Edirol PCR control maps

edirol_pcr800

Ingeburgerd
Hi,

Ik heb een vraag. Ik ben een beginner en heb een eigenlijk voor mijn kennis en kunde (nog?!) ietwat te mooie Edirol PCR800 gekocht. Ik speel daar nu een half jaartje op. Zijdelings heb ik me wel eens verdieptin de drumpads, maar dit bleek zelfs voor een redelijk doorgewinterde computerfreak als ik toch betrekkelijk minder eenvoudig dan aanvankelijk gedacht. Omdat ik kort na de aanschaf genoeg te doen had ben ik maar eerst eens gewoon noten gaan leren en een beetje leren spelen op het apparaat.

Nu wil ik toch graag ook die drumpads programmeren. In de manual lees ik dat er zg. "control maps" bestaan. Als ik het correct versta betreft dit een set toewijzingen van taken uit de vst aan toetsen op de daw. Waarschijnlijk zitten de drumpads daar ook in.

Maar de control maps die Edirol op haar website heeft zijn niet voor de software programma's die ik heb. Mijn verwachting was dat er wel een levendige ruilhandel zou zijn op het internet in die control maps, maar ik kan ze nergens op het internet vinden. Zoek ik niet goed of kan dit worden bevestigd?

Mogelijk geeft iedereen er de voorkeur aan een volledig op de eigen wensen gebaseerde toewijzing te maken?

Thx:halleluja

welke software gebruik je?

Bekijk het eerder andersom: de pad's dienen midi-data uit te zenden naar de pc/mac waarop de DAW en/of softsynth zou moeten reageren.

Bij de meeste DAW's heb je midi-mapping of midi-learn.

Ja hé.. Die daw werkt net als een joystick je bestuurt in feite een programma net als bij een spelletje. Maar bij een spel heb je altijd een pagina met "configurations". Da's hier lastiger.

In de advertentie van destijds staat wel:

“Dynamic Mapping” — intelligent assignment of controls

Maar in de gebruikers handleiding staat dan weer: "Dynamic mapping is an extended function for future use".

Voor toekomstig gebruik neem ik aan. Daar heb je nu niet zoveel aan. Schitterend apparaat, maar de gebruiksaanwijzing laat toch te wensen over. Ik vermoedde dat het een erg populair apparaat zou zijn en dat iemand me hier met wat concrete gzb tips wel op weg zou kunnen helpen (gezond boeren verstand :maffia:). Dat valt nog een klein beetje tegen. Vanavond nog maar weer eens zelf aanmodderen.

Ga nu voor de derde keer die handleiding lezen. Hopelijk morgen vroeg mét succes. Which me luck!

probeer ook eens jouwbuis filmpjes

en de basic's vind je o.a. hier:

http://www.tweakheadz.com/

Check vooral z'n guide

Ik ben het niet helemaal eens met je joystick uitleg. Het gaat eigenlijk meer om bi-directionele data-communicatie, namelijk MIDI data tussen pc/apple en PCR

Zoek het meer in de instellingen van de DAW-software.
Nogmaals welke gebruik je?? Ableton, Cubase, Sonar? of?

Laatst gewijzigd:
Dank voor jullie info. mIDI OX ga ik zeker proberen. Zo zou ik kunnen zien of mijn daw überhaupt wel signalen uitzendt en of mijn software vst's überhaupt wel midi signalen uitzenden naar de daw. By the way, ik heb cubese.

Edirol heeft een programmaatje dat "pcr editor" heet en daarmee kun je een set commando's in een keer aan alle toetsen van je daw toewijzen. Zo'n set commando's heet een control map en op vroedere roland en edirol uitvoeringen schijnt dit "memory sets" te hebben geheten. Deze commando's (messages zo je wil) zouden volgens de manual in een .smf file verpakt moeten zijn. Echter de control maps die ik download van de Roland site, dat zijn midi files? (kreun...). Met de import functie kan ik ze wel laden in "pcr editor" en dan zie ik (op de "map") dat aan een aantal knoppen commando's toegewezen zijn. Dit stuur ik naar de daw. Die ontvangt alles corect. Maar als ik dan een vst start en wat knoppen/ schuiven beweeg dan zie ik alleen een groene balk flikkeren zodra ik een knop aanraak. (jaja dat ik een amateur ben, da weet ik al... (ha!))

