HH tape echo zonder audio

SpaceAgent202

Sinds 2001
mn HH is al een hele poos kapot, of hij neemt niet meer op, of hij speelt niet meer af :(
ik heb weleens een stapel onderdeeltjes in-circuit doorgemeten. hoe dan ook ben ik nog niet echt verder gekomen.
kan (en wil) iemand me hier helpen met hoe ik dit moet aanpakken? hoe kom ik erachter of de koppen nog werken, de opamps etc?

op zich is het niet zo moeilijk, maar je moet op z´n mist weten hoe een tapeecho in mekaar zit voordat je hem kan repareren.
je moet om te beginnen de preamps na de koppen testen.

:koffie:

ik ben nooit zo analog-ig geweest, hoop dat dat mij vergeven wordt :) het blokschema kan ik nog wel wijs uit, maar op nivo onderdeel wordt het al wat lastiger. in ieder geval, dit wordt mn eerste reparatieproject dank voor de tip, ik ga kijken of ik daaruit kom

je kan simpel een testje doen,
sluit hem normaal aan, zet de benodigde volumes open, en raak met een schroevendraaier een voor een de aansluitingen op de afspeelkoppen aan.
als de preamps werken, dan moet er een stevige brom uit de speakers komen.
zit trouwens niet de tape met de rugzijde tegen de koppen?
dat is een gouwe ouwe bij bandecho´s die niets meer doen.

:) de tape zit er goed in, voor de zekerheid gekeken!

ook is er weleens een setje opamps uitgewisseld tussen opnamecircuit en ingangscircuit, dat lijkt me achteraf toch wat rigoreus, maar goed.. het probleem is identiek gebleven, dus ik neem voorzichtig aan dat de opamps functioneren. De opamps zijn alle van type 741

verder ben ik een klein stukje opgeschoten. maar het meeste nog te doen ben ik bang.

ik heb volgende wat wel werkt:
- de ingangen + schakeling functioneren
- signaalpad van ingang naar mix uitgang functioneert
- de afspeelkop speelt voorbespeelde tape gewoon af en het apparaat ruist als vanouds.
dus afspeelkop + schakelingen na afspeelkop functioneren ook
- uitgangscircuit mix uit en echo uit functioneeert
- wiskop functioneert (kan ik daar voorzichtig ook uit concluderen dat de bias generator nog werkt?)

en het volgende wat niet werkt:
- echo repeat, pakt signaal van afspeelkop op, en stuurt dat weer naar opnamecircuit+kop, werkt dus niet.
- signaalpad van ingangssignaal naar opnamecircuit+kop is er niet, geen signaal bereikt de tape (zelfde verhaal als echo repeat)

edit:
- spanningen op serviceschema en gemeten spanningen kloppen zo ongeveer.

edit:
het opnamecircuit dus.
eens even kijken of ik het pad kan vinden waarlangs het signaal loopt. handig zo'n gescande kopie waarop de nummers niet meer leesbaar zijn..

Laatst gewijzigd:
kan één componentje/stukje signaalpad niet vinden(?) anyway ik zoek verder.

1 vraagje tussendoor:
kan ik de ingang van het opnamecircuit ook op de schroevendraaiermanier testen om te zien of er iets op band komt?

dat is wel wat lastiger.
vroeger had je daarvoor een signaalvolger.
dat is een simpel versterkertje waarmee je het signaalpad volgt.
(gewoon na iedere versterkingstrap luistern of er nog signaal is, en of het versterkt.)

zoiets dus, kan ook met een ¨gewone versterker¨, natuurlijk.
en een condensator in serie met de ingang, om DC koppeling te voorkomen.

Thanks! Een klein mixertje met mic input deed wonderen. Na wat nieuw opgedane kennis, en leren over paden volgen, signalen meten, dc scheiding en voorversterkers, en, een hele dag zoeken... bleek de kop scheef te staan. Maar eens wat beter gericht, en een poetsbeurt erbij. En daar was de audio weer! Heb gelijk de veertjes en aandrukspulletjes en perspex frontpaneelplaat vervangen. Kan ie er weer even tegen. Is een oude maar mooie delay. al klinkt ie soms wat te ranzig voor mij.

Ze zijn overigens gemaakt tot 1978.

Nogmaals dank!

Laatst gewijzigd:
Back