Korg Monotribe

Ja oké, daar zit wel wat in. Maar alsnog - als iemand die een beetje handig is met een soldeerbout het er zelf zo in kan zetten, lijken me die extra kosten voor een gigantische fabrikant ook niet echt hoog. Maar ach, misschien ook wel.

Digitaal kost niks tegenwoordig natuurlijk, hardware wel.

Maar ik denk dat er volgend jaar of zo gewoon een Korg MonoSynth module komt met patchpoints en functionaliteit tussen de MS-10 en 20 voor een volwassen prijs. Ze zijn gewoon een beetje aan het spelen met de markt volgens mij. Ik denk wel dat dit soort dingen goed voor het merk Korg zijn, je ziet toch dat al die oude fabrikanten proberen te teren op de naam van hun oude synths (Jupiter 80 bijvoorbeeld).

Hmmm ik dacht gezellig met mijn TR-626 naar i4 te gaan zaterdag om eens te kijken of het echt is wat ik denk dat het is, maar het ding is overal gewoon ramuitverkocht lijkt het wel.

yep tis weer eens zover het komt weer mondjes maat binnen !!

Digitaal kost niks tegenwoordig natuurlijk, hardware wel.

Maar ik denk dat er volgend jaar of zo gewoon een Korg MonoSynth module komt met patchpoints en functionaliteit tussen de MS-10 en 20 voor een volwassen prijs. Ze zijn gewoon een beetje aan het spelen met de markt volgens mij. Ik denk wel dat dit soort dingen goed voor het merk Korg zijn, je ziet toch dat al die oude fabrikanten proberen te teren op de naam van hun oude synths (Jupiter 80 bijvoorbeeld).

klopt maar die dingen van Korg zijn echt heel leuk, ik vind dat echt goede gear, de Jupiter 80 is wat ik er van gezien en gehoord heb niet mijn ding

meer info over de ingebouwde midi in/out van de monotribe, inc video van gozer die zn monotribe aanstuurt met midi en oa laat zien dat ie cc ontvangt op de filter

How did you work out what all the automation (CC? Sysex?) parameters were?)
SirRuffage 1 dag geleden

@SirRuffage It's regular CC, control commands. It both sends and receives MIDI, as hinted in the video. When you wiggle the knobs, it sends MIDI on the same CC channels as it will receive on. So it was basically a case of going into MIDI learn and wiggling something to figure out whether it was MIDI controllable and where it was mapped. I'll do a write-up on all of these things later...
Gameboygenius 1 dag geleden

@agustinbv9 Yes and yes. It isn't perfect, you'll get glitches in some instances, but it's mostly playable. And yes, you can use it as a step sequencer. Check my previous video for a (perhaps not so interesting) example of that.
Gameboygenius 1 dag geleden

Ik had het vorige nog niet opgeschreven of de bel ging met de monotribe.
Vooral de active step is cool en 16 steps voor alle drums.
En kwa geluid valt het best mee, de kick moet wel langer en de noise gaat erg hard maar das voorlopig alles.

En die pitch sequencer, als iemand zich daarop kan storten: 1000 punten.

Laatst gewijzigd:
dees geweldige kut is gemaakt met monotribe en een ander korg rythme apparaatje en soms een weinig nordleadje , ( line out en enige delay/reverb )
mogelijk enige impressie van het geluid. de monotribe is goed waarneembaar/ op de voorgrond
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=72526&d=1315088181
zou er wel midi in willen, begrijp dat het makkelijk is ??, maar waarschijnlijk voor mij toch te moeilijk. heeft iemand al de midiinbouw gedaan?
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=145911&highlight=monotribe

Ik heb er gister even mee gespeeld bij de muziekzaak. Leuk bakje! Vandaag loon, dus misschien vanmiddag halen :) lekker aanprijzen met dat ding.

Wie weet een truc hoe ik stap voor stap kan programmeren in plaats van een beetje op goed geluk vingeren on the fly?

Denk wel dat ik hem toch redelijk binnenkort ga laten modden, MIDI IN en eventueel OUT zijn uiteindelijk toch leuke features om te hebben, al lijkt CV in me ook leuk.

Kan ik de lopende sequence ook transponeren met CV?

Verder had ik een hele review getikt maar helaas crashte mijn browser....

Kort gezegd:

- Jammer dat er geen adapter bij zat
- Flexibele LFO is helemaal de bom
- Maar 8 stappen voor seq is een misser IMHO

alle acht de stappen uitzetten, op record duwen en iedere keer 1 stap ( die je wilt opnemen ) aanzetten )

Ik ben sinds gisteren ook de trotse eigenaar van een Monotribe en hij is echt wel vet. Voor ik het wist was het weer enkele uurtjes later.

Voordelen:
- Handig om snel mee in de zetel/zon/... te pielen.
- Schreeuwende klanken.
- Iets subtielere LFO's mogelijk dan bij de Monotron, de saw is toch wel wat beter geschikt voor langzamere LFO sweeps. Ik had liever nog een sine gezien, maar da's eerder bijzaak.
- Veel speelbaarder ribbon dan op de Monotron.
- Een sequencer is ook altijd handig.

Nadelen:
- Nog altijd dat vervelende click geluid bij het aanslaan van een noot.
- Drums zijn niet individueel in volume aan te passen. Decay enz. was ook leuk geweest, maar op een klein bakje kunnen natuurlijk maar zoveel knopjes.
- Kick is maar lauw en klinkt eigenlijk een beetje hetzelfde als dat vervelende click-geluid.
- MIDI of CV niet standaard zonder mods.
- Volwaardige 16 step sequencer was toch wel een enorm pluspunt geweest. Al was het maar op de manier van de drums.

Al bij al dus prima speelgoed. Vooral het draagbare aspect gaat er denk ik voor zorgen dat dit mijn meest gebruikte synth zal worden.

Wie weet een truc hoe ik stap voor stap kan programmeren in plaats van een beetje op goed geluk vingeren on the fly?
Ik zet het tempo gewoon wat lager als het moeilijkere sequences zijn om live in te tikken. Als je dan het ribbon op note hebt staan gaat dat behoorlijk vlot. Ik zet daarbij 8 hi-hats als "metronoom". Wel flux afzetten of het wordt heel wat moeilijker.

Tja ik ben enorm te spreken over het geluid, maar een aantal dingen zijn toch net niet. Wat me het meeste stoort is dat je geen accenten of slides hebt, ik hou wel van een beetje meer funk.

Waarom is CV niet standaard zonder mods?

Ik ben nog steeds aan het denken wat ik er mee ga doen, verkopen, MIDI er op zetten of een CV interface kopen.

Als Korg fan kon ik het niet laten dus sinds vandaag heb ik er ook eentje. Jippie!

heeft iemand hem al opengeschroeft om te kijken of de drum en synth scheidbaar zijn en of hij net zo makkelijk als de monotrut te CV modden is?

of hij net zo makkelijk als de monotrut te CV modden is?
nee dus. lees bijv. de review in de Interface. Nou was het bij de Monotron ook wel heel erg makkelijk gemaakt!

Back