Wat ik niet begrijp is dat het om tweerichtings data verkeer gaat (midi) en dat die manual niets zegt over evt. aanpassingen die ik in software vst's of digitale studio moet verrichten. Het lijkt mij dat je in je software programmaatjes toch ook iets moet instellen?

...Deze commando's (messages zo je wil) zouden volgens de manual in een .smf file verpakt moeten zijn. Echter de control maps die ik download van de Roland site, dat zijn midi files? (kreun...).
SMF is afkorting voor 'standard midi file' (dus kreunen hoeft niet ...)

De midiox kun je beter gebruiken om te controleren wat je Edirol naar de computer stuurt.

SMF had ik na enig zoekwerk op internet zelf ook gevonden. Beetje exentriek... .smf is dus hetzelfde als mid. Ook heb ik nog een tweede (hopelijk betere) manual van Roland voor de PCR gevonden op internet. Deze ga ik uiteraard dit weekend ook doornemen.

D'r zijn inmiddels een paar dingen gelukt. Ik heb een noot toegewezen aan een drumpad. En.. ik kreeg geluid als ik die drumpad daarna aansloeg! Dus dat stelt gerust. Die dingen moeten wel werken. Weet ik in ieder geval zeker dat ik niet de garantie laat verstrijken zonder überhaupt te weten of de maarliefst 50 controlers het wel doen.

Ook heb ik een control map gevonden voor een vst die ik wél heb. Twee regelaars doen de tonen van mijn klavier, als ik een toets van het klavier ingedrukt houd, inderdaad veranderen (er komt dan b.v. ineens distortion op de toon). Alle andere regelaars geven (volgens mij) geen enkele reactie. Ik had verwacht dat na installatie van een control map alle 50 regelaars een actie tot gevolg zou hebben in de software van de vst. Dat er b.v. een schuifregelaar gaat bewegen of een knop gaat draaien. Volgens mij gaat er iets nog niet goed.

Misschien begrijp ik het hele principe niet goed. In zo'n pcr kun je 9 control maps op negen geheugen plaatsen plaatsen. Stel je hebt negen vst's. Zou dan één control map voor al die vst's moeten worden gebruikt, of moet je voor iedere vst weer een andere control map laden. Hoe dan ook wordt het een hele klus om op negen vst's te onthouden welke functie met welke knop op je daw wordt geactiveerd/verschoven.

Wat ik écht niet snap is hoe je nu een bepaalde functie uit de vst software kunt toewijzen aan een bepaalde knop die jij graag wil. Voorbeeld. Ik wil een klap op trommel A geven en dat wil ik persé doen door op de daw knop A1 aan te slaan. Knop A1 kan ik dan wel programmeren, maar hoe kan ik dan zorgen dat juist DIE actie uit de vst software aan betreffende knop wordt toegewezen?

Laatst gewijzigd:
SMF had ik na enig zoekwerk op internet zelf ook gevonden. Beetje exentriek... .smf is dus hetzelfde als mid.
Als computernerd zou je toch moeten weten dat twee formaten nog weinig is, niet ?
Wat ik écht niet snap is hoe je nu een bepaalde functie uit de vst software kunt toewijzen aan een bepaalde knop die jij graag wil. Voorbeeld. Ik wil een klap op trommel A geven en dat wil ik persé doen door op de daw knop A1 aan te slaan. Knop A1 kan ik dan wel programmeren, maar hoe kan ik dan zorgen dat juist DIE actie uit de vst software aan betreffende knop wordt toegewezen?
Zoals Daan al schreef : "Bij de meeste DAW's heb je midi-mapping of midi-learn."
Als je DAW dat niet bevat, dan dien je de Controller nummers (CC's) zien te achterhalen waarop de vst-knoppen reageren.

