keyboardmonitor on stage

The_Big_P

Ingeburgerd
Hey iedereen,

Ik zoek een goede monitor (liefst 3-weg, min 100watt) voor on stage, dus niet als direct PA-system gebruik om mijn Roland RD300GX en Yamaha MO6 te kunnen versterken PLUS een zang-input.
Het liefst ook het geluid goed te krijgen voor thuisgebruik. Ik heb op het moment een Yamaha MS60S (oud ding), deze is maar 60 Watt en niet goed genoeg voor middelgrote tot grote optredens.

Verder de vraag: is on stage stereo spelen noodzakelijk?

Gr

Stereo is thuis aardig maar on stage voegt het eigenlijk niets toe.

Stereo on stage is niet noodzakelijk, maar wel veel fijner als je bijvoorbeeld hammonds gebruikt icm rotary effecten etc. Je hoort dan wat je doet, in tegenstelling tot bij mono.

Nou, ik zou niet zonder meer kunnen (en willen).
Bijna alle sounds die ik gebruik, van rhodes tot synth, van strings tot samples, zijn hartstikke stereo, dus zo wil ik het 'live' ook ervaren. Die paar keer per jaar dat ik genoodzaakt ben om 'mono' af te luisteren zijn voor mij dan ook de minder leuke gigs.
Neemt niet weg dat ik in het begin van mijn 'carriere' als toetsenist jarenlang met een mono-keyboardversterker heb lopen zeulen. Maar ben nu al een lange tijd 'pro' en blijkbaar gewend aan- en verwend met stereo 8)

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de Mackie srm450 bekeken maar deze heeft geen jack-inputs. Ik heb namelijk een monitor nodig waar ik twee jacks op kan aansluiten van mijn boards en één zangmicrofoon.

The_Big_P: meestal speel ik met in-ears of er liggen twee monitors voor me klaar.
Maar soms neem ik mijn eigen setje mee en dat zijn twee JBL EON 510's.
Ik speel al jaren met actieve JBL's en dat bevalt me goed, al heeft de laatste serie wel een tikkie teveel laag in verhouding.

Nog even over die Mackies (die betaalbaarder zijn dan de JBL's) :
je kan ook gewoon een goedkoop mixertje (paar tientjes) er tussen zetten, dan maakt het niet uit hoeveel inputs de monitor heeft.

En anders een kabeltje van jack naar XLR (female of male kan allebei), werkt prima...

stereo is leuk , mono gaat ook goed.
trouwens liever een goed 2 wegsysteem dan een slecht 3 weg

Ik moet het (nav de andere reacties) inderdaad wat nuanceren.

Natuurlijk is het lekker als je jezelf ook on stage stereo hoort, zeker als je - net als ik - jezelf graag hoort spelen:D. En als je in-ear speelt en je hebt voldoende auxen, waarom ook niet.

Met een gewone monitor kan het verder heel goed mono en is functioneel ook voldoende. Voor mij spelen ruimte en podiumgeluid verder vaak een grote rol bij optredens. De podia zijn bij ons vaak klein en door het richten van 1 monitor kan ik helpen het podiumgeluid te beperken. Het publiek hoort het overigens voor het grootste deel ook mono. Al met al kies ik er bijna altijd voor om met 1 monitor te werken

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is volgens mij duidelijk: stereo is (normaliter) absoluut niet noodzakelijk voor keys.

Laatst gewijzigd:
Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is volgens mij duidelijk: stereo is (normaliter) absoluut niet noodzakelijk voor keys.

Nou, dat is dus heel subjectief. Voor mij is het wel noodzakelijk, namelijk in de zin dat ik dan lekker speel. Natuurlijk spelen er ook andere factoren mee, die er al dan niet voor zorgen dat een optreden qua geluid geslaagd is of niet, maar ik zorg ervoor dat het mijn monitoring in ieder geval in orde is.
Maar goed, als jij blij bent met een mono-versterker achter/naast je, dan is dat voor jou prima.

Zo is de ene toetsenist tevreden met 5 octaven, de ander vindt 8 noodzakelijk en dan nog het liefst gewogen. Vrij persoonlijk dus allemaal en een éénduidig antwoord kan je niet geven.

