gratis/voordelige sequencer/recorder

siko_san

Nieuwkomer
Hallo,

Omdat ik nog een newbee ben hoop ik dat jullie me op weg kunnen helpen ,et de zoektocht naar een eenvoudige midi sequencer/recorder die of gratis is of weinig kost (<50 euro).

Ik ben al het forum en het internet aan het verkennen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wie helpt?

Groet,

Siko_san

Je kunt eventueel REAPER proberen. Na een tijdje wordt je via een "nag screen" gemaand om het programma (voor 60 dollar) aan te schaffen, maar je kunt hem dan evengoed nog steeds gebruiken.

Zoals haast iedere sequencer moet je wel REAPER leren gebruiken met wat vallen en opstaan. Dit programma is erg flexibel en heeft een grote schare enthousiaste gebruikers die je op weg kunnen helpen (via het forum van REAPER). Voordeel is dat het een bijzonder klein programma is, je kunt het zelfs van usb-stick draaien.

Ook kun je eventueel een "uitgeklede" instapversie van een bepaalde sequencer gebruiken. De prijs daarvan ligt overigens al vaak tegen de 100 euro. Bijvoorbeeld de lightversie van Ableton Live of Cubase.

Vaak zit er overigens ook een lightversie van een sequencer bij een audiokaart of midi-controller, dan sla je twee vliegen in een klap!

Een en ander hangt natuurlijk ook af van wat je prettig vindt werken, dus het is ook een kwestie van demo's proberen. Ik heb overigens op mijn site ook nog een stuk geschreven over goedkope en gratis muzieksoftware:

http://maakdigitalemuziek.nl/tipstr...oper-muziekstudio-nu-bereikbaar-voor-iedereen

Voor in de computer of voor in je handen?

Voor de computer.

En dan iets Cubase/Cakewalk-achtigs.
Maar: niet te veel poes-pas en een beetje intuitief.
Eerst maar eens wat kanalen opnemen en loopjes maken.

Groet,

Siko_san

Voor de computer.

En dan iets Cubase/Cakewalk-achtigs.
Maar: niet te veel poes-pas en een beetje intuitief.
Eerst maar eens wat kanalen opnemen en loopjes maken.

Met Cubase heb ik geen ervaring, met Cakewalk wel. Sonar vond ik erg onoverzichtelijk en heeft daardoor een erg steile leercurve.

Reaper is in dat opzicht veel vriendelijker. Je kunt daarin goed werken met midi en audiotracks en diverse effecten.

Wat ook erg lekker werkt met loops is Sony's Acid en Ableton Live. Ableton Live gebruik ik zelf erg graag omdat je het als een soort van instrument kan gebruiken (op je intuïtie arrangeren).

Bij mijn midi keyboardje zat een 8.5 Sonar LE. Die was idd erg onoverzichtelijke. De X1 versie is een heel stuk verbeterd en best makkelijk in gebruik. Ik heb na een tijdje een upgrade gedaan naar X1 studio. Ze hebben ook een X1 LE versie voor 59 euro en de X1 essentials versie is 79 euro. Ik weet het niet 100% zeker maar ik geloof dat de step sequencer niet aanwezig is in de LE versie.

Back