Heb ook een Edirol PCR gehad (zie foto), maar kwam er niet uit.
Snap wel dat je alles kan toewijzen aan elke knop en schuif, maar je moet de combinatie weten, om dat zo toe te wijzen. Heb internet afgezocht en alles, maar kon niks vinden.
De handleiding snapte ik ook geen zak van verder. Op Youtube stonden wel voorbeelden waar je het letterlijk ziet gebeuren, maar zelfs dat wou me niet lukken.

Weet zeker dat als het eenmaal weet het prima gaat, maar is me dus nooit gelukt.
Koop de volgende keer wel een Novation.
Behalve als er eens iemand is die het wél uit kan leggen, misschien weer een Edirol.

Dus je zou moeten weten welke knop volgorde je nodig hebt om iets toe te wijzen, dat zou al heel wat zijn. Als het ook werkt he. :P

Ik heb het even druk gekregen met andere zaken, maar ik kom hier zeker op terug. Ik rust niet voordat het me gelukt is. Met andere woorden het zál gaan lukken. Wanneer is alleen nog de vraag.

Wel krankzinnig... Een schitterend instrument die Edirol, maar een redelijk fanatieke ICT-er als ik en een zo te zien vrij fanatieke muzikant als Ronaldoz komen er niet uit. Bij dit instrument had men een boek moeten leveren i.p.v. een manual.

Vermoedelijk zal ik dus met kunst en vliegwerk, m.b.v. het programma "midiox" mijn eigen control maps moeten gaan samenstellen. Nu begrijp ik waarom ik op internet slechts een handje vol control maps kon vinden...

Inderdaad, mooi instrument maar de volgende wordt er een die wel goed wordt afgeleverd.

p.s. @audio... extensies zijn er plenty, maar niet twee extensies voor een type file. Anyway, een nerd heb ik nooit willen zijn en dat ben ik ook zeker niet (ha!)

Ooops vergist, sorry ik had 'computernerd gelezen i.pv. computerfreak'
p.s. @audio... extensies zijn er plenty, maar niet twee extensies voor een type file. Anyway, een nerd heb ik nooit willen zijn en dat ben ik ook zeker niet (ha!)
En toch, een SMF file wordt verondersteld geen sysex data te bevatten, omdat die niet tot de midi-standaard behoren.
Beiden zijn echter compatible (MID, SMF) maar hebben mogelijk toch een verschillende inhoud.

Nu wil ik toch graag ook die drumpads programmeren. In de manual lees ik dat er zg. "control maps" bestaan. Als ik het correct versta betreft dit een set toewijzingen van taken uit de vst aan toetsen op de daw. Waarschijnlijk zitten de drumpads daar ook in.
wat bedoel je met drumpads, de buttons op de PCR? dat staat in de handleiding op o.a. pagina 24...

De info op pag.24 is volgend mij van toepassing op alle toetsen en dus ook op de drumpads of buttons (als dat beter klinkt onder de musici (ha!)).

Gisteren avond ben ik dan met "midioxse" aan de gang gegaan. Mooi om te zien hoe dit programma de codes die je keyboard uitstuurt kan registreren. Maar wat mij (nog?!) niet lukt is om de codes te registreren die de DAW software en de VST software naar mijn keyboard sturen.

Ik wil dus (persé) een bepaalde functie (en niet een andere dan exact DIE functie) aan de knop toewijzen (b.v. A1 maar dan ook echt A1 en niet een andere) op het toetsenbord. Mijn strategie is alsvolgt. Eerst wil ik de codes ontcijferen die die betreffende functie in de DAW of VST software uitzendt met Midioxse. Die codes zijn vermoedelijk essentieel. Want daarna wil ik de ontdekte code aan een knop op mijn toetsenbord toewijzen en deze knoppen kan ik dus inmiddels met Midioxse ontdekken.