Nou, dat is dus heel subjectief. Voor mij is het wel noodzakelijk, namelijk in de zin dat ik dan lekker speel.

nood'zakelijk <f> 0.1 volstrekt nodig, onmisbaar 0.2 onvermijdelijk moetende gebeuren

Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk.

Ik gebruik al jaren Voice Systems contact CX. Zijn zeer compact en klinken erg goed! Door de coaxiale speakers ideaal als monitor. Je kunt er rechtstreeks 2 line signalen en een mic inprikken. Echter is je rendement hoger als je er een mixertje voorzet.

Maar wat mij betreft een aanrader!

rvz, waar heb je die Voice Systems contact CX gekocht? Speel jij daarover vooral piano? Ik wel, dus het pianogeluid moet dus voornamelijk goed zijn. Heb je verder twee boxen of maar één van deze?
Ik heb verder gelezen dat de bas van de Voice systems niet zo geweldig is...

Speel er zowel piano, orgel als synth over! Ik heb er zelf 2 maar voor live neem ik er ook vaak maar 1 mee. Deze speakers hebben echt prima laag en gaan erg hard. Ik heb ze denk ik 4 jaar geleden bij feedback gekocht.

Maar je kunt ze het beste zelf even proberen of ze je bevallen.

HK F.A.S.T. Zit in een houten doos(+/+) , super geluid. Soundprojects X-acts is echter m'n favoriet.
Beiden zonder mixer, da's dan wel weer jammer.
Yamaha Stagepas series zijn ook wel aardig, vooral vanwege de ingebouwde mixer.

@TS: enige manier om een monitor te kiezen is om met je eigen synth ze te gaan proberen. Pan goed, doe wat vooronderzoek naar welke zaak de meeste keuze heeft en heeft staan. Vraag dan vervolgens van te voren of je met je eigen synth mag komen of dat ze die hebben staan in de winkel en ga zitten, omprikken en uitproberen.

Een andere manier is er niet. Je eisen aan een monitor gaan toch veranderen n de loop van de jaren, misschien door het type optredens die je doet of een stijl verandering nav een nieuwe band of weet ik veel wat. Ga luisteren. Volume zegt in sommige gevallen niet maar wel de sound, in een ander geval is de kwaliteit van de sound van minder belang maar wel volume of gebied dat benadrukt wordt. Soms wil je mooi en vol, de andere keer zoek je alleen maar mid-laag voor druk en push, andere keer tophoog en soms wil je alleen maar pompen. Soms wil je binnen je budget blijven maar wel stereo, andere keer kies je voor duurder of beter in jouw oren maar neem je dan even mono spelen voor lief etc...

Ga eerst kijken wat je budget is en maak daar binnen een keuze om te gaan luisteren. Zoek er ook 2 bij die boven je budget liggen en probeer die ook. Bevallen die echt aanzienlijk beter, wacht dan met kopen en spaar door en koop die iets duurdere/lekkerdere

Ik denk dat als je door blijft vragen je toch vaak uit zal gaan komen bij SP's X-Act monitoren, Mackie SRM450 (V1's niet de V2's) of JBL EON 15's G1 liever dan de G2 nog. Daaronder tussen achter en omheen zit een grote hoeveelheid andere...maar ga die beluisteren

Het is toch een tweede ms60s als aktieve monitoren geworden, nu met twee monitoren ook genoeg power en mooie warme sound!
Nu moet ik nog een mixertje ervoor. Wie heeft suggesties welke? IN princiepe hoef ik dus alleen maar te pannen. Hoe moet ik alles verder aansluiten, ook als ik later nog over PA uitversterkt wordt?

Als de mixer één of meerdere stereo-ingangen heeft, dan hoef je niks te pannen.
Verder moet je ervoor zorgen dat je een mixer koopt die behalve een main-out ook een extra stereo-out heeft (control-out of alt-out). De Main stuur je dan naar de zaalmix en de extra output gebruik je voor je monitors.
Hoeft niet veel te kosten trouwens, zo'n mixertje.

Back