240 volt en ned. net

cuba7000

Ouwe rot
ik heb net bcf2000 binnengekregen via de bax shop

het is alleen de 240 volt versie,zaten ook engelse stekkers bij

kan ik deze 240 volt machine gewoon in het nederlandse 220/230 volt steken?

Even een belletje naar de bax shop lijkt mij, dan weten zij vooraf dat je mogelijk over een paar dagen een kapot apparaat komt ruilen als hij het begeeft ;)

kreeg een mail van de bax shop dat het geen probleem is ,ze zeggen dat het hier zowiezo schommelt tussen 230 en 240

Ja hoor dat maakt niks uit. Hier zijn de stekkers inderdaad fused. Ik heb over en weer nog nooit problemen gehad.

Vroeger was het 220 volt, maar ze hebben het heel langzaam opgeschroefd naar 230 volt.
Zie ook [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet"]Wikipedia

We hebben tegenwoordig inderdaad ongeveer 230V.

In veel oudere synths zitten trafo's die zowel een 220 als een 240 aansluiting hebben en daarbij is eigenlijk altijd de 220V aangesloten. Ik kan zelf nooit goed kiezen of het verstandig zou zijn om de 240V aansluiting te gebruiken. Met de huidige netspanning van 230 krijgt de voeding dus iets te veel spanning, als je 'm op de 240 pen aansluit krijgt de voeding iets te weinig spanning. In het eerste geval zal de voeding meer warmte produceren maar in het tweede geval misschien te weinig input hebben om goed te functioneren. Ik ga er maar van uit dat alles met voldoende marge is ontworpen om tegen de 230 te kunnen en ik laat het zoals het is. Verstandig? Ik weet het niet..

Daarom heet het ook wisselspanning.
:D

Overigens wel een beetje gelijk. De gemiddelde spanning is 230V. Daar zitten variaties in. Bijvoorbeeld als de wind harder gaat waaien, en de windmolens dus meer hun best doen, zal de spanning licht steigen. Gaat het nog iets harder waaien, dan worden de windmolens stilgezet, en logisch gevolg is dan dat de spanning weer iets daalt. Om variaties in deze spanningen wat te compenseren moeten andere centrales dus meer of minder gaan stoken. Dat duurt even (je kunt niet even wat uraniumstaafjes weghalen, of wat brandende kolen terugpakken).
Daarnaast kan de spanning ook variëren als de vraag ineens heel groot of heel laag is. Iedereen kent wel het koffieapparaten probleem tijdens een belangrijke wedstrijd van het nederlands elftal. :P

Zelf even gemeten net, en hier stond er 238.3V op mn pluggen.

Om dan maar gelijk door te vragen overdit onderwerp:

Wat zou een goede methode kunnen zijn om binnen je studio altijd 220v te hebben?

Een UPS?
Netroomfilter?

Betaalbaarheid en vermogen (16 ampere) zijn hierbij natuurlijk wel belangrijk.
Heeft iemand suggesties?

Wat zou een goede methode kunnen zijn om binnen je studio altijd 220v te hebben?

Een UPS?
Netroomfilter?

Heeft iemand suggesties?
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Bij bijna alle apparaten wordt het naar beneden geschaald, en vervolgens ook nog eens DC van gemaakt. Daar zit altijd best wel wat ruimte in.

Hangt er idd vanaf waar je zit. Er zijn in Amsterdam bijv nog panden met 2x110v stoffen halfvergane mantels om het koper enzo. Die willen zelfs nog wel eens onder de 200v zakken.

aii, daar sluit ik niet graag mijn apparatuur op aan ! ik woon in een oud pand, maar de bedrading is gelukkig een stuk recenter. bij de verbouwing hebben we redelijk wat oude draad verwijderd, die gewoon los ingemetseld was..

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Bij bijna alle apparaten wordt het naar beneden geschaald, en vervolgens ook nog eens DC van gemaakt. Daar zit altijd best wel wat ruimte in.

Dat klopt.
Maar ik heb apparaten waar het wel bij uitmaakt.
Vandaar dat ik deze vraag stel.

Een UPS?
Netroomfilter?

Heeft iemand suggesties?

De frequentie ligt normaal erg dicht bij 50Hz, daar moet je dus niks aan doen.

Een netfilter haalt enkel hoog frequente rommel weg. Sommige een DC offset. Maar ze doen niks aan de sinusvorm (op dat hoogfrequente na) of de spanning.

Een UPS geeft nette spanning (want accubron) als hij vanop accu levert. Maar de meeste UPSen laten gewoon het net door als er netspanning is; ze doen dan dus niks met de netspanning. Je zou dus eerst je UPS moeten opladen, en dan vanuit de UPS je spullen voeden. Een beetje omslachtig. En goedkoop is een UPS zeker niet. Als je een modelletje kent dat continu nette spanning vanuit zijn accu kan geven en tegelijk de accu kan opladen met de netspanning, mag je het me zeggen want dat kan interessant (maar waarschijnlijk duur) zijn.

Dan zijn er ook nog apparaten die je vooral bij high end audiomerken vindt: netconditioners. Die gaan een compleet nieuwe sinus opbouwen die zuiver vn vorm is en een correcte spanning heeft. Maar die dingen kosten heel veel geld. Duizenden euro's.

De hoofdvraag is: heb je het wel nodig? Welke apparaten heb je die zo gevoelig zijn aan de netspanning?

Back