep dus nooit.

heb overigens wel een oude versie filterbank serienummer 611 mss dat de zaak iets verhelderd.
ik kan zondags ff betere fotos maken dan kan ik er eentje lenen.

gr

wouter

Laatst gewijzigd:
nou hier dan een goede foto.
zoals je ziet zit de witte prut er dus soms wel op en soms niet.....dus is het normaal?

ik fix het liever meteen goed, hou namelijk niet van halve reparaties..

Attachments

• _DSC4770.jpg
    _DSC4770.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 64
Dit doet me eraan denken, ik heb ook een FB1 met kuren.
Nadat hij al een jaar of 2 lag opgeborgen, sloot ik hem vorig jaar weer eens aan en kwam er enkel vreselijk gepiep uit, als een 100% feedback achtig iets (lijkt op full resonantie idd)
Ik had geen idee wat ik ermee aanmoest, dacht zelf dat de potmeters problemen gaven, maar heb hem weer in de doos gestopt en was het alweer zo'n beetje vergeten....totdat ik dit bericht las.

Binnenkort zal ik hem eens openschroeven..en kijken hoe hij er van binnen aan toe is, ben wel benieuwd eigenlijk, of er bij mijn exemplaar ook "witte prut" in zit...

ff een schopje,
is het nou kit en dus normaal?
zit nu wel een duidelijke foto bij.

alvast bedankt

Kit (of eigenlijk hot glue) wordt normaal gebruikt om ze ergens aan vast te maken, meestal de printplaat. En met name voor grote condensators. Zou dus niet zoals hier "zomaar" bovenop moeten zitten. De foto is wel scherper, maar nog niet echt close up dus het is slecht te zien wat het precies is. Maar ik zou ze gewoon vervangen eerlijk gezegd. Die paar cent voor nieuwe...

Antwoord van Herman (Sherman)

In die tijd was de witte smurrie gewoon verf om de bestuksters duidelijk
onderscheid te laten maken tussen de verschillende typen condensators.

Gekraak is meestal pot's die te lang stilgestaan hebben, en als het
hardnekkig blijft is PRF 7-78 of andere goede pot cleaning spray aan te
raden.

Als de pto geen enkel effect meer heeft, bvb reso blijft hoog, of trigger
LED's reageren niet, dan is de desbetreffende pot defect, en dient
vervangen te worden.

Back