Eerste stap naar hardware eurorack (Behringer/Arturia)

Alterex

overdreven/overdrive
Beste allen,

Het is een tijdje stil geweest van mijn kant. Ik heb een hele tijd met veel plezier modules gemaakt voor het platform Voltage Modular (planet6).
Maar ja, dan voel je je meer programmeur, ontwerper en vooral "muis-klik-koning". Ik zoek weer het hands-on gevoel en minder scherm.
Ik overweeg sterk een stap naar eurorack. Omdat het de eerste ervaring is, wil ik low-cost starten. Kijken of het bevalt.

Op dit moment denk ik aan een Arturia Minibrute 2S met een 6U Arturia Rack Brute. Esthetisch aantrekkelijk als set en de Arturia klank ken ik nog van de Microbrute. Die vond ik heel erg fijn. Rauw en dirty.
De Minibrute voor sequencer en de patchbay-mogelijkheden. Nadeel van de rackbrute vind ik de voeding die ruimte in beslag neemt. Ik zou het liever op de achterkant hebben. Maar goed, keuzes.

Wat ik verwacht van de setup: strakke sequences voor baslijnen, randomness voor modulair-fairy-dust, en droney-stuff met veel movement.

Dan gaat het over het vullen van de rack. Ik zag Behringer modules die werkelijk nauwelijks wat kosten: 30-50 euro's voor de Roland system 100 clones. Zo heb ik bekeken dat ik de top van de rack brute kan vullen voor nog geen 200 euro's (5 modules). Maar, dan bekruipt mij het gevoel: zien die modules dan wel goed?

Hebben jullie ervaringen met die Roland-clone modules?

En nog tips voor mijn eerste setup?

Ben benieuwd en alvast bedankt!

Gr. Matthijs

Denk dan die Roland klone modules wel aardig zijn.
Maar het is wel een kopie van een oude modular en in eurorack is er nu juist heel veel tof nieuw spul.
Verder kun je wellicht veel demo's luiteren van die modules en daarmee een beslissing maken?

Persoonlijk zou ik kiezen voor wat avontuurlijkers en niet "meer-van-hetzelfde-maar dan-als-module". Ik zou kiezen voor modernere benaderingen van modular, niet clones van dingen uit de jaren '70. Wat altijd een goede keuze is, is veel modulatiebronnen (randomness, utilities en logic).

Ik heb de combinatie van Arturia waar jij het over hebt en op die manier met wat leuke modules er in ben je al lekker op weg natuurlijk.
Ik denk als je het grotendeels op Behringer houdt is je rack zo vol voor weinig maar je mist dan ook wel wat avontuur denk ik.
Zelf heb ik een mix van iets van Behringer maar ook dure modules van zomaar 4- a 500 euro per stuk, bijv een paar van die Mutable Instruments klonen van Behringer of zo'n Abacus (Maths kloon) da's echt tof voor weinig geld maar als je iets speciaals wilt dan zou ik daar niet op besparen, ik heb geen klachten over Behringer modules behalve bij de Abacus vanwege die hele kleine knopjes (draait minder fijn) dus op Ali een iets groter setje voor een paar euro besteld en klaar is kees.
En voor die paar tientjes per module zoals die Roland klonen zou ik me niet druk maken, als je die modules registreert bij Behringer heb je 3 jaar garantie dus da's geen probleem.
Ik heb daarnaast nog zo'n los rackje van 3U waar weer wat andere modules in zitten die ik erbij kan zetten als ik weer andere dingen wil doen.

Tips is lastig als je niet eerst aangeeft welke richting je op wilt; wil je iets met ritme en drums of wat meer ambiënt/experimenteel of zo, ik zou omdat je al die 2S dan hebt als ritmebak dan iets met wat experimentele dingen doen zoals granular met een sampler er naast bijv of een lekkere drone oscillator als basis waarop je de ritmes van de 2S lekker laat doordreunen.

Laatst gewijzigd:
Als je je modules 2de hands koopt, kan je ze meestal na een paar maanden of paar jaar weer voor het zelfde verkopen. Dan kost het in principe nauwelijks iets. Dus mijn advies is kijken naar wat er te krijgen is, of je er enthousiast van wordt en zo verder. Het leuke van eurorack is ook een beetje het in en verkopen, vanalles proberen etc

Dank jullie wel voor de tips! En.. daar hebben jullie een punt: lekker snel vol maar heb je er ook echt wat aan. Cv tools en modulatie-bronnen voegen dan veel eerder iets toe.

De tweede hands markt is ook wel booming op marktplaats. Inmiddels een zoekertje geplaatst.

The story continues!

Die fourplay van Behringer is heel goedkoop en doet wat hij moet doen. Je kan nooit genoeg VCAs/mixers hebben (of zo zegt men toch).

Ik heb die hele System 100 kloon-serie van Behringer en val er vaak op terug. Het eerste wat ik kocht, was echter een granular synth met een zooi randomizer-achtige modules. Toen ik een beetje aardige setup had, stopte ik met modules kopen en ging ik eerst patchen, patchen en patchen, totdat m’n labels op waren en alles met alles verbonden was. Toen bedacht ik waar ik daarvandaan verder kon en op basis van die behoefte kwamen er pas weer modules bij.

Die strategie houd ik vol, daarom komen er nu alleen hele saaie utitilies op de wish-list, zoals van die dingen om met UTP kisten met elkaar te verbinden en mixers om meerdere bronnen door FX heen te sturen.

Back