Midioxse heeft een input- en output- scherm. Maar bij mij geven beide schermen wanneer ik ietsw op het toetsenbord speel dezelfde info aan. Ik doe iets nog niet goed in Midioxse en ga proberen de data die de VST software uitzendt leesbaar te maken.

@ Ronaldos: Wél heb ik ontdekt dat bepaalde controlers (knoppen) het ineens doen wanneer je van control map veranderd. Kennelijk zijn deze in bepaalde (slechte) control maps niet allemaal toegewezen en in andere wel. Volgens mij heeft geen enkele Roland control map alle knoppen toegewezen. Raar... Je ziet in midioxse meteen wanneer een knop codes uit gaat zenden. Dit Midioxse is vermoedelijk onmisbaar voor edirol bezitters.

Copy paste zonder de prentjes :

Basic editing (-> Advanced editing 1 (p. 43))

1 Press the [EDIT] button so it’s lit. The display will indicate “EDIT.”
2 Slightly move the controller to which you want to assign a note message.
If the controller is a button, press it.
The display will indicate the number of the selected controller.
3 Check the indication in the display, then press the [ENTER] button.
4 Turn the VALUE knob to make the display indicate “NT” (Note assign).
5 Press the [ENTER] button.
6 Turn the VALUE knob or press controller [A1 (0)] to get the “NT0” indication for basic editing.
7 Press the [ENTER] button.
The display will indicate “CH- -.” * The - - portion shows the currently specified value.
8 Enter the MIDI transmit channel.
Use the VALUE knob or controller [A1 (0)]–[B2 (9)] to specify the desired channel.
9 Press the [ENTER] button.
The display will indicate “N- -.” * The - - portion shows the currently specified value.
10 Enter the note number. Use the VALUE knob or controller [A1]–[A8] and [B1]–[B8] to specify the desired note number.
11 Press the [ENTER] button.
12 If the controller is [A1]–[A9], [B1]–[B9], [C1]–[C3], [L1]–[L4], or [P1], specify the button mode (p. 64).

Het is me gelukt! Maar wel met een artikeltje van het internet en niet met de Edirol manual. Met jullie info kon ik op internet de juiste zoekwoorden intoetsen. Mijn dank is groot!!!

Is het probleem nu over? Nee! :mexico:

Er is eigenlijk een volgend probleem ontstaan. Op de manier via "Quick controls" in cubese kun je namelijk slechts 8 knoppen een functie geven. De knoppen activeer je vanuit pull down menu "device setup" in Cubese. De PCR keyboards hebben maarliefst 50 knoppen/sliders/buttons etc.

Bij dit keyboard zat een DAW pakket van Sonar. Een flinke tegenvaller was dat dit een pakket met een beperkte levensduur bleek. Dát stond niet op de doos en in de reclames. Wel las ik in alle reviews dat de PCR gemaakt was om met Sonar te werken. Zou in Sonar wel een mogelijkheid zitten om alle 50 "controllers" toe te wijzen?

Ik houd het erop dat op de een of andere manier (misschien via een tweak-achtige truc) ook in Cubase meerdere controllers moeten kunnen worden toegewezen.

...Ik houd het erop dat op de een of andere manier (misschien via een tweak-achtige truc) ook in Cubase meerdere controllers moeten kunnen worden toegewezen.
In Logic tot in de oneindigheid... in Cubase, daar werk ik niet mee maar, volgens mij moet dat ook kunnen. Gebruik anders de nu bekende zoektermen in de Cubase manual (pdf dan).

P.s. Ik gebruik al lang een Remote SL controller, maar ook die kwam niet met volledige controller maps hoor. Zoiets moet en kun je nu éénmaal beter zelf maken. (daar ben je dan nu in geslaagd succes dus nog).

De control maps en het programmaatje "pcr editor" heb ik uiteindelijk überhaupt niet gebruikt. Ongetwijfeld is dit zeer nuttige software, maar ik zie het nut (voorlopig) niet.

Back