Gezocht: drumcomputer/rhythm-machine onder de €200

Status
Please reply by conversation.

Wootson

Ouwe rot
Momenteel ben ik op zoek naar een degelijke (tweedehands) drumcomputer/groovebox/rhythm-machine (hoe je het ook noemen wil) voor onder de €200. Liefst eigenlijk rond de €150. Het is ter uitbreiding naast mijn huidige synth, een Korg TR61. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor het creëren van verschillende soorten elektronische muziek (dance, techno, trance).

Paar modelletjes die ikzelf al goed had bekeken:

Alesis SR16/SR18
Beetje beperkt qua functionaliteit (tweaken van geluiden) en wat minder goed voor de echte dance beats. Het is een beetje "van alles wat" met dit apparaat en jammer genoeg niet zozeer op elektronische muziek gebaseerd. Sommige sounds klinken erg goed, sommige wat blikkig en slap.

Korg Electribe ER-1
Moet wel te scoren zijn rond de €150 en is echt een gaaf bakje voor zover ik kan zien en horen op YouTube. Dit is ook iets waar ik echt naar op zoek ben (fysieke uitvoering/looks) en mogelijkheden qua tweaken van de sounds. Vind de interface ook echt handig zo met die 16 pads om de beats in te programmeren. Weet alleen niet of het qua bass een beetje diep kan gaan (iets in de richting van Cosmic Gate en dergelijke).

Een Korg EMX (al dan niet met SD-kaart functionaliteit) is natuurlijk ook erg vet, maar die is dan weer net wat te duur. De Roland TR serie is ook behoorlijk duur voor zover ik kan zien. 8~ Eigenlijk zoek ik nog wat goede tips qua aanschaf (merken en modellen). Merk boeit echt totaal niet, zolang er maar degelijk geluid uit komt. Het budget is niet al te breed, maar het moet toch zeker te doen zijn om een leuk apparaat te vinden.

Misschien heeft iemand hier op het forum wel een goede tweedehands te koop? *D

In de tussentijd nog een heleboel andere modellen bekeken en beluisterd, onder andere:

MFB 503 en MFB 522 (analoog): priegelig speelgoed (dit kun je toch niet serieus nemen), flink geluid, gelimiteerde sounds.
Akai XR20: mooi design, goede samples (op de echte hiphop stuff na), net iets te duur.
Korg EMX: te duur en alle synthesizer sounds heb ik eigenlijk niet nodig.

Na heel lang zoeken toch uiteindelijk gekozen voor een tweedehands Korg ER-1 (€135 via Marktplaats). Had bijna een nieuwe SR18 gekocht, maar de interface en prijs van de ER-1 trokken me toch net over de streep. Wel een beetje gelimiteerd qua sounds helaas. Maar wie weet koop ik ook nog wel een keer een SR18 voor de mooie akoestische sounds.

Ook nog eens goed gekeken naar de toekomstige Monotribe van Korg, maar dat is het toch ook net niet. Vooral die step sequencer van acht steps is echt een designkeuze waar ik me totaal niet in kan vinden. Ik denk ook dat dit geval snel een vervanger gaat krijgen in de toekomst, in de vorm van een Monotribe XL of iets dergelijks. Persoonlijk zie ik dit meer als leuk speelgoed en een opwarmertje voor het echt werk. Lees: mensen geïnteresseerd krijgen in muziek en het verkopen van het vlaggenschip met de naam Kronos.

Dus jij denkt dat mensen die een ding van 280 euro kopen interesse hebben in een kronos? Lijkt mij eerder dat korg aan het casten is op de analooghype. Kan ze trouwens geen ongelijk geven. :P

Casten moet cashen zijn.

Dus jij denkt dat mensen die een ding van 280 euro kopen interesse hebben in een kronos? Lijkt mij eerder dat korg aan het casten is op de analooghype. Kan ze trouwens geen ongelijk geven. :P

Tja, al ik eerlijk ben zie ik de meeste nieuwe dingen van Korg toch echt als duur speelgoed. Waarbij na een jaartje het speelgoed type instrument wordt vervangen door een zogenaamde pro versie, wat eigenlijk gewoon getuned speelgoed is. Als je echt serieus aan de slag wilt ben je gelijk een dikke duizend euro kwijt.

Maar goed, dat is een discussie die niet in dit topic thuis hoort. Topic kan sowieso dicht.

Status
Please reply by conversation.
Back