Boss DR660 vs. Roland R-70?

Speeddemon

Gear-sloerie
Ik vroeg me af of er mensen zijn die beide drumcomputers hebben gebruikt.
Ik zie diverse overeenkomsten (o.a. de 2 fx-engines, 2 sub outputs), maar hoe verhouden de klanken zich, en dan met name de meer realistisch/akoestische klanken?

Kijkend naar de sound preset lists in beide handleidingen, zie ik zeer veel overeenkomsten; al wint de DR660 het op aantallen kicks en snares. Maar de bekkens, hats en toms zijn nagenoeg hetzelfde qua aantal.

Ik heb ook een Zoom RT-323, en die is qua hats en toms toch iets ruimer bedeeld. Het stiekeme qua kicks en snares, is dat de Zoom een hoop dubbele sounds (waarbij Sound B met pitch=0 eigenlijk gewoon Sound A met pitch=+1,50 is) heeft met name bij de kicks en snares, en ook nog ge-delay-de samples. Ik meen dat ik uit zogenaamd 70 snares misschien een stuk of 9 toffe heb gevonden.

Iemand ervaringen?

Ik heb ze vroeger beiden naast elkaar gebruikt, ik gebruikte alleen de geluiden die voor "Dance" geschikt waren. Wat mij opviel, was dat beide drumcomputers veel dezelfde geluiden deelden en dat de R-70 beter in het laag klonk dan de DR-660.

Ik heb ze vroeger beiden naast elkaar gebruikt, ik gebruikte alleen de geluiden die voor "Dance" geschikt waren. Wat mij opviel, was dat beide drumcomputers veel dezelfde geluiden deelden en dat de R-70 beter in het laag klonk dan de DR-660.
Ik weet niet of de DR-670 veel samples direct gekopieerd heeft van de DR-660, maar ik weet wel dat de DR-670 niet zo vet klinkt als een R8(MKII) of R-70.

Heb ook een DR-880, en ik weet al weer wat ik zo miste in zijn sample-aanbod: geen reversed kicks, snares, cymbals, of ambience-tails. Misschien dat ze dat bij Roland/Boss te 80's vonden, maar ik vind het nog steeds een leuk en bruikbaar effect.

Back